جنگ اوکراین در حالی به مسکو می رسد که هر دو پایتخت توسط هواپیماهای بدون سرنشین مورد اصابت قرار می گیرند

مسکو/کیف: روسیه گفت: پهپادهای اوکراینی روز سه‌شنبه به مسکو حمله کردند اما خنثی شدند، روسیه در آنچه یکی از سیاستمداران آن را بدترین حمله به پایتخت از زمان جنگ جهانی دوم خواند، گفت، در حالی که کیف نیز برای سومین بار در 24 ساعت گذشته مورد حمله هوایی قرار گرفت.
از زمانی که روسیه در فوریه سال گذشته نیروهای خود را به کشور همسایه خود فرستاد، جنگ عمدتاً در داخل اوکراین جریان داشته است، اگرچه مسکو حملاتی را در خاک خود از جمله سوء قصد علیه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گزارش کرده است.
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، گفت که حمله هواپیمای بدون سرنشین در اوایل صبح، دو نفر را مجروح کرد، در حالی که برخی از ساکنان دو بلوک آپارتمانی که کمی آسیب دیده بودند برای مدت کوتاهی تخلیه شدند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هشت پهپاد ارسال شده از سوی کیف سرنگون یا منحرف شده اند، هرچند بازا، یک کانال تلگرامی با پیوندهایی به سرویس های امنیتی، گفت که بیش از 25 فروند در آن دخیل بوده اند.
ساکنان می گویند که صدای انفجارهای بلند و به دنبال آن بوی بنزین شنیده اند. برخی از سرنگونی یک پهپاد و بلند شدن دود بر فراز آسمان مسکو فیلم گرفتند.
ماکسیم ایوانف، قانونگذار، آن را جدی ترین حمله به مسکو از زمان نازی ها خواند و گفت که هیچ شهروندی اکنون نمی تواند از “واقعیت جدید” اجتناب کند. وی گفت: “شما یا دشمن را به صورت یک مشت با میهن ما شکست خواهید داد یا شرم ناپذیر بزدلی، همکاری و خیانت خانواده شما را فرا خواهد گرفت.”
دو هفته پیش، دو هواپیمای بدون سرنشین بر فراز کرملین در حمله ای منفجر شدند که روسیه نیز کیف را مقصر آن دانست و گفت که هدف آن پوتین بود.
میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، دست داشتن مستقیم کیف در حمله به مسکو در روز سه شنبه را تکذیب کرد، هرچند او گفت “ما از تماشای آن خرسندیم” و پیش بینی کرد که موارد بیشتری در راه است.
در یک بن بست کثیف در بیشتر سال 2023 با اشغال برخی از مناطق شرق اوکراین توسط نیروهای روسی، جنگ ده ها هزار نفر را کشته، میلیون ها نفر را ریشه کن کرده، شهرها را به ویرانه تبدیل کرده و اقتصاد جهانی را خراب کرده است.
کیف ویرایش بلندمرتبه
در کیف، نیروهای دفاعی اوکراین اعلام کردند که بیش از 20 پهپاد شاهد ساخت ایران را روز سه شنبه سرنگون کردند.
مقامات اوکراینی اعلام کردند که بر اثر برخورد آوار یک پرتابه تخریب شده روسی به یک آپارتمان بلند که باعث آتش سوزی شد، یک نفر جان خود را از دست داد و چهار نفر مجروح شدند. دو طبقه بالا با افرادی که احتمالاً هنوز زیر آوار هستند ویران شد.
عکس های مقامات کیف و خبرنگاران رویترز نشان می دهد که شعله های آتش بالای ساختمان را فرا گرفته است. سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کیف گفت: «حمله گسترده بود، از جهات مختلف و در چندین موج انجام شد.
روسیه در ماه مه 17 بار با هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک، عمدتاً در شب، به کیف حمله کرده است، در تلاشی آشکار برای تضعیف اراده اوکراینی ها برای جنگ پس از بیش از 15 ماه جنگ.
ناتالیا گومنیوک، سخنگوی فرماندهی ارتش جنوب اوکراین گفت: «این حملات موشکی با فرکانس نسبتاً متراکم به طور خاص با هدف از بین بردن نیروهای دفاع هوایی و قدرت فیزیکی و اخلاقی ما انجام می شود.
رئيس جمهور ولودیمیر زلنسکی گفت: پدافند ضدموشکی پاتریوت که توسط ایالات متحده عرضه شده است، به نرخ رهگیری 100 درصدی دست یافته است. او در سخنرانی شبانه خود در روز دوشنبه گفت: “ترور شکست خواهد خورد.”
اوکراین وعده داده است که یک ضد حمله با پشتیبانی تسلیحات غربی برای بیرون راندن اشغالگران روسی از مناطقی که از زمان آغاز “عملیات نظامی ویژه” مسکو به تصرف خود در آمده است، انجام دهد.
به گفته یک نماینده نظامی اوکراین، در خط مقدم شرقی، چتربازان و یگان‌های موتوری روسی جایگزین واحدهای مزدور واگنر در شهر باخموت شدند که ماه‌هاست کانون اصلی نبردها بوده است.
مسکو اعلام کرد که به اوکراین حمله کرده است تا همسایه خود را “بی هویت” کند و از روسی زبانان محافظت کند. مخالفان غربی می گویند این تهاجم یک غصب سرزمینی امپریالیستی است.
مسکو می گوید که آماده از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح با کیف است و از تلاش های میانجیگری برزیل و چین استقبال کرده است.
اما کیف اصرار دارد که خروج کامل نیروهای روسیه تنها راه پایان دادن به جنگ است.