رهبران جهان امیدوارند که پس از پیروزی بایدن ، شروعی تازه داشته باشند

رهبران جهان روز یکشنبه انتخاب جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان فرصتی برای تقویت همکاری در زمینه تغییرات آب و هوا ، ویروس کرونا و سایر مشکلات پس از چهار سال رد دونالد ترامپ ، رئیس جمهور اتحاد بین المللی ، تشویق کردند.
ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته بود ، اما متحدان غربی و آسیایی ابراز امیدواری کردند که به دنبال سیاست های تجاری ترامپ “اول آمریکایی” ، خروج از توافق نامه آب و هوایی پاریس و حملات به ناتو و سازمان بهداشت جهانی ، یک شروع دوباره آغاز شود.
در آسیا ، منطقه ای در مورد آرزوهای استراتژیک حزب کمونیست حاکم چین ، رهبران منتخب ژاپن ، کره جنوبی و تایوان “ارزشهای مشترک” را با واشنگتن فراخوانده و برای روابط نزدیک ابراز امیدواری کردند.
نخست وزیر ژاپن یوشیهیده سوگا در توییتر خود گفت: “من مشتاقانه منتظر همکاری با شما برای تقویت بیشتر اتحاد ژاپن و ایالات متحده و اطمینان از صلح ، آزادی و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام و فراتر از آن هستم.” رئیس جمهور کره جنوبی مون جائه این اظهار امیدواری کرد که “برای ارزشهای مشترک ما” همکاری کند.
خبر پیروزی در پنسیلوانیا که معاون رئیس جمهور پیشین باراک اوباما را از آستانه 270 رأی کالج انتخاباتی که برای تصاحب دفتر بیضی شکل در سراسر جهان لازم بود ، عبور داد و باعث برپایی جشن ها شد.
هیچ واکنش رسمی فوری از سوی پکن ، که درگیر درگیری با دولت ترامپ بر سر تجارت ، امنیت و فناوری است ، صورت نگرفت. اما کاربران شبکه های اجتماعی چینی از این تغییر استقبال کردند. با ارسال پستی در سرویس میکروبلاگ سینا ویبو ، با امضای گونگ تنگ شین یی ، گفت: “پیروزی در بایدن ، دوست قدیمی مردم چین برای پیروزی در انتخابات.”
روزنامه حزب کمونیست پس از ترامپ گفت که “با پیروزی زیاد” پیروز شد ، در توییتر پاسخ داد “HaHa”.
رئیس جمهور Tsai Ing-wen از تایوان ، جزیره ای که پکن ادعا می کند بخشی از قلمرو آن است ، ابراز امیدواری کرد که “دوستی ما را بیشتر کند.” بایدن انتخاب مجدد Tsai را در ژانویه تبریک گفته و گفته است که تایوان “به دلیل واشنگتن هیچ ارتباط رسمی با تایوان ندارد ، اما ترامپ با اعزام مقامات کابینه به این جزیره مشخصات رسمی غیررسمی را افزایش داد ، اقدامی که پکن را عصبانی کرد.
همچنین واکنش فوری ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه که با ترامپ دوستانه بود ، صورت نگرفت. رهبران دیگری که از ترامپ حمایت می کردند ، از جمله رئیس جمهور رودریگو دوترته از فیلیپین ، بایدن را به وی تبریک گفتند ، این نشان داد که آنها ادعای ترامپ درباره پایان یافتن انتخابات را رد کردند.
بیشتر متحدان غربی از آغاز مجدد واشنگتن استقبال کردند. بسیاری از انتقادات ترامپ از اتحاد های نظامی و اقتصادی چند دهه گذشته دلسرد شده اند.
وزیر امور خارجه آلمان ، هایکو مااس در توییتر گفت: “ما می خواهیم در همکاری خود برای شروع جدید فرا آتلانتیک ، یک معامله جدید کار کنیم.”
دیگران ابراز امیدواری کردند که بایدن به دنبال رد توافق نامه پیشنهادی مشارکت ترانس اقیانوس آرام و فشار بر کانادا ، مکزیک ، کره جنوبی و دیگر شرکا برای مذاکره مجدد در مورد شرایط تجاری ، همکاری در زمینه بهداشت ، آب و هوا و سایر موارد را احیا کند.
جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا ، که هدف شخصی بود توهین توسط ترامپ ، در توییتر گفت.
نخست وزیر اسکات موریسون استرالیا به خبرنگاران گفت که مشتاقانه منتظر یک “همکاری بزرگ” با واشنگتن است. وی به چالش هایی از جمله ویروس کرونا و “اطمینان از یک منطقه آزاد و آزاد” هند و اقیانوس آرام اشاره کرد ، اشاره به اختلافات چین با همسایگان خود در مورد کنترل بخشهای وسیع اقیانوس.
موریسون گفت: “رهبری آمریکا برای مقابله با این چالش ها ضروری است.”
عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت که مشتاقانه منتظر همکاری در پایان دادن به پناهگاه های مالیاتی غیرقانونی و صلح در افغانستان است.
دیگر رهبرانی که تبریک می گفتند ، نخست وزیر آلمان آنگلا مرکل ، رئیس جمهور فرانسه ، امانوئل مکرون و رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی بودند.
رئیس جمهور ونزوئلا ، نیكولاس مادورو و رقیب وی كه مورد حمایت آمریكا بود ، خوان گوایدو ، هر دو بایدن و هریس را تبریک گفتند. مادورو گفت ونزوئلا ، که تحت تحریم های فلج کننده ایالات متحده با هدف مجبور کردن وی به خارج از کار است ، “آماده گفتگو و تفاهم” با ایالات متحده است.
نتیجه انتخابات نظرات مختلفی را در عراق به وجود آورد ، جایی که از بایدن به عنوان قهرمان حمله آمریکا در سال 2003 یاد می شود. با این حال ، برهام صالح ، رئیس جمهور عراق ، بایدن را به عنوان یک دوست و شریک مورد اعتماد توصیف کرد.
همچنین تبریک از رهبرانی که با ترامپ کنار آمدند اما ادعاهای او را نادیده گرفتند انتخابات پایان نیافته است.
دوترته از فیلیپین ، که گفته بود فیلیپینی-آمریکایی ها “بهترین توافق را با ترامپ خواهند داشت” ، ابراز امیدواری کرد روابط بیشتری را براساس “تعهد مشترک به دموکراسی ، آزادی و حاکمیت قانون” تقویت کند.
محمد بن زاید آل نهیان ، ولیعهد امارات متحده عربی که با داماد ترامپ ، جارد کوشنر نزدیک بود ، در توییتر آرزوی بهترین آرزوها را به بایدن و کمالا هریس معاون منتخب رئیس جمهور داشت.
نخست وزیر هند ، نارندرا مودی ، که به نمایش عمومی بوهومی با ترامپ مشهور است ، عکسی از خود را با بایدن به اشتراک گذاشت و تبریک خود را “پیروزی چشمگیر شما” گفت.
نخست وزیر انگلیس ، بوریس جانسون ، یکی دیگر از متحدان ترامپ ، گفت که او مشتاقانه منتظر “همکاری نزدیک در اولویت های مشترک ما ، از تغییر اقلیم تا تجارت و امنیت” است.
انتخابات هریس الهام بخش فراخوانی در مناطقی از آفریقا برای حضور بیشتر زنان در دولت بود.
وزیر کابینه نیجریه ، فستوس کیامو ، در توییتر گفت: “زمان آن فرا رسیده است که به زنان ما فرصت دهیم تا چنین مقام عالی را در کشور ما و حتی مقام شماره یک اشغال کنند.”
دیگران ابراز امیدواری کردند که بایدن به بهبود اختلافات در جامعه آمریکا و سیاست های جهانی کمک کند.
میکا گوتو ، کارمند مهد کودک در توکیو گفت: “او به نظر می رسد دیدگاه های مختلف مردم را قبول دارد و می خواهد به روشی متحد پیش برود.”
در حالی که ناامیدی صریح کمیاب بود ، چندین رهبر برجسته که روابط گرم خود را با دولت ترامپ حفظ کرده اند سکوت کردند.
این شامل رئیس جمهور بولسونارو برزیل و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بود. رئیس جمهور مکزیک ، آندرس مانوئل لوپز ابرادور گفت که صبر خواهد کرد “تا زمانی که همه مسائل حل و فصل شود”.
نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو ، که عکس پروفایل توییتر او را نشان می دهد که او در کنار ترامپ نشسته است ، بایدن را دوست اسرائیل توصیف کرد و گفت که او مشتاقانه منتظر همکاری با او و هریس برای “تقویت اتحاد ویژه” بین کشورهای آنها است. وی در بیانیه جداگانه ای از ترامپ برای ارتقا relations روابط ایالات متحده و اسرائیل به “ارتفاعات بی سابقه” تشکر کرد.
بسیاری از افراد ، به ویژه در کشورهایی که سیاست آشفته ای دارند ، پیروزی بایدن را بهبود دیدگاه احترام به دموکراسی دانستند.
در میان آنها زیتو کابوه رهبر مخالفت تانزانیا بود که پس از کبودی انتخابات ریاست جمهوری کشورش دستگیر و به جرایم مرتبط با تروریسم متهم شد.
کابوه گفت: “این پیروزی نماد امید به دموکراسی در زمانی است که بسیاری دیگر از نقاط جهان شاهد کاهش این نور هستند.”
نتیجه این امر باعث ناباوری در اسلوونی ، وطن بانوی اول ملانیا ترامپ شد. نخست وزیر جینز جانسا تنها رهبری بود که حتی قبل از شمارش همه آرا به ترامپ تبریک گفت و پس از اعلام پیروزی بایدن از او حمایت کرد.