دادگاه عالی پاکستان به NAB دستور داد تا عمران خان را ظرف یک ساعت تولید کند

اسلام آباد: دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه به سازمان دیده بان مبارزه با فساد دستور داد تا عمران خان نخست وزیر سابق را ظرف یک ساعت معرفی کند زیرا مشاهده کرد که این آژانس با ورود به محوطه دادگاه و دستگیری وی بدون اجازه مدیر ثبت دادگاه مرتکب “توهین به دادگاه” شده است.
این بخشنامه توسط یک دادگاه سه نفره متشکل از عمر عطابندیال قاضی پاکستان، قاضی محمد علی مظهر و قاضی اطهر مین الله صادر شد که درخواست رئیس تحریک انصاف پاکستان علیه دستگیری وی در دادگاه را شنید. پرونده تراست القادر در روز سه شنبه
در جریان جلسه دادگاه از نحوه دستگیری خان 70 ساله از محل دادگاه عالی اسلام آباد که برای یک پرونده از لاهور آمده بود ابراز خشم کرد.
دادگاه به NAB دستور داد تا ساعت 4:30 بعدازظهر (به وقت محلی) که دادگاه دوباره تشکیل جلسه دهد، خان را تولید کند.
در ابتدای جلسه، بندیال رئیس دادگاه پرسید که چگونه می توان یک فرد را از محوطه دادگاه دستگیر کرد. قاضی مینالله مشاهده کرد که خان واقعاً وارد محوطه دادگاه شده بود. “چگونه می توان از کسی حق برخورداری از عدالت را سلب کرد؟” او درخواست کرد.
دادگاه همچنین مشاهده کرد که هیچ کس را نمی توان از دادگاه بدون اجازه سردفتر دادگاه دستگیر کرد. همچنین مشاهده کرد که بازداشت به منزله انکار دسترسی به عدالت بدون ترس و تهدید است که حق هر شهروندی است.
همچنین گفته شده است که ورود به محوطه دادگاه به معنای تسلیم شدن به دادگاه و چگونگی دستگیری فرد پس از تسلیم است. “اگر فردی تسلیم دادگاه شد، پس دستگیری آنها چه معنایی دارد؟” رئیس دادگستری گفت.
حمید خان، وکیل خان به دادگاه اطلاع داد که موکلش به دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) مراجعه کرده و به دنبال وثیقه پیش از بازداشت بوده است اما توسط تکاوران شبه نظامی دستگیر شده است.
این وکیل گفت: رنجرها با عمران خان بدرفتاری کردند و او را دستگیر کردند.
دادگاه همچنین توجه داشت که حدود 90 تا 100 پرسنل تکاور برای دستگیری خان وارد دادگاه شده بودند. «اگر 90 نفر وارد دادگاه شوند، چه حیثیتی برای دادگاه باقی می ماند؟ چگونه می توان فردی را از محل دادگاه دستگیر کرد؟» رئیس دادگستری پرسید.
باندیال، رئیس دادگستری نیز در این مورد مشاهده کرد که دفتر ملی پاسخگویی مرتکب “توهین به دادگاه” شده است. «آنها باید قبل از دستگیری از سردفتر دادگاه اجازه می گرفتند. کارمندان دادگاه نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.»
خان روز سه شنبه از دادگاه عالی اسلام آباد بازداشت شد و دادگاه حسابرسی روز چهارشنبه او را در ارتباط با پرونده القادر تراست به مدت هشت روز به دفتر حسابرسی ملی تحویل داد.
نخست‌وزیر سابق روز چهارشنبه به دادگاه عالی مراجعه کرد تا حکم بازداشت خود در تاریخ 1 مه NAB را کنار بگذارد و تصمیم دادگاه عالی اسلام‌آباد مبنی بر «غیرقانونی» اعلام کردن بازداشت را به چالش بکشد.
پیش از این، IHC با ابراز خشم از نحوه دستگیری خان، ساعاتی پس از بیرون راندن خان، دستگیری او را تایید کرد.