غزه: 25 کشته در تیراندازی اسرائیل و شبه نظامیان غزه برای سومین روز

شهر غزه: اسرائیل و ستیزه جویان غزه در روز پنجشنبه، سومین روز از بدترین تشدید خشونت ها در ماه های اخیر که منجر به کشته شدن 25 نفر در منطقه محاصره شده فلسطین شده است، تیراندازی شدیدتری را انجام دادند.
به گفته مقامات در این منطقه شلوغ ساحلی، حملات هوایی ارتش اسرائیل از روز سه شنبه تاکنون باعث کشته شدن جنگجویان و همچنین غیرنظامیان از جمله چند کودک شده است.
ارتش اسرائیل اعلام کرد که شبه نظامیان در نوار غزه بیش از 500 موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده اند که تاکنون تلفاتی در پی نداشته است.
از این تعداد، 368 راکت از مرز عبور کرد و 154 راکت توسط ارتش رهگیری شد گنبد آهنین به گفته این سازمان، سامانه دفاع موشکی در حالی که 110 فروند در داخل غزه سقوط کرده است.
در اوایل روز پنجشنبه، مغازه‌ها در غزه بسته شدند و خیابان‌ها تا حد زیادی رها شدند، زیرا هواپیماهای نظامی اسرائیل بر فراز منطقه‌ای که چندین ساختمان در آن ویران شده بود، دور زدند.
را جهاد اسلامی یک گروه شبه نظامی به خبرگزاری فرانسه گفت که در ساعت 9 صبح (06:00 به وقت گرینویچ) دوباره به سمت اسرائیل راکت شلیک شد.
جهاد اسلامی تایید کرد که چهار تن از رهبران نظامی خود را در حملات روزهای اخیر از دست داده است که آخرین آنها علی غالی، فرمانده یگان پرتاب موشک است.
یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی، جبهه خلق برای آزادی فلسطین، گفت که چهار تن از مبارزان آن کشته شده‌اند.
بنیامین نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو اواخر چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که “ما هنوز در میانه کارزار هستیم” و “به شدت به نوار غزه حمله می کنیم”.
ما به تروریست ها و اعزام کنندگان می گوییم: ما شما را همه جا می بینیم، نمی توانید پنهان شوید و ما مکان و زمان ضربه زدن به شما را انتخاب می کنیم.»
مامون رادی 48 ساله در منطقه الریمال شهر غزه گفت: امیدواریم که موج تشدید تنش پایان یابد، اما از انتقام شهدا حمایت می کنیم.
«اسرائیل در سحرگاه امروز یکی از رهبران جهاد (اسلامی) را ترور کرد زیرا آرامش نمی‌خواهد».
در سراسر جنوب اسرائیل، آژیرها به طور متناوب در طول شب و صبح پنجشنبه ناله می کردند.
میریام کرن، 78 ساله، ساکن اشکلون، گفت که موشک غزه یک کارگاه را ویران کرده و به خانه او آسیب رسانده است.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمام ترکش ها در اتاق است؛ خانه به شدت تکان خورد، شیشه ها افتاد، دیوارها آسیب دیدند.
«خوشبختانه یک اتاق امن دارم و بلافاصله وارد آن شدم و در را بستم.
“این اولین بار نیست که به خانه ضربه می زند، اما من نمی ترسم، دیروز هم نمی ترسم. شما برای یک لحظه شوکه شده اید، اما از ترس نیست. این ناخوشایندتر، بسیار ناخوشایند است.”
یک منبع جهاد اسلامی به خبرگزاری فرانسه گفت که محمد الهندی، یکی از اعضای ارشد گروه سیاسی این گروه، روز پنجشنبه برای گفتگو با مقامات اطلاعاتی مصر وارد قاهره خواهد شد.
یک مقام اسرائیلی روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که مصر “در تلاش برای تسهیل آتش بس است”.
اتحادیه عرب “حمله وحشیانه اسرائیل به نوار غزه را که غیرنظامیان، کودکان و زنان را در محله های مسکونی هدف قرار داد” محکوم کرده است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، بار دیگر بر “حمایت آهنین واشنگتن از امنیت اسرائیل” تاکید کرد.
هم حماس که بر غزه حکومت می کند و هم جهاد اسلامی توسط اسرائیل و آمریکا گروه های تروریستی محسوب می شوند.
درگیری‌های غزه این هفته بدترین درگیری‌ها از زمان تشدید تنش‌های سه روزه در ماه اوت است که منجر به کشته شدن 49 فلسطینی شد و اسرائیلی‌ها هیچ تلفاتی نداشتند.
خشونت همچنین در کرانه باختری اشغالی شعله ور شده است، جایی که ارتش اسرائیل حملات مکرری را علیه شبه نظامیان انجام داده است که اغلب به درگیری های خیابانی یا درگیری های مسلحانه تبدیل شده اند.
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد روز پنجشنبه یک فلسطینی بر اثر اصابت گلوله ارتش رژیم صهیونیستی در حمله روز قبل در شهر قاباطیه در کرانه باختری بر اثر جراحات جان باخت.
این درگیری از زمانی که نتانیاهو، رهبر کهنه کار در اواخر سال گذشته به قدرت بازگشت و رهبری ائتلافی با احزاب راست افراطی و افراطی ارتدوکس را بر عهده گرفت، تشدید شده است.
اسرائیل همچنین از بزرگترین بحران سیاسی داخلی خود در دهه‌های اخیر متزلزل شده است زیرا تظاهرات گسترده علیه طرح‌های اصلاح سیستم قضایی به رهبری نتانیاهو که در دادگاه نیز با اتهامات فساد مبارزه می‌کند، شعله‌ور شده است.