صندوق بین المللی پول: وزیر دارایی پاکستان به دار اطمینان داد که صندوق بین المللی پول در مسیر خوبی قرار دارد

اسلام آباد: وزیر دارایی پاکستان اسحاق دار روز شنبه به یک ملت آشفته اطمینان داد که نهمین بررسی برنامه هفت میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول که با تاخیر بسیار به تعویق افتاد، در مسیر خوبی قرار دارد، یک روز پس از لغو سفر وی به واشنگتن برای نشست های بهاری صندوق بین المللی پول و بانک جهانی.
پاکستان با کمبود نقدینگی و صندوق بین المللی پول نتوانسته اند به توافقی در سطح کارکنان بر سر بسته کمکی 1.1 میلیارد دلاری با هدف جلوگیری از ورشکستگی کشور دست یابند.
این وجوه بخشی از بسته کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری است که صندوق بین المللی پول در سال 2019 تصویب کرد، که به گفته تحلیلگران، اگر پاکستان بخواهد از تعهدات بدهی خارجی خود جلوگیری کند، حیاتی است.
دار در سخنرانی خود خطاب به ملت گفت: تنها مشکلی که برای توافق صندوق بین المللی پول انجام شد، تایید تعهد یک میلیارد دلاری یک کشور دوست بود.
در دو هفته گذشته، یکی از کشورهای دوست ما دوباره به آنها (صندوق بین المللی پول) تاییدیه داده است [of its commitment to help Pakistan] با 2 میلیارد تومان
ما اکنون فقط منتظر تایید تعهد یک میلیارد دلاری یک کشور دوست هستیم. پس از آن، تمام الزامات آنها برای انعقاد قرارداد در سطح کارکنان تکمیل خواهد شد. پس از آن، دو هفته دیگر طول می کشد تا موضوع در جلسه هیئت مدیره مطرح شود.
اگرچه دار به نام کشورها اشاره نکرد، گزارش های رسانه های محلی می گویند که عربستان سعودی به صندوق بین المللی پول برای کمک به پاکستان تعهد داده است.
انتظار می رفت که دار در نشست های بهاری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که قرار است از 10 تا 16 آوریل در واشنگتن برگزار شود، شرکت کند.
وی تصریح کرد که سفر خود به آمریکا را به دلیل شرایط سیاسی این کشور به تعویق انداخته است.
وزیر دارایی اذعان کرد که طی چند هفته گذشته به دلیل “یارانه متقابل” در مورد قیمت سوخت، تحول جدیدی با توافق صندوق بین المللی پول رخ داده است.
او گفت: «وقتی در اکتبر 2022 با هیئت خود به صندوق بین المللی پول رفتم، آنها را برای بررسی نهم به پاکستان دعوت کردم که از نظر فنی بازبینی سپتامبر 2022 است.
دار اذعان کرد که بررسی 9 روزه «سخت‌ترین مذاکرات» بود و به نتیجه رسید که دولت اقدامات قبلی درخواستی صندوق بین‌المللی پول از جمله وضع مالیات‌های جدید به ارزش 170 میلیارد روپیه را انجام داد.
در فوریه امسال، مقامات صندوق بین المللی پول و دولت پاکستان گفتگوهایی را انجام دادند که بی نتیجه ماند.
پاکستان که در حال حاضر در تنگنای یک بحران اقتصادی بزرگ قرار دارد، با بدهی خارجی بالا، پول محلی ضعیف و ذخایر ارزی رو به کاهش آنقدر دست و پنجه نرم می کند که بتواند واردات به سختی یک ماهه را تامین کند.
تورم قیمت مصرف کننده در پاکستان در ماه مارس امسال به رکورد 35.37 درصد رسید، زیرا قیمت مواد غذایی، آشامیدنی و حمل و نقل به رقم شگفت انگیز 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
دست کم 22 نفر در ازدحام جمعیت در مراکز توزیع مواد غذایی تحت حمایت دولت در سراسر کشور کشته شدند.