حزب سوچی ادعا می کند که در نظرسنجی های میانمار اکثریت را به دست آورده است

یانگون: اتحادیه ملی برای دموکراسی حاکم میانمار روز دوشنبه ادعا کرد که اکثریت پارلمان را به دست آورده و قدرت را حفظ خواهد کرد ، حتی اگر نهاد انتخابات ایالتی فقط تعداد کمی از برندگان انتخابات روز یکشنبه را معرفی کرده باشد.
کمیسیون انتخابات اتحادیه پیش از این گفته بود که نتایج کامل ممکن است یک هفته طول بکشد. تا ساعت 8 عصر ، برندگان فقط 9 كرسی از 642 كرسی پارلمان ، كه نه كاندیدای NLD بودند را اعلام كرد.
سخنگوی NLD ، مونیوا اونگ شین ، گفت که حزب تأیید کرده است که اکثریت بیش از 322 کرسی را به دست آورده است اما نتیجه نهایی “احتمالاً بیش از” هدف حزب از 377 کرسی خواهد بود.
از آنجایی که رهبر آن ، آنگ سان سوچی ، برنده جایزه صلح نوبل ، بسیار محبوب است ، انتظار پیروزی در NLD را داشت. برخی حدس می زدند که ممکن است مجموع آن به دلیل وخیم شدن روابط با احزاب مستقر در اقلیت قومی ، که حزب وی در انتخابات 2015 با آنها همکاری کرده بود ، کاهش یابد.
ایالات متحده و دیگر ناظران در مورد چگونگی برگزاری انتخابات ، به ویژه حق محرومیت از اقلیت روهینگیا ابراز نگرانی کرده اند.
وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو گفت دومین انتخابات ملی رقابتی میانمار از زمان پایان حکومت نظامی یک گام مهم است.
“با این وجود ، ما نگران تعداد زیادی از صندلی های انتخاب نشده است که به طور قانونی برای ارتش اختصاص داده شده است. حق رد کردن گروه ها از جمله روهینگیا ؛ لغو رأی دادن در بخشهایی از چندین ایالت و منطقه. پمپئو در بیانیه ای که توسط وزارت امور خارجه منتشر شد ، گفت و رد صلاحیت نامزدها بر اساس اعمال خودسرانه شهروندی و شرایط اقامت ، که مانع تحقق یک دولت دموکراتیک تر و غیرنظامی می شود.
گروه تقویت حقوق بشر گفت که از رفتار انتخابات و همچنین دستگیری فعالان و سرکوب آزادی بیان و اجتماعات نگران است.
اسماعیل ولف ، مدیر منطقه ای Fortify Rights ، در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر شد ، گفت: “” یک اصل اصلی انتخابات براساس قوانین بین المللی حق رای جهانی و برابر است و این چیزی نیست که دیروز اتفاق افتاد. ” “جامعه بین الملل باید صریحاً حق محرومیت از روهینگیا و سایر ملیت های قومی را محکوم کند یا خطر ایجاد مسیر نقض در آینده را فراهم کند.”
سوچی ، 75 ساله ، درخواست تجمع گسترده مردم در طول دهه های فعالیت دموکراتیک خود را در حالی که میانمار تحت حکومت نظامی بود ، حفظ کرده است. سوابق دولت وی در بهترین حالت ، با رشد اقتصادی اندک و پایان یافتن درگیری های مسلحانه با اقلیت های قومی که خواهان خودمختاری بیشتر هستند ، مخلوط شده است.
در خارج از میانمار ، عدم موفقیت در دفاع از حقوق اقلیت مسلمان روهینگیا ، که در یک کارزار وحشیانه ضد شورش توسط نیروهای امنیتی میانمار هدف قرار گرفتند و 740،000 نفر را به بنگلادش همسایه فرار کرد ، شهرت وی آسیب دیده است.
اما این موضوع نگرانی بسیاری از رای دهندگان در میانمار را نداشت ، جایی که اکثریت بودایی تعصب عمیقی نسبت به روهینگیا دارند ، بسیاری از آنها از تابعیت و حقوق مدنی ، از جمله حق رأی محروم هستند.
بیماری همه گیر ویروس کرونا زمینه ای برجسته در انتخابات بود ، انتخابات حتی طبق اصرار برخی از احزاب به تعویق افتاد ، طبق برنامه برگزار شد. رویدادهای سنتی مبارزاتی مانند تجمع های مردمی برای کنترل شیوع ویروس مهار شد ، در حالی که سوچی در هنگام انجام امور رسمی دولتی توانست تصویری قدرتمند از رهبری را در رسانه های دولتی و رسانه های اجتماعی ارائه دهد.
هیچ آمار رسمی موثقی در مورد میزان مشارکت رای دهندگان در دسترس نبود. بیش از 90 حزب در انتخابات شرکت کردند و 37 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند ، از جمله 5 میلیون رای دهنده برای اولین بار.
یوی مال ، یک سرویس مستقل شمارش آرا ، گفت که NLD 64 کرسی را تأمین کرده و رقیب اصلی آن ، حزب همبستگی و توسعه اتحادیه مورد حمایت ارتش ، تاکنون هفت پیروزی را کسب کرده است.
اتحاد مردمی برای انتخابات معتبر ، یکی از بزرگترین سازمانهای نظارت بر نظرسنجی در میانمار ، گفت که تقریباً در یک سوم مراکز رأی گیری که نظارت کرده است ، تعداد کمی از مردم قادر به رأی دادن نبودند زیرا نام آنها در لیست رأی دادن نبود. .
اما این گروه رأی گیری در روز انتخابات را مسالمت آمیز توصیف کرد و گفت که هیچ اتفاق بزرگی ثبت نشده است.