غزه: شبه نظامیان ارشد در میان 12 کشته در حملات اسرائیل به غزه

شهر غزه: اسرائیل پیش از بامداد روز سه شنبه حملات هوایی را علیه این گروه شبه نظامی انجام داد جهاد اسلامی ارتش این کشور اعلام کرد که در غزه، 12 نفر به گفته وزارت بهداشت در اراضی فلسطینی تحت کنترل حماس کشته شدند.
این وزارتخانه گفت که زنان و کودکان در میان کشته شدگان هستند، اما جزئیات بیشتری در مورد هویت قربانیان ارائه نکرد.
یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در غزه شاهد آتش گرفتن بالای ساختمانی پس از حملات و همچنین آمبولانس هایی بود که قربانیان را تخلیه می کردند.
ارتش اسرائیل اعلام کرد سه رهبر جهاد اسلامی را که آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، هدف قرار داده و «محل‌های تولید سلاح» متعلق به این گروه را هدف قرار داده است.
این گروه شبه‌نظامی کشته شدن سه مقام ارشد را تایید کرد و در بیانیه‌ای آنها را جهاد غنام، دبیر شورای نظامی گردان‌های قدس و خلیل البحتینی، یکی از اعضای شورا و فرمانده شاخه نظامی در شمال غزه نام برد.
سومین، طارق عزالدین، توسط جهاد اسلامی به عنوان “یکی از سران عملیات نظامی” در کرانه باختری اشغالی که از غزه فعالیت می کرد، توصیف شد.
در رفح، در جنوب نوار غزه، یک عکاس خبرگزاری فرانسه جسد مردی به نام غنام را دید.
جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما برای رهبران و همسران و تعدادی از فرزندانشان که در جنایت ناجوانمردانه صهیونیست‌ها کشته شدند، سوگواری می‌کنیم و قول داده‌اند که خون شهدا بر عزم این نهضت بیفزاید.
به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، حملات هوایی که کمی بعد از ساعت 2 بامداد (2300 به وقت گرینویچ) آغاز شد، با شنیده شدن صدای انفجار جدیدی در شرق، تقریباً دو ساعت بعد همچنان ادامه داشت.
این عملیات کمتر از یک هفته پس از آن انجام شد که جهاد اسلامی آتش بس را در اطراف غزه – با میانجیگری مصر – پس از شعله ور شدن خشونت ها اعلام کرد.
اسرائیل و ستیزه جویان غزه پس از کشته شدن خادر عدنان در بازداشت اسرائیل که به مدت 87 روز پس از دستگیری به دلیل ارتباط با جهاد اسلامی در اعتصاب غذا بود، به تبادل آتش برون مرزی پرداختند.
روز سه‌شنبه، این گروه شبه‌نظامی گفت که اسرائیل «همه ابتکارات میانجی‌ها را تحقیر کرده است» و متعهد شد که «انتقام رهبران» کشته‌شده در آخرین حملات هوایی را خواهد گرفت.
“عملیات خائنانه”
ارتش اسرائیل در بیانیه‌های جداگانه‌ای که جزئیات هر یک از کشته‌شدگان جهاد اسلامی را شرح می‌دهد، تاکید کرد که «به عملیات خود برای امنیت غیرنظامیان در کشور اسرائیل ادامه خواهد داد».
ارتش غنان را به عنوان “یکی از ارشدترین اعضای سازمان” معرفی کرد که “مسئولیت هماهنگی انتقال تسلیحات و پول بین سازمان تروریستی حماس” و جنبش او را به عهده داشت.
اسرائیل گفت که باهتینی “مسئول شلیک موشک به سمت اسرائیل در ماه گذشته بود.”
عزالدین اخیراً در حال برنامه‌ریزی و هدایت حملات متعدد علیه غیرنظامیان اسرائیلی در کرانه باختری، جایی که از آنجا بود، و از زمان جنگ شش روزه 1967 توسط اسرائیل اشغال شده است.
به گفته ارتش، وی قبل از اینکه در سال 2011 در تبادل زندانیان آزاد شد و به غزه منتقل شد، توسط اسرائیل به دلیل دست داشتن در حملات انتحاری در دهه 2000 به 25 سال زندان محکوم شد.
ارتش به ساکنان اسرائیلی در فاصله 40 کیلومتری (25 مایلی) از مرز غزه دستور داد تا عصر چهارشنبه در نزدیکی پناهگاه های بمب بمانند.
اسماعیل هنیه، رئیس حماس در بیانیه‌ای گفت: «ترور رهبری در یک عملیات خائنانه امنیت را برای اشغالگر به ارمغان نمی‌آورد، بلکه مقاومت بیشتری را به همراه خواهد داشت».
حازم قاسم، سخنگوی این گروه شبه نظامی هشدار داد که اسرائیل “مسئولیت عواقب این تشدید تنش را بر عهده دارد”.
اسرائیل و ستیزه جویان غزه از زمانی که حماس کنترل فلسطین را در سال 2007 به دست گرفت، جنگ های متعددی با یکدیگر داشته اند.
درگیری سه روزه اوت گذشته در غزه باعث کشته شدن 49 فلسطینی شد و هیچ یک از طرف اسرائیلی کشته نشدند.
تلفات روز سه‌شنبه، تعداد فلسطینی‌های کشته شده در درگیری‌های اسرائیل و فلسطین را تا کنون در سال جاری به 120 نفر رساند.
نوزده اسرائیلیبر اساس آمار خبرگزاری فرانسه بر اساس منابع رسمی از دو طرف، یک اوکراینی و یک ایتالیایی در همین مدت کشته شده اند.