توضیح داد: چرا اتیوپی ناگهان در آستانه جنگ داخلی است

NAIROBI: ناگهان اتیوپی در آستانه جنگ داخلی ظاهر می شود ، ثبات یکی از بزرگترین کشورهای جهان را تهدید می کند مناطق استراتژیک، شاخ آفریقا ، و شکستگی یکی از قدرتمندترین و پرجمعیت ترین کشورهای آفریقا.
اما بحران دینو ماهتانی با گروه بین المللی بحران این هفته گفت که در اتیوپی ، متحد اصلی امنیت ایالات متحده ، ماه ها است که در حال ساخت است و “این مانند تماشای سقوط قطار در حرکت آهسته است.” اکنون نخست وزیر اتیوپی است ابی احمد، اهدا شد جایزه صلح نوبل سال گذشته برای اصلاحات گسترده سیاسی ، با شدیدترین عواقب تغییر قدرت اخیر کشور مواجه است.
در اینجا دلایل اصلی زنگ خطر بین المللی وجود دارد:
چه اتفاقی افتاده؟
صبح چهارشنبه دو اتفاق رخ داد: ارتباطات در شمال مسلح به شدت مسلح در اتیوپی قطع شد منطقه Tigray، و ابی اعلام کرد که به نیروها دستور داده است به حمله مرگبار نیروهای Tigray به یک پایگاه نظامی در آنجا پاسخ دهند. هر دو طرف یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده اند.
و هر دو اواخر روز پنجشنبه فشار خود را افزایش دادند. ارتش اتیوپی گفت که در حال اعزام نیرو از نقاط مختلف کشور به Tigray است و رهبر Tigray ادعا کرد که جنگنده ها مناطقی از پایتخت منطقه را بمباران کرده اند. وی گفت: “ما آماده شهادت هستیم.” تلفات هر دو طرف گزارش شده است.
برخی از کارشناسان این رویارویی را با دو نیروی بزرگ و آموزش دیده و علائم اندکی از عقب نشینی با جنگ بین کشوری مقایسه کرده اند. اتیوپی یکی از خوش مشرب ترین ملتهای آفریقا است و جبهه آزادیبخش مردم تیگرای قبل از روی کار آمدن ابی در سال 2018 بر ارتش و دولت اتیوپی تسلط داشت. این کشور تجربه درگیری زیادی از جنگ مرزی چندین ساله اتیوپی با اریتره ، همسایه تگره دارد منطقه و گروه بحران بین المللی تخمین می زند که نیروهای شبه نظامی TPLF و شبه نظامیان محلی حدود 250،000 سرباز داشته باشند.
با وجود برقراری ارتباطات ، تأیید روایت هر دو طرف از وقایع روی زمین دشوار است.
چگونه به اینجا رسیدیم؟
ائتلاف حاکم اتیوپی در سال 2018 ابی را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد تا ماهها اعتراضات ضد دولتی را آرام کند ، و او به سرعت ستایش کرد – و نوبل _ برای باز کردن فضای سیاسی و مهار اقدامات سرکوبگرانه در کشور 110 میلیون نفری و گروههای قومی. اما TPLF به طور فزاینده ای به حاشیه رانده شد و سال گذشته از ائتلاف حاکم کناره گیری کرد.
TPLF به دلیل تاخیر در انتخابات اتیوپی اعتراض می کند و علت آن همه گیری COVID-19 و مدت زمان طولانی کار در Abiy است. در ماه سپتامبر ، منطقه Tigray در یک انتخابات محلی رای داد که دولت فدرال اتیوپی آن را غیرقانونی خواند. بعداً دولت فدرال به منظور جابجایی بودجه از سوی مدیر اجرایی TPLF به دولتهای محلی و خشم رهبری منطقه اقدام كرد.
روز دوشنبه ، دبرسیون گبرمیکل ، رهبر Tigray هشدار داد که یک درگیری خونین ممکن است آغاز شود.
چه چیزی ممکن است اکنون اتفاق بیفتد؟
درگیری می تواند به سایر مناطق اتیوپی گسترش یابد ، جایی که برخی مناطق خواستار خودمختاری بیشتر هستند و خشونت قومی قومی دولت فدرال را به سمت بازگرداندن اقدامات از جمله بازداشت منتقدان سوق داده است.
معاون رئیس ارتش اتیوپی ، بیرانو جولا ، اواخر روز پنجشنبه ، در پاسخ به این ترس ها ، در مورد Tigray گفت: “جنگ در آنجا پایان خواهد یافت.”
برخی از دولت ها و کارشناسان فوراً خواستار گفتگو در مورد Tigray هستند ، اما یک دیپلمات غربی در پایتخت ، آدیس آبابا ، می گوید: “پیام اتیوپیایی ها این است ، اگر در مورد گفتگو صحبت کنید ، دو طرف را برابر می کنید ، اما” این یک دولت قانونی ، این یک گروه لشکر کشی است. “” این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود گفت: “هدف ارائه شده توسط اتیوپی سرکوب TPLF است ، و” اگر من بگویم که شما را خرد خواهم کرد ، پس واقعاً آنجا وجود دارد دامنه هر مذاکره؟ ”
TPLF قبل از جنگ گفت که علاقه ای به مذاکره با دولت فدرال ندارد و به عنوان پیش شرط گفتگو به دنبال آزادی رهبران بازداشت شده است. ناظران می گویند ، گفتگوی فراگیر باید رخ دهد ، اما بیانیه اواخر روز پنجشنبه هیئت دیپلمات ها و کارشناسان نظامی پیشین ایالات متحده برای انستیتوی صلح ایالات متحده هشدار داد که خیلی دور نخواهد ماند “در حالی که بسیاری از برجسته ترین رهبران سیاسی کشور در زندان.”
این به معنای فراتر از اتیوپی چیست؟
کمتر منطقه ای از شاخ آفریقا آسیب پذیرتر است. همسایگان اتیوپی شامل سومالی هستند – طبق گزارش ها نیروهای اتیوپی برای بازگشت به خانه و سودان شروع به عقب نشینی از آن کشور کرده اند – و سودان ، که با یک انتقال سیاسی بزرگ خود روبرو است. همسایگان اریتره پس از صلح با اتیوپی در سال 2018 ، نشانه کمی از گشودن است و دولت آن و دولت Tigray با یکدیگر سازگار نیستند.
اکنون منطقه ای که ابی در آن صلح دوست برجسته ایفا کرده است در معرض خطر است.
ناظران هشدار می دهند که درگیری می تواند در این کشورها و سایر کشورها نه چندان دور از استراتژیک ترین پایگاه نظامی در آفریقا ، کوچک رخ دهد. جیبوتی، جایی که چندین قدرت جهانی از جمله ایالات متحده و چین تنها پایگاه های نظامی خود را در این قاره دارند. شاخ آفریقا همچنین یک محل عبور آب کوتاه از یمن و بقیه شبه جزیره عربستان است.