“روزهای دشوار”: تخلیه‌شدگان فرار خطرناک از سودان را بازگو می‌کنند

جده، عربستان سعودی: غیرنظامیان با چمدان های پر از پر شده، فراری دلخراش را توصیف کردند. سودان پر از خشونت از طریق دریای سرخ به عربستان سعودی، هق هق در خاطرات حملات هوایی و نبرد شهری.
زنان سالخورده و نوزادان ویلچری که در آغوش والدینشان خوابیده بودند، در میان نزدیک به 200 نفر از بیش از 20 کشور بودند که دوشنبه شب پس از جسارت – و تخلیه – سفرهای امن از یک ناوچه دریایی در شهر ساحلی جده پیاده شدند.
سهیب عایشه، تبعه لبنانی که بیش از یک دهه است در سودان یک کارخانه پلاستیک راه اندازی کرده است، گفت: “ما مسیر طولانی را از خارطوم تا بندر سودان طی کردیم. حدود 10 یا 11 ساعت طول کشید.”
او در حالی که دختر خردسالش روی شانه هایش گریه می کرد به خبرگزاری فرانسه گفت: «20 ساعت دیگر در این کشتی از بندر سودان به جده طول کشید.
یکی دیگر از مسافران لبنانی، زنی که از ذکر نام خود خودداری کرد، گفت: «لحظات سخت زیادی وجود داشت که همه آنها ترس، تنش و اضطراب بود.
ما نه می‌خوابیدیم، نه می‌خوردیم و نه می‌نوشیدیم. روزهای سخت زیادی را پشت سر گذاشتیم.»
درگیری در سودان در 15 آوریل بین نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی قدرتمند (RSF) را برعهده دارد، آغاز شد.
به گفته آژانس‌های سازمان ملل، حداقل 427 نفر کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده‌اند و بسیاری اکنون با کمبود شدید آب، غذا، دارو و سوخت و همچنین قطعی برق و اینترنت دست و پنجه نرم می‌کنند.
اواخر روز دوشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که برهان و داگلو با آتش بس 72 ساعته موافقت کرده اند.
با این حال، کسانی که روز دوشنبه به خاک عربستان سعودی رسیدند گفتند که از خروج از کشوری که اتحادیه پزشکان در آن گزارش داده است که “گورخانه ها پر است” و “جسدها در خیابان ها ریخته می شود” سپاسگزار هستند.
عربستان سعودی روز شنبه با استقبال 150 نفر از جمله دیپلمات ها و مقامات خارجی در جده، اولین تخلیه موفقیت آمیز غیرنظامیان از سودان را اعلام کرد.
اوایل روز دوشنبه، یک هواپیمای نظامی C-130 هرکولس، ده‌ها غیرنظامی کره جنوبی، از جمله یک کودک کوچک و یک راهبه را که عادت سفید و آبی داشت، به پایگاه هوایی ملک عبدالله جده برد.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که تاکنون 356 نفر از سودان به پادشاهی منتقل شده اند – 101 سعودی و 255 خارجی از بیش از 20 کشور.
رسانه‌های دولتی عربستان سعودی پوشش دیوار به دیوار این تلاش‌ها و همچنین بیانیه‌های قدردانی از کشورهایی که اتباع آن‌ها سود برده‌اند، ارائه کرده‌اند.
همزمان با نزدیک شدن ناوچه نیروی دریایی به بندر جده در دوشنبه شب، شبکه الاخباریه وابسته به دولت تصاویری از مسافران پخش کرد که دستان خود را تکان می دادند و لبخند می زدند، در حالی که دیگران این صحنه را روی تلفن های هوشمند خود ضبط کردند.
مردی سعودی که به دوربین خیره شده بود، پرچم سبز رنگ عربستان را در یک دست و پاسپورت سبز خود را در دست دیگر تکان داد و اعلام کرد: این قوی ترین پاسپورت جهان است.
عبده خال، ستون نویس در روزنامه خصوصی عکاظ می نویسد که سازماندهی نسبتاً سریع هواپیماها و قایق های تخلیه عربستان سعودی بر “ارزش بین المللی” پادشاهی تاکید می کند.
عمر کریم، کارشناس سیاست عربستان در دانشگاه می گوید: «قطعاً این نشان دهنده اشتیاق پادشاهی سعودی برای قرار دادن خود به عنوان یک بازیگر مرکزی در شرایط بحرانی منطقه و استفاده از اهرمی است که بر هر دو طرف این درگیری دارد. بیرمنگام
اما مقامات سعودی با توجه به روابط نزدیکشان با دو ژنرال که نیروهایشان در داخل و خارج از خارطوم در حال مبارزه با آن هستند، برای انجام کارهایی فراتر از تسهیل تخلیه، تحت فشار هستند.
آلن بوسول از گروه بین المللی بحران به خبرگزاری فرانسه گفت: عربستان سعودی یک بازیگر مهم در دیپلماسی آتش بس در سودان است.
دولت‌های آفریقایی و غربی به دنبال کمک ریاض برای متقاعد کردن ارتش سودان برای دادن فرصت به گفتگو هستند.»