طوفان یوتا بیش از 30 کشته در آمریکای مرکزی برجای گذاشت

سان سالوادور: پس از طوفان که باعث ایجاد لغزش های زمینی شد ، زیرساخت ها را شکسته و هزاران نفر را در پی آن بی خانمان کرد ، تعداد کشته شدگان یوتا روز چهارشنبه به بیش از 30 نفر رسید آمریکای مرکزی، بازدید مجدد از مناطق ویران شده طوفان اتا فقط دو هفته پیش.
یوتا وارد زمین شد نیکاراگوئه به عنوان یک طوفان “فاجعه بار” رده 5 روز دوشنبه ، اما بقایای آن تا پنجشنبه همچنان کشنده خواهد بود حتی با بزرگترین طوفان آتلانتیک 2020 در السالوادور.
مرکز ملی طوفان های آمریکا در مورد “جاری شدن سیل در معرض خطر” در مناطق مختلف آمریکای مرکزی ، به دلیل بارندگی شدید از دم یوتا ، هشدار داد.
“سیلاب و لغزشها در بخشهای مختلف هندوراس، NHC گفت ، نیکاراگوئه و گواتمالا ممکن است توسط خاک های اشباع شده در محل تشدید شود ، و در نتیجه تأثیرات قابل توجهی تا بالقوه فاجعه بار ایجاد کند.
نیکاراگوئه تاکنون بیشترین تلفات ناشی از ایوتا را متحمل شده است. مقامات گفتند که این توفان غول آسا روز دوشنبه کشور را در شدیدترین حالت خود مورد انتقاد قرار داد و 18 کشته برجای گذاشت ، از جمله دو کودک که سعی داشتند از رودخانه ای در جنوب عبور کنند.
اجساد سه نفر از قربانیان پس از رانش زمین در بخش شمالی ماتاگالپا کشف و سه نفر دیگر در اثر سیل در کارازو در غرب جان خود را از دست دادند.
در میان 14 کشته شده در هندوراس ، 5 نفر از اعضای یک خانواده در اثر رانش زمین در خانه در ال تراپیچه ، کشته شدند.
دو نفر دیگر در مجمع الجزایر سان آندرس ، پراویدنسیا و سانتا کاتالینا در کارائیب کلمبیا و همچنین یک زن در جامعه بومی Ngabe Bugle در پاناما جان خود را از دست دادند ، جایی که حدود 2000 نفر در پناهگاه ها حتی با شروع باران آرام گرفتند.
پس از عبور از هندوراس ، جایی که از یک طوفان به یک طوفان گرمسیری با وزش باد پایدار 50 مایل (80 کیلومتر) در ساعت ضعیف شد ، روز سه شنبه به السالوادور رفت.
دولت سالوادورا گفت ، یک موتورسوار پس از انفجار درخت از بین رفت. بیش از 800 نفر از مناطق در معرض خطر تخلیه و در 230 پناهگاه مستقر شدند.
روبرتو گونزالس ، کارشناس هواشناسی از وزارت محیط زیست السالوادور ، به خبرگزاری فرانسه گفت که ایوتا هنگام حرکت به سمت غرب کشور با سرعت 40 مایل در ساعت (65 کیلومتر در ساعت) پایدار بوده و انتظار می رود به “سیستم فشار کم” از چهار شنبه.
در سان سالوادور ، کارولینا رکینوس ، مقام رسمی ریاست جمهوری گفت “کار پیشگیری” همراه با تخلیه به موقع از آسیب دیدگی بیشتر کشور جلوگیری می کند.
یوتا تنها طوفان آتلانتیک در سال جاری بود که به وضعیت رده 5 – حداکثر سطح در مقیاس باد Saffir-Simpson – اندکی قبل از ظهر عصر دوشنبه در نیکاراگوئه رسید.
توفان در اوایل ماه نوامبر در همان منطقه با طوفان دسته 4 فرود آمد و باعث جاری شدن سیل و رانش زمین شد که منجر به کشته شدن 200 نفر در سراسر آمریکای مرکزی شد.
بیلوی ، شهر اصلی در منطقه کارائیب در شمال نیکاراگوئه ، تنها دو هفته پس از چکش زدن توسط اتا ، توسط Iota ویران شد.
مقام ارشد دولت محلی گفت: “آنچه اتا ایستاده است ، این طوفان آمد و آن را تمام کرد.” یامیل زاپاتا.
وی گفت: یوتا زیرساختهای موجود در شهر بیش از 40،000 نفر را تخریب کرده است.
هزاران نفر بی خانمان شده بودند و خدمات برق و آب از بین رفته بود.
زاپاتا گفت: “خسارت واقعاً زیاد است.”
درختان سقوط کردند و بام ها خانه ها را جدا کردند ، از جمله یک هتل ، آژانس فاجعه Sinapred گفت. اسکله شهر ساحلی جاروب شده بود.
مقامات برای تخلیه هزاران نفر از مناطق ساحلی نیکاراگوئه و هندوراس در مسیر مستقیم طوفان عجله کرده بودند.
آتلانتیک امسال با 30 طوفان به نام و 13 توفان ، یک فصل طوفان رکورددار را به خود دیده است.
دانشمندان می گویند ، دریاهای گرمتر ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث تقویت طوفان ها برای مدت طولانی تری می شود.