سودان: ارتش سودان از مذاکرات آتش بس با دشمنان شبه نظامی خود دست کشید

خارطوم: ارتش سودان روز چهارشنبه مشارکت خود در مذاکرات آتش بس با میانجیگری آمریکا و عربستان را به تعلیق درآورد و شبه نظامیان دشمنان خود را به عدم رعایت تعهدات خود متهم کرد.
میانجی‌های مذاکرات در شهر جده در دریای سرخ عربستان به نقض مکرر آتش‌بس از سوی هر دو طرف اذعان کرده‌اند، اما تاکنون از اعمال هرگونه تحریمی به امید حفظ طرف‌های درگیر بر سر میز مذاکره خودداری کرده‌اند.
یک مقام دولتی سودان که نخواست نامش فاش شود، گفت: ارتش از این کشور خارج شد “زیرا شورشیان هرگز یکی از مفاد آتش بس کوتاه مدت را که مستلزم عقب نشینی آنها از بیمارستان ها و ساختمان های مسکونی بود، اجرا نکرده اند.”
این مقام افزود، ارتش گفت که نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) نیز «مکرراً آتش بس را نقض کرده اند».
میانجی‌های آمریکایی و سعودی اواخر روز دوشنبه گفتند که طرف‌های درگیر توافق کرده‌اند آتش‌بس بشردوستانه‌ای را که در هفته گذشته مکرراً نقض کرده بودند، به مدت پنج روز تمدید کنند.
میانجی‌ها اعتراف کردند که آتش‌بس به‌طور ناقص رعایت شده است، اما گفتند که تمدید آن «به تلاش‌های بشردوستانه بیشتر اجازه خواهد داد».
اما علیرغم وعده‌های هر دو طرف، درگیری‌ها دوباره در روز سه‌شنبه در خارطوم بزرگ و در منطقه غربی دارفور شعله‌ور شد.
عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، در جریان بازدید از نیروها در پایتخت اعلام کرد: «ارتش آماده جنگ تا پیروزی است».
RSF به رهبری معاون برهان تبدیل به دشمن شد محمد حمدان داغلو، گفت که آنها “از حق خود برای دفاع از خود استفاده خواهند کرد” و ارتش را به نقض آتش بس متهم کردند.
ترس از فروپاشی
متخصص سودان علی ورجی گفت که میانجی‌ها مشتاق بودند تا از شکست کامل مذاکرات جلوگیری کنند، زیرا از ترس تشدید تنش‌ها در میدان می‌رفتند.
ورجی، محقق دانشگاه گوتنبرگ سوئد، گفت: «میانجی‌ها می‌دانند که وضعیت بد است، اما نمی‌خواهند اعلام کنند که آتش‌بس از بین رفته است، زیرا می‌ترسند که وضعیت حتی بدتر شود».
امید این است که با حفظ گفتگوی طرفین، چشم انداز ترتیباتی که بهتر مورد احترام قرار می گیرند، در نهایت بهبود یابد.
بر اساس پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه، از زمان شروع جنگ بین نیروهای امنیتی رقیب در 15 آوریل، بیش از 1800 نفر کشته شده‌اند.
سازمان ملل می گوید بیش از یک میلیون نفر در داخل کشور آواره شده اند و نزدیک به 350,000 نفر به خارج از کشور گریخته اند، از جمله بیش از 170,000 نفر به مصر.
سازمان ملل می گوید که بیش از نیمی از جمعیت – 25 میلیون نفر – اکنون به کمک و حمایت نیاز دارند.
کل مناطق خارطوم دیگر آب لوله کشی ندارند، برق فقط چند ساعت در هفته در دسترس است و سه چهارم بیمارستان ها در مناطق جنگی از دسترس خارج هستند.
بسیاری از خانواده‌ها همچنان در خانه‌های خود پنهان شده‌اند، آب و برق را جیره‌بندی می‌کنند در حالی که به شدت تلاش می‌کنند تا از تیراندازی‌های سرگردان در شهر بیش از پنج میلیون نفری خودداری کنند – طبق گفته سازمان ملل، نزدیک به 700000 نفر از آنها فرار کرده‌اند.
در دارفور، در مرز غربی سودان با چاد، ادامه جنگ “به طور آشکار تعهدات آتش بس را نادیده می گیرد”. توبی هاروارد، آژانس پناهندگان سازمان ملل
به گفته سازمان ملل متحد، نبردهای مداوم مانع از ارسال کمک‌ها و حفاظت مورد نیاز برای 25 میلیون نفر شده است که بیش از نیمی از جمعیت است.
علیرغم افزایش نیازها، این شرکت می گوید که تنها 13 درصد از 2.6 میلیارد دلار مورد نیاز خود را دریافت کرده است.
سازمان ملل هفته‌ها هشدار داده است که جنگ در شهرهای بزرگ دارفور، شورشیان سابق و جنگجویان شبه‌نظامی را نیز جذب کرده است که در طول درگیری ویرانگر منطقه در اواسط دهه 2000 در امتداد خطوط قومی استخدام شده‌اند.
فرماندار طرفدار ارتش دارفور مینی مینوییکی از رهبران سابق شورشیان، از شهروندان خواسته است که برای دفاع از دارایی خود “اسلحه به دست بگیرند”.
به نیروهای آزادی و تغییر، بلوک غیرنظامی اصلی که در کودتای سال 2021 توسط برهان و داگلو در کودتای 2021 از قدرت برکنار شد، هشدار داد که سودان ممکن است وارد “جنگ داخلی کامل” شود.