سازمان غذا و داروی آمریکا قصد دارد به کودکان 12 تا 15 ساله اجازه دهد تقویت کننده های فایزر را دریافت کنند

واشنگتن: به گفته افرادی که با مشورت آژانس آشنا هستند، سازمان غذا و دارو در حال برنامه ریزی برای گسترش واجد شرایط بودن برای تزریق واکسن های تقویت کننده واکسن ویروس کرونا است و به نوجوانان 12 تا 15 ساله اجازه می دهد تا سومین دوز واکسن Pfizer-BioNTech را دریافت کنند.
همچنین انتظار می‌رود که تنظیم‌کننده‌ها به جای فاصله زمانی شش ماهه فعلی، پنج ماه پس از دریافت دوز دوم، یک واکسن اضافی از واکسن فایزر را هم برای نوجوانان و هم برای بزرگسالان مجاز کنند. کودکان کوچکتر، در سنین 5 تا 11 سال، که دارای نقص ایمنی هستند، می توانند واکسن های تقویت کننده را نیز دریافت کنند.
تصمیم برای گسترش استفاده از شات‌ها درست زمانی اتخاذ می‌شود که مدارس پس از تعطیلات آماده بازگشایی می‌شوند و دولت‌ها در سراسر جهان تلاش می‌کنند به نوع Omicron که به سرعت در حال گسترش است، واکنش نشان دهند. اسرائیل روز پنجشنبه چهارمین دوز واکسن را برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تایید کرد و سرویس بهداشت ملی بریتانیا گفت که بیمارستان‌های این کشور بخش‌های صحرایی را برای کمک به مقابله با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا ایجاد خواهند کرد.
چندین ایالت ایالات متحده در این هفته به رکورد سابقه ابتلا به ویروس کرونا رسیدند و زندگی میلیون ها آمریکایی را مختل کرد. اریک آدامز، شهردار منتخب نیویورک قول داد که دستور واکسن شهر را برای کارمندان بخش خصوصی حفظ کند و CDC هشداری صریح به مسافران احتمالی صادر کرد: “بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون، از سفرهای دریایی خودداری کنید.”
مقامات بهداشتی در تلاشند تا آمریکایی‌های بیشتری را تشویق کنند که واکسن تقویتی دریافت کنند – بیش از یک سوم بزرگسالان کاملاً واکسینه شده این واکسن را دریافت کرده‌اند – و هشدار می‌دهند که افراد واکسینه نشده با بیشترین خطر بیماری شدید و مرگ ناشی از omicron مواجه هستند.
دکتر روشل پی والنسکی، مدیر CDC، این هفته به خبرنگاران گفت: «راهنمای CDC ما بسیار واضح است که افراد باید زمانی که واجد شرایط هستند، تقویت خود را دریافت کنند. “این هم برای – به دلیل کاهش مصونیت و به دلیل اینکه ما به محافظت بیشتری در برابر Omicron نیاز داریم.”
والنسکی روز چهارشنبه گفت که حتی با وجود اینکه تعداد موارد روزانه تقریباً 60 درصد در هفته گذشته افزایش یافته است، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میرها هنوز نسبتاً کم است، که این نشان می دهد که Omicron ممکن است کشنده کمتری باشد. او و دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی جو بایدن، به تحقیقات بین‌المللی اشاره کردند که به همین نتیجه اشاره می‌کنند.
مطالعات نشان داده است که در حالی که دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech محافظت قوی ای را به همراه داشته است، اما omicron می تواند از دفاع افراد کاملاً واکسینه شده فرار کند و ترس در مورد خطرات برای جوانان را تشدید کند.
بر اساس CDC، بیش از 70 درصد از افراد 12 سال و بالاتر در ایالات متحده به طور کامل واکسینه شده اند. حدود یک چهارم کودکان بین 5 تا 11 سال حداقل یک دوز دریافت کرده اند. کودکان زیر 5 سال هنوز واجد شرایط دریافت واکسن نیستند.
افزایش اخیر باعث افزایش نگران کننده بستری شدن کودکان در بیمارستان شده است. اما داده های اولیه نشان می دهد که به نظر می رسد omicron باعث بیماری خفیف تری برای کودکان می شود، مشابه یافته های بزرگسالان. و مقامات بیمارستان و پزشکان گفته اند که تقریباً تمام کودکان بستری شده با کووید-19 واکسینه نشده یا تا حدی واکسینه شده اند.
کودکان می‌توانند بهتر در برابر عفونت‌های کرونا مقاومت کنند، اما در موارد نادری ممکن است بسیار بیمار شوند و حتی بمیرند. بر اساس گزارش CDC، حداقل 1.8 میلیون نوجوان بین 12 تا 15 سال برای این ویروس مثبت شده اند.
مجموعه ای از مطالعات منتشر شده در روز پنجشنبه توسط آژانس تاکید کرد که واکسیناسیون می تواند برای کودکان و نوجوانان مهم باشد. در یک مطالعه از جولای تا اوایل دسامبر که صدها نوجوان را در آریزونا مورد بررسی قرار داد، محققان گفتند که دو دوز واکسن خطر ابتلا به عفونت را تا 92 درصد کاهش می‌دهد.
دو مطالعه دیگر CDC نشان داد که عوارض جانبی کمی در میان کودکان 5 تا 11 ساله که واکسن Pfizer-BioNTech دریافت کرده بودند گزارش شده است و بستری شدن کودکان در بیمارستان بیشتر در میان کودکانی رخ می دهد که به طور کامل واکسینه نشده بودند.
یک مطالعه اخیر در آفریقای جنوبی نشان داد که اثربخشی واکسن Pfizer در برابر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان پس از دو دوز، به ویژه در برابر omicron، حدود 70٪ بود.
از بین سه واکسن مجاز فدرال کرونا، Pfizer-BioNTech تنها واکسنی است که برای استفاده در افراد زیر 18 سال تایید شده است.
کمیته مشاوره واکسن مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در نظر دارد تا اواسط هفته آینده تشکیل جلسه دهد تا در مورد توصیه تغییرات در سیاست تقویت کننده FDA بررسی شود. در صورتی که کمیته با مجوزهای FDA موافقت کند، انتظار می رود والنسکی فوراً اصلاحات را تأیید کند.
دکتر کاترین ام. ادواردز، متخصص واکسن و استاد اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت، گفت که تصمیم مورد انتظار FDA موجه است.
ما پیشنهادات و تجربیات زیادی با omicron داریم که در حال آلوده کردن افراد است که تقویت شده اند. اما خوشبختانه، ما شاهد بیماری شدید زیادی نیستیم. بنابراین فکر می‌کنم اگر به پاسخ‌های ایمنی، حداقل در بزرگسالان نگاهی بیندازید، خواهید دید که این دوز تقویت‌کننده ظرفیت خنثی‌سازی شما را در برابر omicron افزایش می‌دهد.
سایر کارشناسان واکسن گفتند که توجه مداوم دولت به ارائه تقویت کننده ها به افراد جوان تر و سالم تر اشتباه بوده است.
دکتر پل آفیت، مدیر مرکز آموزش واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و یکی از اعضای کمیته مشورتی واکسن FDA، گفت که تحقیقات در مورد اثربخشی واکسن، از جمله در برابر omicron، نشان داده است که دو دوز، محافظت قابل توجه و بادوام در برابر بیماری های شدید را ارائه می دهد. او گفت که هدف از واکسیناسیون از جمله در نوجوانان است.
او گفت که یک دوز تقویت کننده می تواند محافظت از فرد را برای چندین ماه افزایش دهد، اما ارائه عکس های اضافی به جوانان آمریکایی “تمرکز بر افرادی است که از قبل محافظت شده اند.”
او افزود که دولت بایدن باید در عوض توجه بیشتری به دسترسی به افراد واکسینه نشده معطوف کند، نکته ای که به گفته او توسط اکثریت قریب به اتفاق کودکان بستری در بیمارستان فیلادلفیا که دیده بود واکسینه نشده بودند، حمایت می شد.