درگیری‌ها با وجود آتش‌بس سودان را به لرزه درآورد زیرا نخست‌وزیر سابق درباره «کابوس» هشدار داد.

خارطوم: درگیری های سنگین دوباره به وقوع پیوست پایتخت سودان روز یکشنبه در حالی که ده‌ها هزار نفر از آشوب خونین فرار کردند و نخست‌وزیر سابق درباره خطر «کابوس‌آمیز» سقوط در مقیاس کامل هشدار داد. جنگ داخلی.
نیروهای ارتش با شبه‌نظامیان در خارطوم در خصومت‌های مرگباری درگیر شدند که وارد سومین هفته شده است و آخرین آتش‌بس که به طور گسترده نقض شده است، قرار است به طور رسمی در نیمه شب (2200 GMT) منقضی شود.
یکی از ساکنان جنوب خارطوم به خبرگزاری فرانسه گفت: «درگیری‌های بسیار شدید و تیراندازی شدید وجود داشته است.
به گفته شاهدان، درگیری‌های مسلحانه در اطراف مقر ارتش در مرکز خارطوم گزارش شد و نیروهای مسلح سودان (SAF) حملات هوایی را در شهر دوقلوی اومدورمان پایتخت در آن سوی رودخانه نیل انجام دادند.
این نیرو با تایید بیانیه ارتش گفت که پلیس ذخیره مرکزی، یک واحد شبه نظامی، در سراسر خارطوم، یک شهر پنج میلیونی، برای “حفاظت از اموال شهروندان” در برابر غارت مستقر شده است.
نیروی پلیس گفت 316 “شورشی” را با اشاره به جنگجویان نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی دستگیر کرده است، اما این موضوع توسط RSF که قبلا به پلیس درباره پیوستن به نبردها هشدار داده بود، تایید نشد.
از زمانی که جنگ در 15 آوریل کشور را به آشوب کشاند، کشورهای خارجی تلاش کردند تا شهروندان خود را از طریق هوا، جاده و دریا تخلیه کنند.
اولین هواپیمای صلیب سرخ هشت تن کمک های بشردوستانه را از اردن به بندر سودان آورد که شامل مواد جراحی و کیت های پزشکی برای تثبیت 1500 بیمار بود.
میلیون‌ها سودانی کمبود آب، غذا، دارو و سایر لوازم اولیه را تحمل کرده‌اند، در حالی که ده‌ها هزار نفر به کشورهای همسایه گریخته‌اند و تعداد بیشتری در راه هستند.
این جنگ نقطه اوج جنگ قدرت بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان داگلو، رئیس RSF و همچنین معروف به همتی است.
عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق سودان، روز شنبه نسبت به بدتر شدن درگیری به یکی از بدترین جنگ های داخلی جهان هشدار داد.
حمدوک در رویدادی در نایروبی گفت: “خدا نکند سودان به نقطه ای از جنگ داخلی برسد… سوریه، یمن، لیبی بازی کوچکی خواهد بود.” “من فکر می کنم این یک کابوس برای جهان است.”
– خطر قحطی –
به گفته وزارت بهداشت، در این خشونت ها دست کم 528 نفر کشته و حدود 4600 نفر زخمی شده اند، اما این آمار احتمالاً ناقص است و در 12 ایالت از 18 ایالت سودان درگیری ها درگیر شده است.
مقامات خارطوم روز یکشنبه کارمندان ملکی را “به دلیل وضعیت امنیتی” به مرخصی بی پایان دادند.
برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داده است که ناآرامی ها می تواند میلیون ها نفر را در کشوری که در آن 15 میلیون نفر برای جلوگیری از قحطی نیاز به کمک دارند، به گرسنگی بکشاند.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، تنها 16 درصد از بیمارستان ها در خارطوم فعال هستند و بسیاری از تأسیسات در جنگ گلوله باران شده اند.
مجذوب سعد ابراهیم، ​​یک پزشک در عاد دمار، در شمال خارطوم، هشدار داد که «وضعیت نمی تواند ادامه یابد»، زیرا تجهیزات پزشکی کم است. او به AFPTV گفت: «این جنگ شوم است و ما امیدواریم که متوقف شود».
طرف های متخاصم با آتش بس های متعدد موافقت کرده اند اما هیچکدام به نتیجه نرسیده اند.
آخرین آتش بس سه روزه روز پنجشنبه پس از میانجیگری ایالات متحده، عربستان سعودی، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد به توافق رسید.
به گفته وزارت وی، فرستاده برهان در ریاض با وزیر خارجه عربستان سعودی که خواستار برقراری آرامش در سودان شد، دیدار کرد.
سودان برای دهه‌ها توسط عمر البشیر، مرد قدرتمند مورد حمایت اسلام‌گرایان اداره می‌شد که در سال 2019 پس از اعتراضات گسترده طرفدار دموکراسی توسط ارتش سرنگون شد.
برهان و داگلو در یک کودتا در سال 2021 کنترل کامل را به دست گرفتند، قبل از اینکه به یکدیگر حمله کنند.
سازمان ملل گفت که حدود 75000 نفر در اثر جنگ آواره شده اند. حداقل 20000 نفر به چاد، 4000 نفر به سودان جنوبی، 3500 نفر به اتیوپی و 3000 نفر به جمهوری آفریقای مرکزی فرار کرده اند.
این جنگ همچنین باعث مهاجرت گسترده خارجی ها و کارکنان بین المللی شده است.
عربستان سعودی اعلام کرد که بیش از 5000 نفر را در کشتی‌های آن سوی دریای سرخ به امن منتقل کرده است و بریتانیا نیز گفت که در پی پروازهای بزرگ فرانسه، آلمان و سایر کشورها، کمتر از 1900 شهروند را با 21 پرواز خارج کرده است.
جنگ، غارت و بی قانونی در منطقه دارفور بیداد کرده است. سازمان ملل اعلام کرد حداقل 96 نفر در ال جنینا در دارفور غربی کشته شدند.
دارفور هنوز در اثر جنگی که در سال 2003 و زمانی که بشیر شبه نظامیان جنجاوید را آزاد کرد که بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد حداقل 300000 کشته و نزدیک به 2.5 میلیون آواره بر جای گذاشت، درگیر است.
RSF های داگلو از نسل جانجاوید هستند.
مرکز خاورمیانه کارنگی پیشنهاد کرد که شانس نظامی داگلو “در نهایت بر اساس توانایی نیروهای او برای غلبه بر قدرت آتش برتر SAF در یک محیط شهری خواهد بود”.
این سازمان استدلال می‌کرد که وخامت اوضاع انسانی به نفع اوست، زیرا «هرچه مدت طولانی‌تری بتواند جایگاه خود را در خارطوم حفظ کند، به احتمال زیاد اهرمی در میز مذاکره خواهد داشت.
از سوی دیگر، اگر نیروهای SAF او را از پایتخت بیرون برانند، همتی به طور بالقوه می تواند قبایل عرب را در دارفور و فراتر از آن بسیج کند، که می تواند وحدت سودان را تهدید کند.