سودان: ایالات متحده و سایر کشورها در تلاش هستند تا شهروندان خود را با شدت گرفتن نبردهای سودان تخلیه کنند

خارطوم: جو بایدن، رئیس جمهور سودان روز یکشنبه گفت، در حالی که سایر کشورها به دنبال کمک به شهروندان خود برای فرار از درگیری های مرگبار بین ژنرال های رقیب بودند، گفت که نیروهای آمریکایی برای تخلیه کارکنان سفارت از پایتخت سودان که درگیر جنگ شده اند، به هلیکوپترها حمله کردند.
فرانسه و ترکیه روز یکشنبه نیز عملیات تخلیه این کشور آشفته شمال شرق آفریقا را آغاز کردند، جایی که درگیری های جاری وارد دومین هفته خود شده است.
نبردهای شدید بین ارتش سودان و یک گروه شبه نظامی – که شاهد درگیری با تانک ها در خارطوم پرجمعیت و حملات هوایی توسط جت های جنگنده بوده است – بیش از 400 نفر را کشته و هزاران نفر را زخمی کرده است.
بایدن، که گفت ارتش آمریکا “عملیاتی” برای بیرون کشیدن پرسنل دولت آمریکا انجام داده است، خشونت را محکوم کرد و گفت “این غیر وجدان نیست و باید متوقف شود”.
بیش از 100 نیروی عملیات ویژه ایالات متحده در عملیات نجات برای بیرون آوردن کمتر از 100 نفر شرکت کردند که سه هلیکوپتر شینوک از جیبوتی پرواز کردند و کمتر از یک ساعت در خارطوم روی زمین ماندند.
وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که «عملیات تخلیه سریع» آغاز شده است و به شهروندان اروپایی و «کشورهای هم پیمان» نیز کمک خواهد شد.
شاهدان گفتند که درگیری روز یکشنبه با صدای شلیک گلوله های خودکار در خارطوم و هواپیماهای نظامی سودانی که بر فراز آن غرش می کردند ادامه یافت.
سفارت ترکیه در توییتر اعلام کرد، ترکیه عملیات نجات را در سحرگاه از طریق جاده ای از شهر جنوبی واد مدنی آغاز کرد، اما برنامه ها از یکی از مکان ها در خارطوم به دلیل “انفجارها” در نزدیکی مسجدی که به عنوان محل تجمع تعیین شده بود، به تعویق افتاد.
صف‌های طولانی از وسایل نقلیه و اتوبوس‌های سازمان ملل دیده شد که از خارطوم به سمت شرق به سمت بندر سودان در دریای سرخ در 850 کیلومتری (530 مایل) جاده‌ای حرکت می‌کردند.
ساکنان وحشت زده، که بسیاری از آنها آب، غذا و سایر اقلام ضروری کم دارند، در داخل خانه های خود جمع شده اند، و تنها در زمان آرامش نادر در پایتخت، جایی که ساختمان ها تخریب شده، خیابان ها مملو از مخازن سوخته شده است، و دود از مغازه ها بلند شده است، بیرون می روند. در آتش
درگیری شدید در 15 آوریل بین نیروهای وفادار به فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی قدرتمند را برعهده دارد، آغاز شد.RSF).
متحدان سابق در کودتای سال 2021 قدرت را به دست گرفتند اما بعداً در یک مبارزه تلخ قدرت از هم جدا شدند.
نیروهای RSF داگلو از میان جنگجویان جنجاوید که توسط عمر البشیر، رهبر قدرتمند سابق در دارفور رها شده بودند، پدید آمد، جایی که آنها به جنایات جنگی متهم شدند.
پاپ فرانسیس روز یکشنبه بار دیگر خواستار «هرچه سریعتر توقف خشونت و از سرگیری گفتگوها شد».
چندین آتش بس توافق شده و نادیده گرفته شده است.
فرودگاه خارطوم محل درگیری شدید با هواپیماهای منهدم شده در باند بوده است و تحت کنترل نیروهای RSF است.
جان باس، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که نیروهای RSF “تا حدی همکاری کردند که به سربازان ما شلیک نکردند” و هشدار داد که هرگونه تلاش گسترده تر برای تخلیه هزاران شهروند آمریکایی دیگر در روزهای آینده بعید است.
بیش از 150 نفر از کشورهای مختلف پس از آغاز عملیات نجات توسط نیروهای دریایی در سراسر دریای سرخ در روز شنبه و جمع آوری شهروندان سعودی و اتباع 12 کشور دیگر از بندر سودان، به امنیت عربستان سعودی رسیدند.
سایر کشورهای خارجی گفته اند که برای تخلیه احتمالی هزاران نفر دیگر از اتباع خود آماده می شوند.
اما تلاش خارجی‌ها برای فرار باعث نگرانی سودانی‌ها شده است که وقتی دیپلمات‌هایی که می‌توانند به عنوان میانجی‌های احتمالی بروند، چه اتفاقی خواهد افتاد.
حمید خلف الله محقق گفت: «فشار برای گذرگاه های امن برای تخلیه بین المللی ها بدون فشار همزمان برای پایان دادن به جنگ وحشتناک خواهد بود».
وی در پیامی به کشورهای خارجی گفت: «بازیگران بین‌المللی پس از خروج از کشور تأثیر کمتری خواهند داشت.
در خارطوم، یک شهر پنج میلیونی، درگیری باعث شده است که غیرنظامیان وحشت زده در خانه های خود پناه بگیرند، برق تا حد زیادی در میان گرمای شدید و اینترنت برای اکثر آنها قطع شده است.
عوض احمد شریف، یکی از ساکنان خارطوم، گفت: “ما در تاریکی زندگی می کردیم… ابتدا آب نداشتیم و سپس برق نداشتیم.” از خدا سلامتی خود را می خواهیم».
درگیری‌ها در نقاط دیگر سودان، سومین کشور بزرگ آفریقا و تقریباً سه برابر فرانسه، درگرفته است.
نبردها در دارفور شدت گرفته است، جایی که گروه امدادی پزشکان بدون مرز (MSF) در شهر الفاشر گفت که تعداد بیمارانی که با گلوله زخمی شده اند، که بسیاری از آنها کودک هستند، “غرق” شده اند.
سازمان جهانی بهداشت سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 420 نفر در درگیری‌ها در سراسر سودان کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده‌اند، اما گمان می‌رود تعداد واقعی کشته‌ها بیشتر باشد.
اتحادیه پزشکان گفت که برخی از بیمارستان ها در درگیری ها گلوله باران شده اند و برخی دیگر غارت شده اند و بیش از دو سوم بیمارستان ها در خارطوم و ایالت های همسایه “خارج از سرویس” هستند.
مناقشه برهان و داگلو بر روی ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی متمرکز بود، شرطی کلیدی برای توافقی با هدف احیای گذار دموکراتیک سودان پس از سرنگونی ارتش بشیر توسط ارتش در آوریل 2019 پس از اعتراضات مردمی.