رهبر موقت پرو پس از آشفتگی استعفا را اعلام کرد

لیما ، پرو: رئیس جمهور موقت پرو روز یکشنبه استعفای خود را اعلام کرد زیرا کشور پس از اعتراضات گسترده ای که کنگره رهبر محبوب کشور را برکنار کرد ، در بدترین بحران قانون اساسی در دو دهه گذشته قرار گرفت.
در یک سخنرانی کوتاه تلویزیونی ، مانوئل مرینو گفت که علی رغم ادعاهای معترضین به کنگره ، روز سه شنبه به عنوان رئیس دولت سوگند یاد کرد ، در چارچوب قانون عمل می کرد. کودتای پارلمانی انجام داد.
وی گفت: “من ، مثل همه ، بهترین چیز را برای کشورمان می خواهم.”
این تصمیم پس از یک شب ناآرامی رخ داد که در آن ده ها معترض از نیروی بی صدا ، گاز اشک آور یا گلوله های زخمی شدند که به گفته گروه های مدافع عمدتا از پلیس با استفاده از زور بیش از حد برای سرکوب اعتراضات صورت گرفته است.
شبکه ای از حقوق بشر گروه ها گزارش دادند که 112 نفر آسیب دیده اند و محل 41 نفر دیگر مشخص نیست. مقامات بهداشتی گفتند که کشته شدگان شامل جک پینتادو ، 22 ساله ، که 11 گلوله از جمله سر وی و جوردن سوتلو 24 ساله مورد اصابت گلوله قرار گرفت ، که چهار بار در ناحیه قفسه سینه در نزدیکی قلبش مورد اصابت قرار گرفت.
“دو جوان به طور پوچ ، احمقانه ، ناعادلانه توسط پلیس فدا شدند” ، نویسنده پرو و ​​برنده جایزه نوبل ماریو وارگاس یوسا گفت: در یک فیلم ضبط شده به اشتراک گذاشته شده در توییتر. “این سرکوب – که علیه همه پرو است – باید متوقف شود.”
در همین حال ، طغیان رهبران سیاسی با حداقل 13 نفر از 19 وزیر خود که از دولت تازه تشکیل شده خود نجات پیدا کردند ، مرینو را به ترک اصرار دعوت کردند. رئیس کنگره مرینو را به استعفا فوری فراخواند و گفت که در صورت امتناع ، نمایندگان مجلس به برکناری وی رای خواهند داد.
لوئیس والدز ، رئیس کنگره ، که خودش قصد استعفا دارد ، گفت: “ما باید زندگی مردم پرو را بیش از هر چیز دیگری قرار دهیم.”
مرینو ، سیاستمدار و کشاورز کمی شناخته شده برنج ، روز سه شنبه پس از رای خیره کننده کنگره برای برکناری رئیس جمهور محبوب سابق مارتین ویزارارا ، رهبر پرو شد. وقتی ویزارکارا برکنار شد ، به عنوان رئیس کنگره ، مینو بعد از ریاست جمهوری در ایالت بعدی بود. اما معترضین ادعا می كنند كه این اقدام به معنای كودتای غیرقانونی پارلمان است و از شناخت وی خودداری كردند.
معترض فرناندو رامیرز شنبه شب در حالی که در یک اعتراض قاشق را به گلدان می زد گفت: “ما می خواهیم صدای مردم شنیده شود.”
کنگره ویزارکارا را با استفاده از a بیرون کرد عبارت قدمت آن به قرن نوزدهم که به قانونگذار قدرتمند اجازه می دهد رئیس جمهور را به دلیل “ناتوانی اخلاقی دائمی” برکنار کند. “قانونگذاران ویزارکارا را به عدم رسیدگی به بیماری همه گیر متهم کرده و اتهامات اثبات نشده ای را مبنی بر اینکه وی بیش از 630،000 دلار رشوه در ازای دریافت دو قرارداد ساخت و ساز گرفته است ، عنوان کردند. فرماندار یک استان کوچک در جنوب پرو سالها پیش.
دادستان ها در حال تحقیق درباره این اتهامات هستند اما ویزکارا متهم نشده است. یک قاضی جمعه وی را به مدت 18 ماه از کشور ممنوع کرد.
رئیس جمهور سابق روز یکشنبه با خشونت در توئیتر ، آنچه را “یک دولت غیرقانونی و نامشروع” خواند ، مقصر این خونریزی ها بود.
ویزارکارا نوشت: “این کشور اجازه نخواهد داد که مرگ این جوانان شجاع مجازات شود.”
اعتراضاتی که پرو را تکان داده است ، مانند آنچه در سالهای اخیر دیده شده است ، انجام می شود ، عمدتا توسط جوانان معمولاً بی احساس نسبت به سیاست آشفته این کشور آشفته است. معترضین در کنگره بخاطر به صحنه بردن آنچه که آنها تصور قدرت غیرقانونی می دانند و همچنین اینکه مرینو برای رهبری دولت نوپای خود را انتخاب کرده ناراحت هستند.
نخست وزیر وی ، آنترو فلورس-آراوز ، وزیر دفاع پیشین بود که پس از درگیری پلیس با معترضان بومی در آمازون که 34 کشته برجای گذاشت ، در سال 2009 استعفا داد.
آلبرتو ورگارا ، تحلیلگر سیاسی در دانشگاه اقیانوس آرام پرو ، کابینه جدید را “قدیمی ، تلخ ، بیات ، بسته به جهان” توصیف کرده است.
مرینو در اظهاراتی قبل از آشفتگی روز شنبه ، اعتراضات علیه خود را انكار كرد و به یك رادیو محلی گفت كه جوانان علیه بیكاری تظاهرات می كنند و به دلیل همه گیری نمی توانند تحصیلات خود را به اتمام برسانند.
پرو بالاترین سرانه مرگ و میر ناشی از COVID-19 جهان را دارد و یکی از بدترین انقباضات اقتصادی در آمریکای لاتین را تجربه کرده است.
طبق گزارش انجمن ملی روزنامه نگاران ، در طی دوشنبه و پنجشنبه 35 حمله علیه اعضای رسانه انجام شده است که تقریباً همه توسط افسران پلیس انجام شده است. گروه های مدافع همچنین زور بیش از حد علیه معترضین ، استقرار گاز اشک آور در نزدیکی خانه ها و بیمارستان ها و بازداشت تظاهرات را ثبت کرده اند.
“ما در حال ثبت موارد خشونت پلیس در مرکز شهر هستیم لیماخوزه میگل ویوانکو ، مدیر دیده بان حقوق بشر در آمریکا ، شنبه در توییتر نوشت. “همه چیز نشان می دهد که سرکوب معترضان صلح آمیز در حال تشدید است.”