طوفان یوتا به سمت آمریکای مرکزی که قبلاً مورد هجوم واقع شده است حرکت می کند

مناگوآ: یوتا پس از تبدیل شدن به سیزدهمین طوفان فصل اقیانوس اطلس در روز یکشنبه ، تهدید به آوردن بادهای خطرناک و سریع به سرعت قدرت گرفت. باران به نیکاراگوئه و هندوراس _ کشورهایی که اخیراً توسط طوفان اتا دسته 4 دسته بندی شده اند.
دولت های نیکاراگوئه و هندوراس گفتند که مقامات در حال تخلیه برخی افراد در مناطق نزدیک به مرز مشترک خود هستند ، منطقه ای که طبق پیش بینی ها احتمالاً در مسیر Iota خواهد بود.
یوتا رده 2 شد توفان بعد از ظهر یکشنبه، و ایالات متحده است مرکز ملی طوفان هشدار داد که احتمالاً یک گروه 4 بسیار خطرناک خواهد بود طوفان وقتی نزدیک شد آمریکای مرکزی سرزمین اصلی اواخر روز دوشنبه.
این در حال حاضر یک سیستم رکوردشکنی بود ، سی امین طوفان نامیده شده در فصل فوق العاده شلوغ طوفان های آتلانتیک امسال. چنین فعالیتی توجه را بر تغییر اقلیم متمرکز کرده است ، دانشمندان می گویند باعث ایجاد طوفان های مرطوب تر ، قوی تر و مخرب تر شده است.
مرکز توفان گفت که ایوتا اوایل عصر یکشنبه دارای حداکثر وزش باد پایدار 105 مایل در ساعت (165 کیلومتر در ساعت) است. مرکز آن حدود 80 مایل (130 کیلومتر) شرق Isla de Providencia ، کلمبیا بود و با سرعت 10 مایل در ساعت (17 کیلومتر در ساعت) به سمت غرب در حرکت بود. پیش بینی کنندگان گفتند که انتظار می رود که یوتا اواخر یکشنبه یا اوایل دوشنبه از Providencia عبور کند یا از آن عبور کند و سپس دوشنبه شب به سواحل نیکاراگوئه و هندوراس نزدیک شود.
در هندوراس ، تخلیه های اجباری قبل از آخر هفته آغاز شد و تا عصر روز یکشنبه 63 هزار و 500 نفر در 379 پناهگاه در منطقه شمالی گزارش شدند ، در حالی که کل کشور در آماده باش بود.
مقامات نیکاراگوئه گفتند که تا اواخر عصر یکشنبه حدود 1.500 نفر ، تقریبا نیمی از آنها کودک ، از مناطق کم ارتفاع در شمال شرقی کشور ، از جمله تمام ساکنان Cayo Misquitos ، تخلیه شده اند. مقامات گفتند 83،000 نفر در آن منطقه در معرض خطر هستند.
باد و باران یکشنبه شب در بیلوی ، یک شهر ساحلی نیکاراگوئه احساس می شد ، جایی که مردم در طول روز بازارها و فروشگاه های سخت افزاری را شلوغ می کردند و به دنبال ورق های پلاستیکی ، ناخن ها و سایر مواد برای تقویت خانه های خود بودند ، درست مثل آنچه که طوفان اتا انجام داد. در تاریخ 3 نوامبر.
چند نفر از ساکنان Bilwi ابراز نگرانی کردند که خانه های آنها در برابر Iota ایستادگی نکنند ، پس از مدت کوتاهی پس از اتا. تلویزیون محلی مردم را با قایق های چوبی ، حامل کودکان خردسال و همچنین سگ و مرغ ، نشان می داد.
مقامات هشدار دادند كه احتمال خطر زیاد است زیرا یوتا احتمالاً به مناطقی كه باران های سیل آسای ایتا خاک را با آب اشباع كرده و بیشتر در معرض رانش زمین و سیل قرار دارد ، به ساحل خواهد آمد.
اتا قبلاً ویرانی به بار آورده است. این نیکاراگوئه به عنوان یک طوفان رده 4 برخورد کرد و حداقل 120 نفر را کشت زیرا باران های سیل آسا باعث جاری شدن سیل و گل و لای در مناطقی از آمریکای مرکزی و مکزیک پس از آن در سراسر کوبا ، فلوریدا کیز و اطراف خلیج مکزیک پیچ و خم کرد و قبل از اینکه دوباره به ساحل نزدیک Cedar Key ، فلوریدا بپیچد ، و در فلوریدا و کارولینا با سرعت زیاد حرکت کند.
پیش بینی می شد که یوتا در شمال نیکاراگوئه ، هندوراس ، گواتمالا و جنوب بلیز 8 تا 16 اینچ (200-400 میلی متر) باران ببارد و در نقاط جدا شده 30 اینچ (750 میلی متر) باران داشته باشد. مرکز طوفان گفت: کاستاریکا و پاناما همچنین می توانند باران شدید و جاری شدن سیل را تجربه کنند.
اتا بیست و هشتمین طوفان امسال بود که در فصل طوفان نامگذاری شد و رکورد 2005 را برای طوفان های نامگذاری شده بست. تتا ، بیست و نهمین ، در شرق اقیانوس اطلس بسیار دور بود ، و یکشنبه پایین تر باقی مانده شد.
پایان رسمی فصل طوفان 30 نوامبر است.