فاکس: فاکس دعوی Dominion را به مبلغ 787.5 میلیون دلار به دلیل ادعاهای انتخاباتی ایالات متحده حل و فصل کرد

ویلمینگتون: فاکس کورپ و فاکس نیوز روز سه شنبه یک دعوای افترا را توسط سیستم های رای گیری Dominion به قیمت 787.5 میلیون دلار، مانع از محاکمه شدن یکی از برترین شرکت های رسانه ای جهان در مورد پوشش خبری آن شد. ادعاهای دروغین تقلب در رای در انتخابات 2020 آمریکا
این توافق که به گفته کارشناسان حقوقی بزرگ‌ترین توافقی بود که توسط یک شرکت رسانه‌ای آمریکایی انجام شد، در ساعت یازدهم از سوی دو طرف و قاضی پرونده اعلام شد.
هیئت منصفه اوایل روز انتخاب شده بود و محاکمه برای بیانیه افتتاحیه در ویلمینگتون، دلاور آماده شده بود. Dominion در شکایتی که در سال 2021 اقامه شده بود به دنبال خسارت 1.6 میلیارد دلاری بود.
جان پولوس، مدیر عامل Dominion، این شهرک را “تاریخی” خواند.
پولوس در بیانیه‌ای گفت: «فاکس به دروغ‌هایی درباره Dominion اعتراف کرده است که خسارت زیادی به شرکت، کارمندان و مشتریان ما وارد کرده است.
پولوس گفت: «گزارش واقعی در رسانه ها برای دموکراسی ما ضروری است.
موضوعی که در این شکایت مطرح شد این بود که آیا فاکس مسئول پخش ادعاهای دروغین مبنی بر استفاده از ماشین‌های شمارش آرا در دنور برای دستکاری انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع جو بایدن دموکرات نسبت به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه، بود یا خیر.
توافق روز سه‌شنبه، فاکس را از خطر فراخوانی برخی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایش به جایگاه شاهد و بازجویی‌های احتمالی از بین برد، از جمله مدیرانی مانند روپرت مرداک، پیرمرد 92 ساله‌ای که به‌عنوان رئیس فاکس کار می‌کند، و همچنین مجریان روی آنتن تاکر کارلسون، شان هانیتی و جینین پیرو.
مجری فاکس، نیل کاووتو، حدود ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت شرقی وارد برنامه خبری خود “دنیای شما” شد تا این توافق را گزارش کند. بیانیه فاکس روی آنتن خوانده شد.
در بیانیه آمده است: «ما خوشحالیم که به حل و فصل اختلاف خود با Dominion Voting Systems رسیده ایم. “ما احکام دادگاه مبنی بر نادرست بودن برخی ادعاها درباره Dominion را تایید می کنیم. این توافق نشان دهنده تعهد مستمر FOX به بالاترین استانداردهای روزنامه نگاری است. ما امیدواریم که تصمیم ما برای حل و فصل این مناقشه با Dominion به صورت دوستانه، به جای جنجال یک محاکمه تفرقه آمیز، باشد. به کشور اجازه می دهد تا از این مسائل پیش برود.»
فاکس میلیاردها پول نقد دارد
سهام فاکس کورپ اندکی با قیمت 34 دلار به ازای هر سهم بسته شد، اما پس از افشای مبلغ تسویه، در معاملات پس از ساعت کاری 1 درصد کاهش یافت. فاکس پول نقد در دست دارد تا هزینه تسویه حساب را بپردازد. در سه ماهه اول پس از اینکه درآمدها از برآوردها پیشی گرفت، 3 میلیارد دلار برای بازخرید سهام متعهد شد. لاکلان مرداک، مدیر عامل فاکس کورپ در ماه فوریه به تحلیلگران وال استریت گفت که این شرکت حدود 4 میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد.
وکلای Dominion از پاسخ به سؤالات درباره اینکه آیا فاکس نیوز به طور عمومی عذرخواهی می کند یا تغییراتی ایجاد می کند، خودداری کردند.
فاکس نیوز پربیننده ترین شبکه خبری کابلی ایالات متحده است.
ریچارد تافل، مدیر مشاور گالاتین، گفت که تسویه 787.5 میلیون دلار بزرگترین مبلغ پرداختی برای پایان دادن به یک پرونده افترا رسانه ای آمریکایی است. بالاترین پرداخت قبلی در سال 2017 بود که شرکت والت دیزنی 177 میلیون دلار، علاوه بر بازیابی بیمه، برای حل و فصل پرونده افترا علیه شبکه ABC خود توسط Beef Products Inc پرداخت کرد.
Dominion از فاکس کورپ و فاکس نیوز شکایت کرد و مدعی شد که کسب و کارش به دلیل ادعاهای دروغین تقلب در رای که توسط رسانه خبری معروف به فهرست مفسران محافظه‌کار پخش می‌شد، ویران شده است. این محاکمه باید بررسی شود که آیا پوشش فاکس از مرز بین روزنامه نگاری اخلاقی و پیگیری رتبه بندی عبور می کند، همانطور که Dominion ادعا کرد و فاکس آن را رد کرد. فاکس در درگیری های پیش از محاکمه خود را مدافع آزادی مطبوعات معرفی کرده بود.
اریک دیویس، قاضی دادگاه عالی دلاور که ریاست این پرونده را برعهده داشت، دستور به تعویق یک روزه دادگاه در روز دوشنبه صادر کرده بود. دو منبع آگاه به این موضوع گفتند که فاکس در حال پیگیری مذاکرات حل و فصل بود. دیویس دادگاه را در روز سه‌شنبه به تعویق انداخت، زیرا به نظر می‌رسید که دو طرف به صورت خصوصی به توافق رسیده‌اند.
سوال اصلی برای هیئت منصفه این بود که آیا فاکس آگاهانه اطلاعات نادرست را منتشر می کند یا بی پروا حقیقت را نادیده می گیرد، معیار “بدخواهی واقعی” که Dominion باید نشان دهد تا در یک پرونده افترا غالب شود.
در پرونده‌های دادگاه فوریه، Dominion به مجموعه‌ای از ارتباطات داخلی اشاره کرد که در آن مرداک و دیگر چهره‌های فاکس به طور خصوصی اذعان کردند که ادعاهای تقلب در رأی‌گیری که درباره Dominion روی آنتن مطرح شده بود، نادرست است. Dominion گفت که فاکس ادعاهای نادرست را تقویت کرد تا رتبه‌بندی خود را افزایش دهد و از مهاجرت بینندگان خود به سایر رقبای رسانه‌ای در سمت راست جلوگیری کند.
یک پرونده قضایی دیگر در انتظار
علاوه بر خطرات قانونی برای فاکس، یکی دیگر از شرکت‌های فناوری رأی‌دهی آمریکایی، اسمارت‌ماتیک، شکایت خود را برای افترا به‌دنبال غرامت 2.7 میلیارد دلاری در دادگاه ایالتی نیویورک دنبال می‌کند.
مری رز پاپاندریا، استاد قانون اساسی در دانشکده حقوق دانشگاه کارولینای شمالی، گفت: «برای بسیاری از شاکیان، محاکمه و پذیرش متهم در مورد جعلی بودن، حتی از هر گونه خسارت مالی واقعی مهمتر است».
فاکس قبلاً استدلال کرده بود که ادعاهای ترامپ و وکلای او در مورد انتخابات ذاتاً خبرساز بوده و توسط متمم اول قانون اساسی ایالات متحده محافظت می شود. دیویس در ماه مارس حکم داد که فاکس نمی‌تواند از این استدلال‌ها به عنوان دفاعی استفاده کند، زیرا دریافت که پوشش آن نادرست، افتراآمیز بوده و توسط متمم اول حمایت نشده است.
در این شکایت به مواردی اشاره شد که در آن متحدان ترامپ از جمله وکلای سابق او رودلف جولیانی و سیدنی پاول در فاکس نیوز ظاهر شدند تا این اتهامات نادرست را مطرح کنند.
دامینیون در پرونده ای به دادگاه گفت که مرداک در داخل ادعاهای تقلب در انتخابات را “واقعاً دیوانه کننده” و “مضرر” توصیف کرد، اما از استفاده از قدرت ویراستاری خود برای جلوگیری از آنها خودداری کرد و با سوگند پذیرفت که برخی از مجریان فاکس با این وجود این ادعاهای بی اساس را “تأیید” کردند. .
مرداک تحت بازجویی از یک وکیل Dominion شهادت داد که فکر می‌کرد همه چیز در مورد انتخابات «بالا و بالا» بود و طبق بایگانی Dominion از همان ابتدا به ادعاهای تقلب شک داشت.
مرداک در پاسخ به این سوال که آیا می توانست مداخله کند تا جولیانی را از ادامه انتشار اخبار نادرست روی آنتن باز دارد، پاسخ داد: “می توانستم. اما این کار را نکردم.”