حمله مساجد کریستچرچ فقط “به طور تصادفی” قابل پیشگیری بود

ولینگتون: خدمات امنیتی نیوزیلند در آستانه سال گذشته به تهدیدات تروریسم راست گرایانه توجه کافی نکرد مساجد کریستچرچ حمله می کنندیک تحقیق که روز سه شنبه گزارش شد ، اما فقط می توانست “به طور اتفاقی” از قتل جلوگیری کند.
کمیسیون سلطنتی – قوی ترین تحقیق قضایی موجود در قانون نیوزلند – در واکنش به حمله برتری طلبان سفیدپوست که در آن 51 نمازگزار مسلمان درگذشت ، خواستار تغییر گسترده در عملیات ضد تروریسم شد.
در این گزارش 800 صفحه ای گفته شده است که آژانس های جاسوسی “نامناسب” بر افراط گرایی اسلام گرایان قبل از حمله تمرکز کرده اند و تهدید تروریسم راست گرایانه را به اندازه کافی کشف نکرده اند.
اما متوقف شد و گفت كه مقامات می توانستند از این قتل عام جلوگیری كنند ، زیرا اطلاعات “قطعه قطعه” موجود در مورد برنتون تارنت تیرانداز تنها گرگها قبل از قتل ها برای نشان دادن وی به عنوان تهدید كافی نبود.
گزارش در مورد حمله مارس 2019 ، که در آن Tarrant مردان ، زنان و کودکانی را که برای نماز جمعه در این منطقه جمع شده بودند ، هدف قرار داد: “غیرقابل تصادفی هیچ راهی قابل قبول وجود نداشت.” جزیره جنوبی شهر
نخست وزیر نیوزیلند جاسیندا آردرن از بررسی استقبال کرده و متعهد شد که 44 مورد را بررسی کند.
وی گفت که انتقاد عمده دیگری در این گزارش – اجرای قانون سلاح گرم سست که به Tarrant اجازه داد زرادخانه ای از سلاح های نیمه اتوماتیک به سبک نظامی را جمع کند – قبلاً توسط دولت او مورد رسیدگی قرار گرفته بود.
وی گفت: “این کمیسیون به هیچ نتیجه ای نرسید که این مسائل می توانست حمله را متوقف کند ، اما با این وجود این دو شکست بود و من از این بابت عذرخواهی می کنم.”
تارانت ، 30 ساله ، پس از اعتراف به جرم تروریسم ، 51 مورد قتل و 40 مورد اقدام به قتل ، در ماه آگوست به عنوان اولین شخص در نیوزیلند زندانی شد که بدون احتمال آزادی مشروط در زندان به سر می برد.
کمسیون مربوط به بدترین قتل عام امروزی نیوزیلند در ابتدا در دسامبر سال گذشته گزارش می شد اما ابتدا با حجم زیاد پاسخ ها و سپس با شیوع بیماری همه گیر Covid-19 به تأخیر افتاد.
به ریاست قاضی دادگاه عالی ویلیام یانگ و دیپلمات سابق ژاکی کین ، با بیش از 400 نفر مصاحبه کرد و 1100 مورد ارجاع داد.