روسیه: روسیه از زمین و هوا به مناطق غیرقانونی اوکراین ضمیمه شده ضربه می زند

کیو: نیروهای روسیه از موشک های زمینی و هوایی، پرتابگرهای راکتی و پهپادهای تسلیحاتی برای بمباران استان های اوکراینی که به طور غیرقانونی ضمیمه شده است اما کاملاً کنترل نمی کند، استفاده کردند که باعث تلفات، خسارت ساختمان ها و قطع برق در روز جمعه شد.
ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه 18 حمله هوایی، 5 حمله موشکی و 53 حمله را از پرتابگرهای موشکی متعدد بین صبح‌های پنجشنبه تا جمعه انجام دادند.
بر اساس بیانیه ستاد کل، روسیه بخش عمده ای از عملیات تهاجمی خود را در شرق صنعتی اوکراین متمرکز کرده و بر شهرها و شهرهای لیمان متمرکز شده است. باخموت، آودیوکا و مارینکا در استان دونتسک.
بیشتر گزارش های میدان نبرد روز جمعه مربوط به چهار استان اوکراینی بود که روسیه در سپتامبر ضمیمه آن شد: دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ارتش خود دستور داده است تا کنترل کامل استان‌ها را به دست گیرند، در حالی که اوکراین نیز اعلام کرده است که به زودی برای بازپس‌گیری سرزمین‌های بیشتری دست به حمله متقابل خواهد زد.
روسیه همچنین شبه جزیره کریمه را در سال 2014 از اوکراین ضمیمه کرد، اقدامی که اکثر جهان نیز آن را غیرقانونی می دانستند. رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی قول داده است که تمام مناطق تحت اشغال روسیه را بازپس گیرد.
در آخرین نبرد، ارتش اوکراین اعلام کرد که یک جت تهاجمی زمینی روسی سوخو-25 را در نزدیکی مارینکا سرنگون کرده است. ویدیویی انفجار بزرگی را نشان می‌دهد که هواپیما در حالی که خلبان آن با چتر فرود می‌آید به زمین برخورد می‌کند. ارتش روسیه با رعایت سکوت عمومی خود در مورد تلفات، سرنگونی هواپیمای جنگی را تایید نکرد.
مقامات نظامی بریتانیا در آخرین تحلیل روزانه خود گفتند که نیروهای روسی احتمالاً تا مرکز باخموت پیشروی کرده و کرانه غربی رودخانه باخموتکا را تصرف کرده اند. کمپین هشت ماهه روسیه برای گرفتن باخموت و عزم اوکراین برای دفاع از شهر طولانی ترین و بالقوه خونین ترین نبرد جنگی را که پوتین در 24 فوریه 2022 آغاز کرد، ایجاد کرد.
وزارت دفاع بریتانیا گفت که پیشرفت روسیه که از اواخر ماه مارس تا حد زیادی متوقف شده بود، دوباره شتاب گرفته است. بر اساس اطلاعات بریتانیا، مسیر اصلی تدارکات اوکراین به غرب باخموت در معرض تهدید قرار داشت و روسیه از توپخانه به طور موثرتری استفاده می کرد و از تقویت نیروهای منظم که احتمالاً شامل نیروهای هوابرد نیز می شود، بهره می برد.
مقامات نظامی بریتانیا همچنین خاطرنشان کردند که فرماندهان نظامی عادی و گروه واگنر، یک شرکت نظامی خصوصی روسی که سربازان خود را برای جنگ در چندین کشور آفریقایی فرستاده است، احتمالاً همکاری خود را بهبود بخشیده و “دعوا” خود را متوقف کرده اند.
گروه واگنر، که به نظر می رسد رهبری نبرد باخموت را بر عهده دارد، مکررا از استراتژی ارتش عادی روسیه و همچنین عدم ارائه مهمات کافی و سایر پشتیبانی ها شکایت کرده است.
همچنین در استان دونتسک، روسیه یک حمله موشکی به شهر اسلوویانسک انجام داد و ساختمان‌های مسکونی را ویران کرد و یک غیرنظامی نیز در جریان درگیری در باخموت زخمی شد. پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، صبح روز جمعه گفت که 15 شهر و روستا در خط مقدم در این منطقه گلوله باران شدند. الکسی کولمزین، شهردار شهر دونتسک که در مسکو نصب شده است، گفت که گلوله باران اوکراینی یک نفر را کشته و شش نفر را زخمی کرد.
هر طرف تمایل دارد فقط خساراتی را که به دشمن خود وارد می کند گزارش کند و به طور کلی تأیید ادعاهای آنها به طور مستقل غیرممکن است.
الکساندر پروکودین، فرماندار منطقه روز جمعه گفت که در استان نیمه اشغالی جنوب خرسون، هفت نفر در 24 ساعت گذشته زخمی شدند. پروکودین در تلگرام نوشت که روسیه 46 حمله به این استان از جمله هفت حمله به پایتخت منطقه که خرسون نیز نامیده می شود، با آتش توپخانه و هواپیماهای سنگین انجام داده است. آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گزارش داد، یک دختر 10 ساله، یک پسر سه ساله و یک زن 30 ساله روز جمعه در گلوله باران روسیه به روستای استانیسلاو در منطقه خرسون زخمی شدند.
پیش از این، ترکش مهمات روسی یک شهروند 36 ساله ساکن شهر بریسلاو در استان خرسون را کشت. مناطق مسکونی شهر خرسون هفت بار گلوله باران شدند و به تأسیسات انرژی و ساختمان های مسکونی آسیب رساندند. حمله پهپادی به روستای زمییوکا شش نفر را مجروح کرد.
گلوله‌ها به نیکوپول و مارهانت – در سراسر رودخانه دنیپر از نیروگاه اتمی اشغالی و تعطیل شده زاپوریژژیا – در استان دنیپروپتروفسک شرقی اوکراین اصابت کرد و به خطوط برق آسیب رساند.
مقامات گزارش دادند که در شمال، گلوله باران در منطقه نووهرود-سیورسکی در منطقه چرنیهیو، چهار شهر و روستا را بدون برق گذاشت. آتش خمپاره به ساختمان‌های مسکونی در شهر ووچانسک در استان خارکف در نزدیکی مرز روسیه آسیب وارد کرد. اوله سینیهوبوف فرماندار خارکف گفت که یک مرد 39 ساله در گلوله باران روسیه در روستای مرزی بوریسیوکا کشته شد.