طوفان یوتا به سمت هندوراس ، نیکاراگوئه مورد حمله قرار گرفته است

ST پترزبورگ: یوتا اوایل یکشنبه سیزدهمین طوفان فصل اقیانوس اطلس شد و تهدید کرد که یک سیستم خطرناک دیگر را به نیکاراگوئه و کشورهای هندوراس اخیراً توسط طوفان رده 4 Eta مسدود شده اند.
Iota در حال حاضر یک سیستم شکستن رکورد بود ، سی امین نامگذاری شده طوفان فصل فوق العاده شلوغ طوفان های آتلانتیک امسال. چنین فعالیتی توجه را بر تغییر اقلیم متمرکز کرده است ، دانشمندان می گویند باعث ایجاد طوفان های مرطوب تر ، قوی تر و مخرب تر شده است.
مرکز ملی طوفان ایالات متحده صبح روز یکشنبه گفت که ایوتا حداکثر وزش باد پایدار 80 مایل در ساعت (130 کیلومتر در ساعت) داشته و آن را به یک طوفان دسته 1 تبدیل کرده است. اما پیش بینی کنندگان گفتند که یوتا به سرعت تقویت می شود و انتظار می رود تا زمان رسیدن به آن طوفان بزرگی باشد آمریکای مرکزی.
مرکز ایوتا در حدود 275 مایل (445 کیلومتری) شرق ایسلادا Providencia ، کلمبیا قرار داشت و صبح روز یکشنبه با سرعت 6 مایل در ساعت (9 کیلومتر در ساعت) در حال حرکت به سمت غرب بود. پیش بینی کنندگان گفتند که انتظار می رود یوتا زمانی دوشنبه از Providencia عبور کند یا از آن عبور کند و عصر روز دوشنبه به سواحل نیکاراگوئه و هندوراس نزدیک شود.
پیش بینی می شد این سیستم تا 30 اینچ (750 میلی متر) حداکثر برسد باران از شمال شرقی نیکاراگوئه به شمال هندوراس. مرکز طوفان گفت ، کاستاریکا ، پاناما و السالوادور همچنین می توانند باران شدید و جاری شدن سیل را تجربه کنند.
پیش بینی کنندگان گفتند که جزیره Providencia و مناطقی از نیکاراگوئه و هندوراس تحت هشدارهای طوفان قرار دارند. افزایش طوفان می تواند سطح آب را در نیکاراگوئه و هندوراس تا 13 فوت (4 متر) افزایش دهد.
یوتا تهدید کرد که در منطقه ای که مردم هنوز با پیامدهای اتا دست و پنجه نرم می کنند ، ویران خواهد شد. این سیستم بیش از یک هفته پیش به دلیل طوفان دسته 4 به نیکاراگوئه برخورد و حداقل 120 نفر را کشته است زیرا باران های سیل آسا باعث جاری شدن سیل و رانش زمین به مناطقی از آمریکای مرکزی و مکزیک شد. پس از آن در سراسر کوبا ، فلوریدا کیز و اطراف خلیج مکزیک پیچ خورد و قبل از اینکه دوباره به ساحل نزدیک Cedar Key ، فلوریدا برسد ، و در فلوریدا و کارولینا با سرعت زیاد حرکت کند.
اتا بیست و هشتمین طوفان امسال بود که در این توفان امسال ثبت شد و رکورد 2005 را برای طوفان های نامگذاری شده بست. تتا ، بیست و نهمین ، در انتهای شرقی اقیانوس اطلس در حال ضعیف شدن بود. پیش بینی کنندگان گفتند که انتظار می رود که یکشنبه به یک سطح کم مانده تبدیل شود.
پایان رسمی فصل طوفان 30 نوامبر است.