تیراندازی شدید در سودان به دلیل نادیده گرفته شدن آتش بس عید

خارطوم: نیروهای متخاصم سودان روز جمعه با تیراندازی و انفجارهای شدید در پایتخت خارطوم و سایر نقاط کشور درگیر شدند، زیرا آنها درخواست های قدرت های جهانی برای پایان ماه رمضان را نادیده گرفتند. آتش بس.
بیش از 300 نفر از زمان درگیری‌های روز شنبه میان نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و معاون او، محمد حمدان داگلو، فرمانده نیروهای قدرتمند پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) که معمولاً در جریان است، کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند. معروف به همتی
کمیته مرکزی پزشکان سودان گفت که یک شبه، به عنوان عید فطر جشن های پایانی ماه مبارک رمضان آغاز شد، “چندین منطقه خارطوم بمباران شد” و برای ششمین شب متوالی “گلوله باران و درگیری” گزارش شد.
خارطوم شاهد برخی از شدیدترین درگیری ها با حملات هوایی و شلیک تانک ها در مناطق پرجمعیت بوده است، به طوری که اکثر پنج میلیون نفر آن در خانه های خود در گرما بدون برق، غذا یا آب پناه گرفته اند. ارتباطات به شدت مختل شده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هر دو به طور جداگانه خواستار آتش‌بس «حداقل» سه روزه به مناسبت عید شدند، زیرا انفجارها و تیراندازی در خارطوم طنین انداز شد.
RSF، یک نیروی قدرتمند تشکیل شده از اعضای شبه نظامی جنجاوید که سال ها خشونت شدید در منطقه دارفور غربی را رهبری می کرد، گفت که آنها به آتش بس 72 ساعته از سحرگاه (0400 GMT) متعهد خواهند شد.
اما، مانند دو آتش بس 24 ساعته قبلی اعلام شده، نتوانست اجرا شود.
صدای تیراندازی شدید صبح جمعه ادامه یافت و ستون‌هایی از دود سیاه در سرتاسر پایتخت بلند شد.
– سناریوی کابوس – روز پنجشنبه ده ها تن از وفاداران برهان در بندر سودان علیه حضور سفیر امارات متحده عربی که متهم به ارتباط با داگلو است، تظاهرات کردند.
در بنری نوشته شده بود: «نه به دخالت خارجی در امور کشور».
تحلیلگران نسبت به کشاندن کشورهای منطقه به درگیری هشدار داده اند.
برهان برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در یک هفته پیش، در تلویزیون ظاهر شد.
او در فیلمی از پیش ضبط شده که نشان می دهد او با لباس نظامی پشت میز نشسته است، می گوید: «برای عید امسال کشور ما خون می آید: ویرانی، ویرانی و صدای گلوله بر شادی اولویت دارد.
ما امیدواریم که از این مصیبت متحدتر بیرون بیاییم… یک ارتش واحد، یک مردم واحد… به سمت یک قدرت غیرنظامی.”
گروه بین المللی بحران (IGC) هشدار داد که اقدامات فوری برای متوقف کردن سقوط به سمت “جنگ داخلی تمام عیار” لازم است و هشدار داد “سناریوی کابوس‌واری که بسیاری در سودان از آن بیم داشتند در حال آشکار شدن است.”
برنامه جهانی غذا هشدار داد که خشونت می تواند میلیون ها نفر را در کشوری که 15 میلیون نفر – یک سوم جمعیت – به کمک نیاز دارند، به گرسنگی بکشاند.
پس از کشته شدن سه کارگر WFP در روز شنبه، عملیات سودان خود را به حالت تعلیق درآورد.
مناقشه تلخ برهان و داگلو بر روی ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی متمرکز بود، شرطی کلیدی برای توافق نهایی با هدف احیای گذار دموکراتیک سودان.
– “آنها اهمیتی نمی دهند” – غیرنظامیان به طور فزاینده ای ناامید می شوند و هزاران نفر در خیابان های خطرناک برای فرار از خارطوم به خطر می افتند و بسیاری از خیابان های گزارش شده پر از اجساد هستند.
عبدالوحید عثمان، 53 ساله در خارطوم، گفت: «این فقط یک جنگ قدرت است. آنها به شهروندان فقیری که بدون آب، برق… و آب مانده اند اهمیتی نمی دهند.»
تلاش‌های بین‌المللی برای تخلیه احتمالی شهروندان، از جمله با استقرار نیروهای ایالات متحده برای حمل و نقل هوایی احتمالی کارکنان سفارت ایالات متحده، در حال برنامه‌ریزی است.
اتحادیه پزشکان گفت که پزشکان در مورد یک فاجعه هشدار داده‌اند، زیرا بیش از دو سوم بیمارستان‌ها در خارطوم و ایالت‌های همسایه به دلیل جنگ «خارج از خدمات» شده‌اند.
چهار بیمارستان در عبید در ایالت کردفان شمالی نیز “گلوله باران” شده اند.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که گزارش هایی از کشته شدن 330 نفر و زخمی شدن 3200 نفر در سراسر سودان دارد، اما پزشکان نگران هستند که تعداد کشته ها بسیار بیشتر باشد و بسیاری از مجروحان نتوانند به بیمارستان ها برسند.
برهان و داگلو در آوریل 2019 پس از تظاهرات گسترده علیه سه دهه حکومت مشت آهنین او، عمر البشیر، رئیس جمهور مستبد را با هم سرنگون کردند.
در اکتبر 2021، آنها مجدداً در یک کودتا با یکدیگر همکاری کردند تا دولت غیرنظامی را که پس از سقوط بشیر مستقر شده بود، سرنگون کنند و گذار بین المللی به دموکراسی را از مسیر خود خارج کنند.
اندیشکده ICG گفت: «در حالی که نه برهان و نه همتی آماده عقب نشینی به نظر نمی رسند، وضعیت می تواند بسیار بدتر شود. درگیری همه جانبه باقی ماند.
ICG افزود: «حتی اگر ارتش در نهایت پایتخت را ایمن کند و همتی به دارفور عقب نشینی کند، یک جنگ داخلی ممکن است به دنبال داشته باشد و تأثیرات بی ثبات کننده بالقوه در همسایگی چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و سودان جنوبی داشته باشد».