خی می گوید کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید اختلافات ، اختلافات را از طریق گفتگو حل کنند

پکن: رئیس جمهور چین شی جین پینگ روز سه شنبه گفت که اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) ضمن تقویت قاطعانه با نیروهای تروریست ، جدایی طلب و افراط گرایانه ، باید اعتماد متقابل را تعمیق و اختلافات و اختلافات را از طریق گفتگو و مشاوره حل و فصل کند.
شی خطاب به شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از طریق پیوند ویدئویی گفت که تاریخ ثابت کرده است و ثابت خواهد کرد که دوستی خوب ، همسایگی فراتر از یک رویکرد گدا-همسایه تو خواهد بود ، همکاری سودمند دوجانبه صفر را تصاحب خواهد کرد جمع بازی و چند جانبه گرایی بر یک جانبه گرایی غلبه خواهد کرد.
شی در اظهاراتی در زمینه اختلافات بیش از شش ماهه مرزی هند و چین در شرق لاداخ اظهار داشت: “ما باید همبستگی و اعتماد متقابل را تعمیق بخشیم و اختلافات و اختلافات را از طریق گفتگو و مشاوره حل و فصل کنیم.”
نخست وزیر نارندرا مودی و رهبران گروه 8 نفره سازمان همکاری شانگهای در اجلاس مجازی به میزبانی رئیس جمهور روسیه شرکت کردند ولادیمیر پوتین.
وی گفت: “ما باید مطابق چشم انداز امنیت مشترک ، جامع و پایدار عمل کنیم ، همه اشکال تهدیدها و چالش ها را به طور موثر برطرف کنیم و فضای امنیتی سالم را در منطقه خود تقویت کنیم.”
کشورهای سازمان همکاری شانگهای باید “قاطعانه مخالفت کنند نیروهای خارجیشی گفت: “به هر بهانه در امور داخلی آنها دخالت كنید.”
اعضای سازمان همکاری شانگهای “باید قاطعانه از کشورهایی که در تلاشند مبتنی بر قانون برای پیشبرد پیوسته برنامه اصلی سیاسی داخلی باشد ، حمایت کنند. قاطعانه از کشورها در حفظ امنیت سیاسی و ثبات اجتماعی حمایت می کند و با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی اعضای سازمان همکاری شانگهای به هر بهانه ای مخالف قاطعانه است “.
به منظور تحکیم بنیان سیاسی توسعه سازمان همکاری شانگهای ، خنثی کردن “تلاش تروریستها ، تجزیه طلبان و افراط گرایان برای بهره برداری از بیماری همه گیر برای ایجاد اختلال ، مهار گسترش مواد مخدر ، سرکوب تبلیغات ایدئولوژی افراطی مبتنی بر اینترنت و تعمیق اجرای قانون اعضای شورای همکاری شانگهای بسیار مهم است. همکاری ، “او گفت.
وی گفت: “این واردات است كه ما از امنیت زیستی ، امنیت داده ها و امنیت فضای بیرونی پشتیبانی می كنیم و در این زمینه در ارتباط و گفتگوی فعال هستیم”.
اعضای بنیانگذار سازمان همکاری شانگهای چین ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان. هند و پاکستان در سال 2017 در این گروه پذیرفته شدند.
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای بر سر پیوند ویدئویی توسط روسیه در حال سازماندهی است که اجلاس مجازی رهبران برجام (برزیل ، روسیه ، هند ، چین ، آفریقای جنوبی) نیز در 17 نوامبر برگزار می شود.
هند همچنین قرار است در 30 نوامبر میزبان اجلاس سران دولت های سازمان همکاری شانگهای باشد که انتظار می رود لی كقیانگ نخست وزیر چین در آن شركت كند.
شی در مورد مبارزه با Covid-19 گفت کشورهای SCO باید یک خط تلفن داغ در میان مراکز خود برای کنترل بیماری ایجاد کنند و چین آماده است تا با رویکرد پیشگیرانه نیازهای کشورها به واکسن های Covid-19 در نظر بگیرد.
شی گفت ، تقویت نیروهای مشترک بین کشورها در پیشگیری و کنترل ، حمایت از مبارزه یکدیگر با بیماری همه گیر و ارتقا further بیشتر مبادلات و همکاری در زمینه هایی مانند نظارت اپیدمی ، تحقیقات علمی ، پیشگیری و درمان بیماری ها ، ضروری است.