سلمان بن عبدالعزیز: پادشاه سعودی جهان را به “موضع قاطع” در برابر ایران ترغیب می کند | اخبار جهان

ریاض: پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز روز پنجشنبه از جهان خواست در موضع گیری “تصمیم گیری” تلاش های ایران برای توسعه برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک ، در یک سخنرانی سالانه به بالاترین نهاد مشاور دولت.
“پادشاهی بر خطرات پروژه منطقه ای ایران ، دخالت آن در سایر کشورها ، پرورش تروریسم ، شعله ور ساختن فرقه گرایی تأکید می کند و خواستار موضع گیری قاطع جامعه جهانی در برابر ایران است که عملکرد شدید تلاش های خود برای دستیابی به این کشور را تضمین می کند. سلاح های کشتار جمعی و توسعه برنامه موشک های بالستیک خود ، “شاه گفت.
آنها اولین اظهارات علنی حاکم 84 ساله از زمان سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر از طریق ویدئولینک بود ، جایی که او همچنین هدف خود را به ایران رساند. عربستان سعودی مسلمان سنی و ایران شیعه درگیر یک دهه تلاش برای نفوذ در منطقه هستند و از طرف های مخالف درگیری ها از سوریه تا یمن حمایت می کنند.
هیچ واکنش فوری از ایران به اظهارات شاه مشاهده نشد. تهران پیشتر اظهارات عربستان سعودی علیه خود را “ادعاهای بی اساس” توصیف کرده و تسلیح گروه های خاورمیانه را انکار کرده است.
آژانس خبری دولتی SPA متن كامل سخنرانی پادشاه را پس از نیمه شب منتشر كرد. تلویزیون دولتی عکس هایی از آنچه شاه به نظر می رسید را در معرض خطاب قرار دادن اعضای شورا از قصر خود در نئوم قرار داده است.
ملک سلمان در طول تابستان چند روز در بیمارستان بستری بود و از التهاب مثانه صفرا رنج می برد که برای آن جراحی شده بود.
تنش ها از زمان رئیس جمهور آمریکا در منطقه افزایش یافته است دونالد ترامپ ایالات متحده را از توافق هسته ای برجسته در سال 2018 با قدرت های جهانی بیرون کشید و تحریم های شدید اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.
روابط محمد ولیعهد عربستان و ترامپ یک محافظ در برابر انتقادات بین المللی در مورد سوابق حقوق ریاض ناشی از قتل روزنامه نگار سعودی بود جمال خاشوگی، نقش ریاض در جنگ یمن و بازداشت فعالان زن.
این مناطق ممکن است اکنون با رئیس جمهور منتخب آمریکا به نقاط اصطکاک تبدیل شوند جو بایدن، که در کارزار خود متعهد شد که روابط خود را با پادشاهی ، صادرکننده بزرگ نفت و خریدار سلاح های ایالات متحده ، مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.
عربستان سعودی پشتیبان مشتاق کارزار “حداکثر فشار” ترامپ علیه ایران بود. اما بایدن گفته است که به پیمان هسته ای سال 2015 میان قدرت های جهانی و تهران باز خواهد گشت ، توافقی که در زمان بیدن معاون رئیس جمهور در دولت باراک اوباما انجام شد.
در یمن ، جایی که عربستان سعودی یک ائتلاف نظامی را رهبری می کند که در یک جنگ تقریباً شش ساله که منجر به کشته شدن دهها هزار نفر شده است ، با حوثی های همسو با ایران می جنگد ، ملک سلمان گفت كه پادشاهی همچنان از تلاشهای سازمان ملل متحد برای دستیابی به توافق سیاسی حمایت می كند.
وی همچنین هدف قرار دادن “عمدی و روشمند” جنبش حوثی های همسو با ایران برای هدف قرار دادن غیرنظامیان داخل عربستان از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های بالستیک را محکوم کرد.
پادشاه گفت ، ریاض در تلاش بود ثبات منابع نفتی جهانی را به خدمت تولید کنندگان و مصرف کنندگان ، با وجود تأثیر Covid-19 در بازارهای نفت ، تضمین کند.
وی حمایت دیرینه خود از راه حل دو کشور درگیری اسرائیل و فلسطین را تکرار کرد ، اما به توافق نامه های امضا شده میان امارات متحده عربی ، بحرین و سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل که بخشی از یک راهبرد استراتژیک است ، اشاره نکرد. صف آرایی مجدد در برابر ایران.
ریاض بی سر و صدا با معاملات امارات و بحرین موافقت کرده است ، هرچند در تأیید آنها متوقف شده و اعلام کرده است که خود آماده اقدام نیست.
پادشاه چند روز قبل از نشست گروه 20 ، که عربستان سعودی امسال عملاً میزبان آن است ، صحبت کرد.
شاهزاده محمد دستور قتل خاشقجی را انکار کرده بود اما در سال 2019 با بیان اینکه این اتفاق در ساعت مچی او رخ داده است ، برخی از مسئولیت های شخصی را تأیید کرد. ریاض در این پرونده هشت نفر را به مدت هفت تا 20 سال زندانی کرده است.