صرب ها هزاران اسلحه پس از اس را تحویل می دهند

بلگراد، صربستانپلیس روز پنجشنبه گفت: شهروندان صرب در سه روز اول دوره عفو یک ماهه که بخشی از سرکوب ضد اسلحه پس از دو تیراندازی دسته جمعی در هفته گذشته است، نزدیک به 6000 سلاح ثبت نشده را تحویل داده اند.
پلیس همچنین نزدیک به 300000 گلوله مهمات و حدود 470 دستگاه انفجاری را در مدت مشابه دریافت کرده است. وزارت کشور صربستان در اینستاگرام گفت.
تلاش برای خلاصی صربستان از شر تفنگ های بیش از حد پس از آن آغاز شد که 17 نفر در دو تیراندازی دسته جمعی در هفته گذشته کشته شدند و 21 نفر زخمی شدند که بسیاری از آنها کودک بودند. یکی از تیراندازی ها برای اولین بار در یک مدرسه در صربستان رخ داد.
مقامات به شهروندان گفته‌اند که تا 8 ژوئن سلاح‌های ثبت‌نشده را کنار بگذارند وگرنه با مجازات زندان مواجه خواهند شد. سایر اقدامات ضد اسلحه شامل ممنوعیت مجوزهای جدید اسلحه، کنترل شدیدتر بر صاحبان اسلحه و میدان های تیراندازی، و مجازات شدیدتر برای حمل غیرقانونی سلاح است.
پلیس اعلام کرد که تیرانداز مدرسه یک پسر 13 ساله بود که چهارشنبه گذشته از اسلحه پدرش برای تیراندازی به دانش آموزانش در مدرسه ابتدایی در مرکز بلگراد استفاده کرد. یک روز بعد، یک جوان 20 ساله با سلاح خودکار در یکی از مناطق روستایی جنوب پایتخت تیراندازی کرد.
تخمین زده می شود که صربستان از نظر سرانه در اختیار داشتن اسلحه که بخشی از جنگ های دهه 1990 باقی مانده است، یکی از کشورهای برتر اروپا باشد. روز چهارشنبه، پلیس پدر مرد مظنون به تیراندازی روستایی را به دلیل نگهداری غیرقانونی سلاح دستگیر کرد.
این دو تیراندازی جرقه درخواست‌هایی برای تغییر و تحمل بیشتر در جامعه صربستان برانگیخته است. هزاران تن در تظاهرات تحت رهبری مخالفان در بلگراد و دیگر شهرها راهپیمایی کرده و خواستار استعفای وزرای دولت پوپولیست و همچنین ممنوعیت شبکه های تلویزیونی که محتوای خشونت آمیز پخش می کنند و مجرمان جنگی را میزبانی می کنند، شده اند. تظاهرات بیشتری در روز جمعه برنامه ریزی شده است.
رئیس جمهور پوپولیست صربستان، الکساندر ووچیچ، احزاب مخالف را به استفاده از این فاجعه برای اهداف سیاسی متهم کرده است. او برنامه‌های خود را برای یک تجمع در اواخر ماه مه اعلام کرده است.
ووچیچ، یک ملی‌گرای فوق‌العاده سابق که اکنون می‌گوید می‌خواهد صربستان را به اتحادیه اروپا ببرد، با اتهاماتی مبنی بر ترویج سخنان نفرت انگیز علیه مخالفان، محدود کردن آزادی بیان با کنترل شدید رسانه‌های جریان اصلی و تحت کنترل گرفتن تمام نهادهای دولتی مواجه شده است. او این موضوع را تکذیب کرده است.