سیاست جو بایدن در قبال افغانستان بر کاهش اهمیت موضوع برای آمریکایی های خسته از جنگ حساب می کند

واشنگتن: به گفته متحدان کاخ سفید و مقامات دولتی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، انتقاد از خروج هرج‌ومرج دولتش از افغانستان را رد می‌کند، زیرا او و دستیارانش بر این باورند که پیامدهای سیاسی در داخل کشور محدود خواهد بود.
بایدن و دستیاران ارشد او استدلال می کنند که آنها در حال مدیریت یک ماموریت تخلیه هستند https://www.reuters.com/world/asia-pacific/afghanistan-edge-after-anti-taliban-protest-east-kabul-calm-airlift-goes- 19/08/2021 و همچنین با توجه به تسلط سریعتر از حد انتظار بر کشور توسط طالبان، می توان انتظار داشت و به دنبال جلب توجه مجدد به انتخاب خروج نیروهای آمریکایی از کشور هستند.
این استراتژی مبتنی بر نظرسنجی داخلی و عمومی است که نشان می‌دهد خروج از افغانستان تا کنون محبوب‌ترین تصمیمی بوده است که بایدن گرفته است، حتی اگر این موضوع برای اکثر رای‌دهندگان مهم نبود.
یکی از متحدان بایدن گفت: «افکار عمومی کاملاً واضح است که آمریکایی‌ها می‌خواهند از جنگ جاری خارج شوند و نمی‌خواهند به آن بازگردند. این به خاطر اهمیت ندادن یا همدلی نسبت به آنچه در آنجا می‌گذرد نیست، بلکه نگرانی درباره آنچه در آمریکا می‌گذرد، نیست.»
بایدن حتی با انتقاد برخی از دموکرات‌ها به دلیل مدیریت بحران مواجه شده است.
اما مقامات کاخ سفید معتقدند وحشت آمریکایی ها از تصاویر گرافیکی https://www.reuters.com/world/asia-pacific/small-afghan-girl-is-lifted-crowd-capturing-desperation-flee-kabul-2021-08 – 19 مورد از هرج و مرج در کابل و التماس های افغان هایی که می ترسند توسط طالبان کشته شوند، به حمایت از تصمیم رئیس جمهور مبنی بر خروج نیروها از کشور تا 31 اوت پس از یک جنگ 20 ساله تبدیل خواهد شد.
به گفته افراد آشنا، آنها انتظار دارند که داستان افغانستان از سرفصل ها دور شود و با احیای مجدد موارد کووید-19، بهبود اقتصادی و سایر مسائل جایگزین شود.
سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کرد.
دستیاران بایدن هفته‌ها پیش به نکات گفت‌وگو پرداختند تا حتی در بدترین سناریوهای خروج از افغانستان مورد استفاده قرار گیرند، که برخی از آنها اتفاق افتاده است، از جمله تأکید بر اینکه خروج از افغانستان تصمیم درستی بود.
بایدن روز چهارشنبه به ای بی سی نیوز گفت: «این ایده که به نحوی راهی وجود دارد که بتوان بدون هرج و مرج از آن خارج شد، من نمی دانم چگونه این اتفاق می افتد. “زمان خوبی برای ترک افغانستان وجود ندارد. پانزده سال پیش، 15 سال بعد، مشکلی بود. انتخاب اصلی این است که آیا من پسران و دختران شما را برای همیشه به جنگ افغانستان می فرستم؟”
در روزهای اخیر، بایدن همچنین ارتش افغانستان را به دلیل امتناع از جنگ مورد حمله قرار داده، دولت سرنگون شده افغانستان را محکوم کرده و اعلام کرده است که یک توافقنامه خروج بد را از سلف جمهوریخواه خود، دونالد ترامپ، به ارث برده است.
کارشناسان سیاسی می گویند این استراتژی خطرات آشکاری دارد. جیم مانلی که زمانی دستیار ارشد هری رید، رهبر سابق اکثریت دموکرات سنا بود، گفت: نگرانی این است که اعتبار او به عنوان فرمانده کل قوا را تضعیف کند. اگر طالبان به کاری که در گذشته انجام داده‌اند بازگردند، و من تصور می‌کنم که چنین خواهد بود، تصاویر بد زیادی از آن کشور بیرون خواهد آمد.»
پاسخ ناکافی
پیام های افغانستان به طور فزاینده ای در تضاد با اجماع در حال ظهور در داخل دولت است که کاخ سفید، وزارتخانه های دفاع و امور خارجه و همچنین برنامه ریزی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده برای وضعیت فعلی ناکافی بوده و باید پس از انجام ماموریت تخلیه افراد کلیدی، به طور کامل بازنگری شوند. از افغانستان کامل شده و 5200 سرباز آمریکایی که اکنون در کابل هستند رفته اند.
یکی از مقامات گفت: “ما در پنتاگون هستیم و حتی می دانیم که می توانست بهتر باشد.” “خیلی بهتره.” اعضای کنگره ایالات متحده همچنین قصد دارند در مورد آنچه اشتباه شده است تحقیق کنند.
افکار عمومی، حداقل در حال حاضر، مختلط است. اکثریت رای دهندگان جمهوری خواه و دموکرات می گویند https://www.reuters.com/world/us/biden-approval-drops-lowest-level-this-year-after-taliban-takeover-2021-08-17 سریع تسلیم شدن دولت افغانستان “شواهدی است که چرا ایالات متحده باید از مناقشه خارج شود.”
نظرسنجی رویترز/ایپسوس در این هفته نشان داد که 31 درصد از بزرگسالان آمریکایی موافق هستند که ایالات متحده باید به عملیات نظامی خود در افغانستان ادامه دهد، در حالی که در نظرسنجی سال 2012، 25 درصد همین احساس را داشتند.
با این حال، نظرسنجی Ipsos https://tmsnrt.rs/3k4cwxs که روز دوشنبه انجام شد همچنین نشان داد که کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها از نحوه هدایت بایدن در تلاش‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا در افغانستان در سال جاری خوششان می‌آید. آنها در حال حاضر عملکرد او را بدتر از سه رئیس جمهور دیگر که طولانی ترین جنگ ایالات متحده را رهبری کردند، جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و ترامپ ارزیابی می کنند.
موافقت کلی بایدن در نظرسنجی رویترز/ایپسوس به 46 درصد از بزرگسالان آمریکایی کاهش یافت که کمترین میزان ثبت شده در نظرسنجی های هفتگی از زمان روی کار آمدن وی در ژانویه است.
جمهوری خواهان، از جمله ترامپ، شروع به تسلیحاتی کردن از عقب نشینی به عنوان موضوعی برای تضعیف ایمان به بایدن به عنوان فرمانده کل کرده اند.
یکی از مشاوران که روی کمپین های کنگره دموکرات کار می کند، گفت که اکثر دموکرات ها احتمالاً از حمایت عمومی از تصمیم عقب نشینی استقبال خواهند کرد و این موضوع باید قبل از انتخابات کنگره در نوامبر 2022 از بین برود.
وی افزود: «دولت بایدن احتمالاً باید از هر عنوان منفی که در دوران تصدی وی از افغانستان بیرون می‌آید دفاع کند، بنابراین این یک ناشناخته واقعی است».