ضربه سیاسی قاتل برای معاون نخست وزیر انگلیس: ضربه سیاسی قاتل برای معاون نخست وزیر کاراته دوست انگلیس

لندن: دومینیک راب در سیاست بریتانیا حرکتی پر از دست انداز داشته است، از تلاش سقط شده برای ریاست حزب محافظه کار گرفته تا تنزل تنزل شدید پس از شکست در بازگشت به محل کار خود از تعطیلات، در حالی که کابل به دست طالبان سقوط کرد.
اما کمربند سیاه 49 ساله کاراته به تازگی شدیدترین ضربه خود را متحمل شده است، زمانی که روز جمعه با ادعای اینکه او یک قلدر سریالی است که در طول این سالها هیچ احترامی به کارمندان دولتی خود قائل نبوده، سقوط کرد.
او از معاونت نخست‌وزیر استعفا داد، اما حاضر نشد بدون دعوا برکنار شود، و این تحقیق را به دلیل تعیین محدودیت برای قلدری و دفاع از شیوه مدیریت خود «نقص» خواند.
راب پیش از این در زمان نخست وزیری بوریس، به خاطر از دست دادن نقش وزیر امور خارجه دچار اهانت شده بود جانسون در سپتامبر 2021 کابینه خود را تغییر داد.
این یک ماه پس از تصرف کابل توسط طالبان صورت گرفت.
راب در ابتدا نتوانست تعطیلات خانوادگی خود را در یونان کوتاه کند زیرا کارمندان دولتی او دیوانه وار با ارتش بریتانیا در تلاش برای بیرون راندن بریتانیایی ها و کارمندان افغان از افغانستان بودند.
در حالی که او نقش معاون نخست وزیر را حفظ کرد، این یک تغییر سیاسی برای مردی بود که زمانی که جانسون در مراقبت های ویژه مبتلا به کووید-19 بود، هدایت کشور به او سپرده شد.
این وکیل سابق به مدت سه هفته به عنوان نخست وزیر مشغول به کار بود، زیرا جانسون پس از مرگش در اعماق موج اول ویروس در بریتانیا در آوریل 2020 بهبود یافت.
برخلاف جانسون، راب در آن زمان با رویکردی غیرمعمول و عمل‌گرایانه به رهبری اعتبار داشت که او را مرد مناسبی برای یک بحران می‌ساخت.
منشی دفتر خاطرات سابق او می‌گوید سبک راب به او تعمیم می‌یابد که هر روز همان ناهار را سفارش می‌داد – ساندویچ مرغ و بیکن، اسموتی و قابلمه میوه‌ای مخلوط.
نتیجه گیری گزارش جدید تصویر متفاوتی را ترسیم کرد.
بر اساس گزارش یک روزنامه در سال گذشته که توسط سخنگوی راب به عنوان “چرند” خوانده شد، او در طول یک جلسه گوجه فرنگی را در اتاق پرتاب کرد.
راب یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در روند طولانی و تفرقه‌انگیز بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا بود که در زمان ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، به عنوان وزیر برگزیت فعالیت می‌کرد.
او تنها پس از سه ماه در نوامبر 2018 در اعتراض به توافق طلاق محکوم شده می با بروکسل، که به گفته او امتیازات بسیار زیادی را ارائه کرد، استعفا داد.
صندلی در خطر است
هنگامی که جانسون پس از استعفای می در ژوئیه 2019، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر شد، راب به دولت منجنیق بازگشت.
راب که دارای مدرک حقوق از دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج است، خود برای شغل برتر جاه‌طلبی داشت و جانسون را برای رهبری محافظه‌کاران پس از استعفای می به چالش کشید.
اما او پس از یک کمپین لکنت زبان که با مشاجره‌هایی بر سر دیدگاه‌های گذشته‌اش درباره فمینیسم ستیزه‌جو همراه بود، در جایگاه ششم رقابت‌های رهبری قرار گرفت.
طلسم او در وزارت برگزیت نیز شکست خورد و به دلیل اعتراف او که اهمیت اقتصادی بندر در دوور را “به خوبی درک نکرده بود” قابل توجه بود.
راب متاهل و دارای دو پسر است. پدر یهودی او متولد چک در سال 1938 به عنوان یک پناهنده شش ساله به بریتانیا آمد. او زمانی که راب 12 ساله بود بر اثر سرطان درگذشت و مادرش او را در کلیسای انگلستان بزرگ کرد.
او به مدت 17 سال در کاراته شرکت کرد و به تیم انگلستان راه یافت و همچنین بوکسوری مشتاق است.
پس از تحصیل، او قبل از پیوستن به وزارت امور خارجه در سال 2000 به عنوان مشاور، یک وکیل بین المللی در شرکت حقوقی Linklaters لندن شد.
راب در سال 2003 به لاهه فرستاده شد تا سرپرستی تیمی را برعهده بگیرد که بر اجرای عدالت برای جنایتکاران جنگی از جمله اسلوبودان میلوسویچ، رادوان کارادزیچ و چارلز تیلور متمرکز بود.
راب در سال 2010 در مقر محافظه کار اشر و والتون، در کمربند رفت و آمد در جنوب غربی لندن وارد پارلمان شد و پنج سال بعد اولین نقش خود را در دولت به عهده گرفت.
پس از آن، صندلی فوق‌العاده ایمن، رقابتی‌تر شده است زیرا ثروت محافظه‌کاران در سطح ملی کاهش یافته است.
لیبرال دموکرات های مخالف آن را به یکی از اهداف اصلی خود در انتخابات عمومی بعدی تبدیل کرده اند، به این معنی که راب می تواند از پارلمان و همچنین دولت خارج شود.