دولت میانمار 3000 زندانی را در عفو سال نو میلادی آزاد می کند

یانگون: حکومت نظامی میانمار روز دوشنبه آزادی بیش از 3000 زندانی را به مناسبت سال نو بودایی آغاز کرد، بدون اینکه مشخص کند آیا کسانی که در سرکوب خونین مخالفان زندانی بودند آزاد خواهند شد یا خیر.
ارتش از زمان کودتای خود بیش از دو سال پیش هزاران نفر را دستگیر کرده است که کشور را در آشوب فرو برد و باعث درگیری های گسترده با مبارزان ضد کودتا شد.
مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی عفو 3015 زندانی… سال نو میانمارتیم اطلاع رسانی حکومت نظامی در بیانیه ای اعلام کرد: برای ذهن آرام مردم و به دلایل بشردوستانه.
در این بیانیه آمده است، افرادی که دوباره مرتکب جرم شوند باید باقیمانده مدت محکومیت خود را با یک مجازات اضافی بگذرانند.
این بیانیه نگفت که آیا معترضان ضد حکومت نظامی یا روزنامه نگارانی که در پوشش خبری کودتا و عواقب آن زندانی شده اند، جزو آزادگان خواهند بود یا خیر.
بر اساس بیانیه جداگانه حکومت نظامی که جزئیاتی را ارائه نکرد، 98 خارجی دیگر که در میانمار دوران محکومیت خود را می گذرانند نیز عفو و آزاد خواهند شد.
پس از اعلام این خبر، حدود 100 نفر در خارج از زندان Insein در مرکز تجاری یانگون تجمع کردند و امیدوار بودند که دوستان و عزیزانشان مشمول عفو شوند.
برنده وین هتای گفت که برادر کوچکترش پس از اینکه پلیس او را در یک ایست بازرسی متوقف کرد و یک چاقوی کوچک روی دسته کلید او پیدا کرد، به مدت چهار ماه در زندان بود.
او در حالی که بیرون از زندان منتظر بود به خبرگزاری فرانسه گفت: “امیدوارم او امروز آزاد شود.”
دو اتوبوس زرد رنگ بعداً از محوطه زندان بیرون آمدند، در حالی که برخی از جمعیت منتظر دست تکان می‌دادند و کسانی را که داخل بودند صدا می‌کردند.
اندکی پس از کودتا، حکومت نظامی حدود 23000 زندانی را آزاد کرد، در حالی که برخی از گروه های حقوق بشر در آن زمان می ترسیدند که این اقدام برای آزاد کردن فضا برای مخالفان ارتش و همچنین ایجاد هرج و مرج در جوامع باشد.
این کشور معمولاً به هزاران زندانی عفو می بخشد تا تعطیلات سنتی سال نو بودایی خود را جشن بگیرند – که در سال های گذشته یک رویداد شادی آور بود.
اما امسال، خیابان‌ها در بسیاری از شهرهای بزرگ پس از حمله هوایی نظامی به روستایی در نقطه مقاومت که رسانه‌ها و مردم محلی گفتند بیش از 170 نفر کشته شدند، سکوت کردند.
به گفته یک گروه نظارتی محلی، از زمان سرنگونی دولت آنگ سان سوچی توسط ارتش در فوریه 2021، بیش از 21000 نفر دستگیر شده اند.
سوچی از ساعات اولیه کودتا در بازداشت بوده است.
در ماه دسامبر، حکومت نظامی مجموعه‌ای از محاکمه‌های غیرعلنی برنده 77 ساله برنده صلح نوبل را به پایان رساند و او را در روندی که گروه‌های حقوق بشر آن را تقلبی خوانده‌اند، به 33 سال زندان محکوم کردند.
بر اساس گزارش سازمان ملل، از زمان کودتا حداقل 170 روزنامه نگار دستگیر شده اند.