درگیری قره باغ قره باغ: سناتورهای آمریکایی خواستار کمک های مالی برای رسیدگی به پیامدهای جنگ قره باغ شدند |

واشنگتن: سناتورهای آمریکایی باب منندز و راب پورتمن خواستار تخصیص بودجه برای رفع بحران انسانی در قفقاز جنوبی ناشی از درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ شدند.
سناتورها نوشتند: “اوضاع بشردوستانه در جنوب قفقاز وخیم است و با نزدیک شدن به زمستان فقط بدتر خواهد شد.” “ممکن است درگیری ها متوقف شده باشد ، اما خساراتی که به بار آورد ، بدون اقدام محکم جامعه بین المللی ، به زندگی مردم ادامه خواهد داد.”
روز سه شنبه در نامه ای به کمیته اعتبارات سنا ، آنها خواستار “بودجه قوی در لایحه نهایی اعتبارات مالیات سال مالی 21” شدند.
آنها گفتند که درگیری اخیر “تحت حمایت ترکیه” بین آذربایجان و ارمنستان آسیب های طولانی مدت زیرساختی را به منطقه وارد کرده و بیش از نیمی از جمعیت ارمنی قاراگاو قره باغ از جمله 90 درصد زنان و کودکان منطقه را آواره کرده است.
منندز و پورتمن علاوه بر درخواست بودجه قوی برای خدمات توانبخشی در قره باغ ، همچنین از سنا خواستند بودجه خاصی را برای پاکسازی مین ها و مهمات منفجر نشده در منطقه اختصاص دهد.
درگیری مسلحانه بین ایروان و باکو در ماه نوامبر پس از توافق طرفین درگیر با آتش بس با واسطه مسکو که پیش بینی استقرار یک مأموریت حفظ صلح روسی به قره باغ بود ، پایان یافت. این معامله منجر به انتقال کلیه مناطق اطراف قره باغ شد ، که توسط نیروهای ارمنی در طول جنگ 1988-1994 تصرف شد ، به آذربایجان منتقل شد.