دانش آموزان دختر که از ورود به مدارس و دانشگاه ها منع شده اند، کسب و کار خود را در افغانستان راه اندازی می کنند

کابل (افغانستان): به دلیل ممنوعیت تحمیل شده توسط طالبان برای دسترسی به آموزش برای دختران طلوع نیوز گزارش داد و برخی از آنها برای حمایت اقتصادی از خانواده های خود، شرکت های خود را راه اندازی کرده اند.
آنها ادعا کردند که پس از عدم پذیرش در مدارس، شرکت های جدیدی را برای کمک به خود و خانواده خود راه اندازی کردند.
یک دانشجوی دانشکده حقوق و علوم سیاسی در یکی از دانشگاه های کابل به طلوع نیوز گفت که یک مغازه لباس و لوازم آرایشی باز کرده است.
او گفت: “ما اینجا کار می کنیم، اما کارمندان ما نمی توانند جایگزین تحصیلات ما شوند. برای اطمینان از آینده خود و کشورمان و همچنین توسعه آن، باید درس بخوانیم تا حرفه ای شویم.”
دختران افغان بارها از طالبان خواسته اند که فوراً مکاتب و دانشگاه ها را برای آنها باز کنند، با این حال، هیچ پیشرفتی در مورد وضعیت این کشور وجود ندارد. حق تحصیل زنان در کشوری که دچار بحران های اقتصادی و انسانی شده است.
عاطفه، یک باشنده کابل در یک بیانیه جداگانه گفت: “ما خوشحالیم که خواهران ما تحت حکومت امارت اسلامی کار می کنند. ما به راحتی می توانیم آنچه را که نیاز داریم از آنها خریداری کنیم.”
به گزارش طلوع نیوز، یکی دیگر از باشندگان کابل مدینه گفت: “دانشگاه ها و مکاتب به روی دختران بسته است. ما می بینیم که دختران در اینجا اجناس می فروشند و ما به راحتی از آنها اقلام ضروری خود را می خریم.”
طالبان طیف گسترده ای از حقوق بشر زنان و دختران، از جمله ممنوعیت تحصیل در دبیرستان و دانشگاه، محدودیت در رفت و آمد و کار، و در ماه دسامبر، فرمانی مبنی بر ممنوعیت اتباع زن از کار در اکثر سازمان های غیردولتی را لغو کرده است.
افغانستان که با چندین دهه درگیری مواجه است، با چالش‌های متعددی از جمله کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا دولت‌های خارجی در حال کاهش بودجه توسعه و اعمال تحریم‌ها هستند که تا حد زیادی به دلیل محدودیت های طالبان برای زنان.
خام پرس گزارش داد، با وجود محکومیت های گسترده، هنوز محدودیت هایی در مورد تعداد زنانی که می توانند برای سازمان ملل کار کنند، از جمله ممنوعیت تحصیلات عالی دختران پس از کلاس ششم وجود دارد.
از آنجایی که طالبان در ماه اوت 2021 پس از خروج ایالات متحده از کشور، قدرت را دوباره به دست گرفتند، زنان اجازه ندارند در زمینه های آموزشی با سازمان های داخلی و بین المللی، در سالن های ورزشی یا در مکان های عمومی کار کنند.