عمران: خشونت پاکستان در بحبوحه مشکلات حقوقی جدید و بازداشت 8 روزه عمران خان تشدید می شود

اسلام آباد: شورش و آتش‌سوزی در پی دستگیری چشمگیر نخست‌وزیر سابق عمران خان از دادگاه عالی اسلام آباد روز چهارشنبه پاکستان همچنان به تشنج در اماکن ادامه داد که منجر به هفت مورد مرگ و 1000 نفر دستگیری شد، حتی در حالی که دادگاه مسئولیت ویژه این 70 ساله را به مدت هشت روز در بازداشت قرار داد و اتهامات دیگری نیز علیه او در دومین پرونده اختلاس مطرح شد.
منابع گفتند که تلفات خشونت ها از سه شنبه شب به هشت نفر رسیده است.
دادگاه ولسوالی و جلسات اسلام آباد اتهاماتی را علیه رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) طرح کرد. توشاخانا پرونده مربوط به فروش غیرقانونی هدایای دولتی در دوران نخست وزیری وی. دستگیری عمران روز سه شنبه در پرونده القادر تراست، شامل رشوه های ادعایی به او و همسرش بوشرا بی بی به دلیل کمک به یک شرکت برای پولشویی 50 میلیارد روپیه (239 میلیون دلار) از بریتانیا از طریق اعتماد آنها بود.

تحولات سراسری بر سر سرکوب عمران و حزب او در چندین شهر به موسسات دولتی و ارتش سرود و دستگاه نظامی را به هم ریخت. ایستگاه پلیس رمنا اسلام آباد به آتش کشیده شد و ساختمان های رادیو دولتی پاکستان و آسوشیتد پرس پاکستان در پیشاور نیز در میان افراد مورد حمله قرار گرفتند.
شاخه رسانه ای ارتش گفت: آنچه را که دشمن همیشگی کشور در 75 سال گذشته نتوانست به دست آورد، این گروه (PTI) که در ردای سیاسی مبدل شده بود، این کار را برای قدرت طلبی محض انجام داده است.

سه استان از چهار استان پاکستان – پنجاب، خیبر پختونخوا و بلوچستان – و دولت اسلام آباد از دولت فدرال خواستند تا ارتش را در خیابان ها مستقر کند تا نظم و قانون برقرار شود.
شهباز شریف، نخست وزیر شهباز شریف در یک سخنرانی تلویزیونی آخر شب خطاب به ملت، آسیب رساندن به اموال عمومی را “اقدامی تروریستی” خواند. او گفت که دستگیری عمران بر خلاف وزرای فدرال سابق که ادعا می‌کردند در طول دوره PTI در دولت، پرونده‌هایی را علیه مخالفان سیاسی اعلام می‌کردند و عمران دستگیری‌ها را پیش‌بینی می‌کرد، مطابق قانون بود.
نخست وزیر گفت: نه تنها مخالفان سیاسی، بلکه خانواده و بستگان نیز بخشیده نشدند.
او گفت که “نقش واقعی” و مسئولیت رهبری سیاسی این است که اجازه ندهد کارگران خود از مرزهای قانونی عبور کنند. او گفت: “به عنوان یک کارگر سیاسی نمی توانیم از هیچ دستگیری ابراز خوشحالی کنیم. این در واقع لحظه تلخی از زندگی است که ما از آن گذشته ایم.”
پیش از این، اسد عمر، دبیر کل حزب تحریک انصاف، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه سابق و عمر چیما فرماندار سابق پنجاب به همراه ده ها تن از کارگران و رهبران حزب تحریک انصاف از کراچی، حیدرآباد، مولتان، راولپندی، پیشاور و دیگر شهرها دستگیر شدند. اورژانس بیمارستان لیدی ریدینگ در پیشاور گزارش داد که چهار جسد شلیک شده با گلوله دریافت کرده است که احتمالاً در تلافی نیروهای امنیتی کشته شده اند. حدود 27 نفر دیگر نیز با جراحات وخیم در بیمارستان بستری شدند.

در شرق استان پنجاب، مقامات گفتند که 157 افسر پلیس در درگیری با هواداران عمران زخمی شدند.
مدارس، کالج ها و بازارها در سرتاسر پاکستان به دلیل قطعی اینترنت بسته بودند که مقامات مخابراتی گفتند برای مدت نامعلومی ادامه خواهد داشت.
عمران از زمانی که در آوریل 2022 در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان برکنار شد، با ده ها پرونده جنایی مواجه شده است. او ارتش را مسئول این حرکت می داند. محکومیت در پرونده توشاخانا او را از شرکت در انتخاباتی که قرار است در ماه اکتبر برگزار می شود، محروم کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بولتن های ژئو تی وی تصاویری داشتند که نشان می داد عمران روز چهارشنبه در مقابل یک قاضی در یک دادگاه موقت در داخل محوطه پلیس حاضر شد. اولی روی صندلی نشسته بود و دسته ای از اسناد را در دست داشت.