روسیه پس از اعلام توافق آتش بس ، نیروهای خود را به قره باغ کوهستانی اعزام می کند

مسکو / یروان / باکو: نیروهای صلحبان روسی در منطقه کوهستانی قره باغ روز سه شنبه به عنوان بخشی از توافق آتش بس که به منظور پایان دادن به شش هفته نبرد سنگین بین آذربایجان و نیروهای ارمنی قومی طراحی شده است.
بر اساس این معامله ، آذربایجان دستاوردهای ارضی حاصل از نبردها را حفظ خواهد کرد ، از جمله شهر دوم شوشا در این منطقه که ارمنیان آن را شوشی می نامند. نیروهای ارمنی قومی باید از هم اكنون تا اول دسامبر كنترل تعداد زیادی از مناطق دیگر را كنار بگذارند.
ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه گفت که این توافق باید زمینه را برای حل سیاسی پایدار درگیری فراهم کند که منجر به کشته شدن هزاران نفر ، آوارگی بسیاری دیگر و تهدید به غوطه ور کردن منطقه گسترده تر در جنگ شده است.
آتش بس باعث برپایی جشن ها در باکو ، پایتخت آذربایجان شد ، جایی که ماشین ها و اتوبوس ها از خوشحالی بوق خود را به صدا درآوردند و مردم با تشویق و پرچم ملی آذربایجان به اهتزاز درآمدند.
اما ناآرامی ها در ایروان ، پایتخت ارمنستان آغاز شد ، جایی که جمعیت یک شبه به ساختمان های دولتی حمله کردند و بهمراه خود حمله کردند و این معامله را خیانت عنوان کردند. برخی خواستار استعفای نخست وزیر نیکول پاشینیان شدند.
پاشینیان روز سه شنبه گفت که وی تحت فشار ارتش خود معاهده صلح را منعقد کرده است ، که گفت همه اقدامات نظامی در قره باغ کوهستانی متوقف شده و اوضاع آرام است.
قره باغ کوهستانی بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است اما دارای جمعیت و تا همین اواخر کاملا تحت کنترل ارامنه قومی است که طی هفته های اخیر توسط نیروهای مسلح آذربایجان به عقب رانده شده اند.
از زمان آغاز جنگ در 27 سپتامبر ، آذربایجان می گوید بسیاری از زمینهای قره باغ و اطراف آن را که در جنگ 1991-94 که در آن حدود 30،000 نفر کشته شدند از دست داد.
این معامله به احتمال زیاد نشانه این است که روسیه ، که پیمان دفاعی با ارمنستان و یک پایگاه نظامی در آنجا دارد ، علی رغم تلاش ترکیه برای عضله سازی ، همچنان داور اصلی در منطقه ای است که آن را حیاط خلوت خود می داند.
نیروهای حافظ صلح روسی حداقل 5 سال در جای خود باقی خواهند ماند و باعث افزایش رد پای نظامی مسکو در منطقه می شود. پوتین گفت که آنها در امتداد خط مقدم قره باغ و در یک راهروی بین منطقه و ارمنستان مستقر می شوند.
تهویه مطبوع PUTIN
وزارت دفاع روسیه گفت ، آخرین 10 هواپیمای نظامی حامل نیروهای حافظ صلح روسی روز سه شنبه پرواز کرد. تقريباً 2000 سرباز ، 90 نفر زره پوش و 380 دستگاه خودرو و قطعات سخت افزاري ديگر مستقر هستند.
تلویزیون دولتی روسیه تصاویری از حرکت یک ستون نظامی روسیه از جنوب ارمنستان به سمت قره باغ کوهستانی را پخش کرد.
بر اساس این توافق نامه ، آذربایجان همچنین به یک جاده آزمایشی آذری در مرز ایران و ترکیه دسترسی پیدا خواهد کرد ، چیزی که همچنین به ترکیه یک پل زمینی برای آزربایجان فرسوده می دهد.
ارتش ترکیه به کارکنان یک مرکز نظارت مشترک با نیروهای روسی کمک خواهد کرد. قرار بود معامله ای برای راه اندازی این مرکز اواخر روز سه شنبه بین مسکو و آنکارا امضا شود.
پوتین گفت که آوارگان اکنون قادر به بازگشت به قره باغ هستند و اسیران جنگی و اجساد کشته شدگان تبادل خواهند شد. کلیه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه با کمک مرزبانان روسی بازگشایی خواهد شد.
پوتین گفت: “ما با این پیش فرض عمل می کنیم که توافق نامه ها شرایط لازم را برای حل و فصل طولانی مدت و کاملاً کامل بحران در اطراف قره باغ با رعایت عادلانه و به نفع ملتهای ارمنستان و آذربایجان ایجاد خواهد کرد.” .
بی اعتراض در ارمنستان
الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان ، گفت که این معامله اوج موفقیت بود که وی پیروزی شکوهمند کشورش نامید.
وی گفت: “این بیانیه از اهمیت تاریخی برخوردار است. این بیانیه کاپیتولاسیون ارمنستان را تشکیل می دهد. این بیانیه به اشغال چندین ساله پایان می دهد.”
در ارمنستان ، پاشینیان سعی کرد چهره ای شجاعانه به وضعیت نشان دهد.
وی درباره این معامله در شبکه های اجتماعی گفت: “این تصمیم براساس یک تحلیل عمیق از وضعیت جنگ و در همکاری با بهترین متخصصان گرفته شده است.”
“این یک پیروزی نیست ، اما تا زمانی که خود را شکست خورده ندانید هیچ شکستی وجود ندارد. ما هرگز خود را شکست خورده نخواهیم دید و این می تواند شروع جدیدی از دوره وحدت ملی و تولد دوباره ما باشد.”
اما صدها معترض یک شبه در ایروان ساختمان های دولتی را هجوم بردند ، در مجلس وحشی شدند و رئیس مجلس را که به بیمارستان منتقل شد ، مورد ضرب و شتم قرار دادند.
معترضین با اشاره به قره باغ ، فریاد زدند: “ما آن را تسلیم نخواهیم کرد.”
آراییک هاروتونیان ، رهبر ارامنه قومی در قره باغ ، روز سه شنبه گفت که چاره ای جز انعقاد قرارداد صلح نبوده است.
وی گفت: “اگر عملیات نظامی با همان شدت ادامه می یافت ، ما طی چند روز تمام قره باغ را از دست می دادیم و تلفات بیشتری نیز می دیدیم.”
هفده حزب سیاسی کوچک خواستار استعفا پاشینیان شدند و دادخواست خواستار لغو توافق نامه شد.
این توافق به دنبال سه آتش بس ناموفق و پیشرفت های بی وقفه نیروهای آذربایجان انجام شد.
باکو روز دوشنبه گفت که یک روز پس از اعلام پیروزی در نبرد برای دومین شهر بزرگ این منطقه که دارای استراتژیک است ، دهها شهرک دیگر در قره باغ کوه را تصرف کرده است.
به نظر می رسد که تصرف شوشا یا شوشی نقطه عطفی بوده است. این شهر در بالای کوهی مشرف به استپاناکرت ، شهری که توسط دولت قومیت ارمنی خود به عنوان پایتخت این محاصره شناخته می شود ، نشسته است.
ویدئوی وزارت دفاع آذربایجان که بصورت آنلاین منتشر شده ، نشان می دهد که پرچم ملی آذربایجان بر فراز خیابانهای خالی از سکنه در شوشا پرواز می کند.