روسیه با «تصرف مدرسه سفارت» توسط لهستان واکنش «تند» داد

روسیه روز شنبه وعده داد که به آنچه که تصرف غیرقانونی آن توسط لهستان است، پاسخ سختی خواهد داد سفارت مدرسه ای در ورشو، اقدامی که آن را نقض آشکار کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک خواند. شبکه خبری دولتی لهستان TVP Info پیشتر گزارش داده بود که پلیس صبح روز شنبه در خارج از مدرسه سفارت روسیه در خیابان Kielecka در ورشو ظاهر شده است. هنگامی که از سخنگوی وزارت خارجه لهستان در مورد این حادثه سؤال شد، گفت که ساختمان مدرسه سفارت متعلق به دولت لهستان است.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات لهستانی با هدف تصرف مدرسه سفارت به محوطه آن حمله کرده اند. این وزارتخانه گفت: ما این اقدام خصمانه اخیر توسط مقامات لهستان را نقض آشکار کنوانسیون وین در رابطه با روابط دیپلماتیک 1961 و تجاوز به اموال دیپلماتیک روسیه در لهستان می دانیم. چنین اقدام گستاخانه‌ای از سوی ورشو که فراتر از چارچوب روابط متمدنانه بین‌دولتی است، بدون برخورد خشن باقی نخواهد ماند. واکنش و عواقب آن برای مقامات لهستانی و منافع لهستان در روسیه.
کمیته تحقیقات روسیه روز شنبه در برنامه پیام رسان تلگرام اعلام کرد که “ارزیابی قانونی” را از “توقیف” ارائه خواهد کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
لوکاس جاسینا، سخنگوی وزارت خارجه لهستان، گفت که این حق روسیه است که اعتراض کند اما لهستان در چارچوب قانون عمل می کند. وی گفت: «نظر ما که توسط دادگاه ها تأیید شده است این است که این اموال متعلق به دولت لهستان است و به طور غیرقانونی توسط روسیه تصرف شده است». سرگئی آندریف، سفیر مسکو در لهستان، پیشتر به خبرگزاری های دولتی روسیه گفته بود که ساختمان مدرسه سفارت، ساختمانی دیپلماتیک است که مقامات لهستانی حق تصرف آن را ندارند. به گزارش ریانووستی به نقل از آندریف، این مدرسه در بخش دیگری از سفارت روسیه به کار خود ادامه خواهد داد.
از زمان حمله به اوکراین در فوریه 2022، لهستان متحد سرسخت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بوده و مسئولیت تامین تسلیحات پیشرفته برای کیف را بر عهده دارد. آندریف، سفیر روسیه، اوایل این هفته گفت که دادستان های لهستان مقادیر قابل توجهی پول از حساب های بانکی مسدود شده سفارت و نمایندگی تجاری روسیه کشف و ضبط کرده اند. در مارس 2022، لهستان اعلام کرد که 45 دیپلمات روسی مظنون به کار برای سرویس های اطلاعاتی مسکو را اخراج می کند.