فرانسه در لبه پنج سال پس از حملات پاریس

پاریس: پنج سال پس از آنکه گروهی از قاتلان جهادی ، مرگبارترین وحشیگری فرانسه در زمان صلح را انجام دادند ، این کشور پس از حملات گسترده ای که علیه رادیکالهای اسلامگرا سرزنش می شود ، دوباره در بالاترین هشدار امنیتی قرار دارد.
در شب قتل عام در 13 نوامبر 2015 ، 130 نفر کشته و 350 نفر زخمی شدند که بمب گذاران انتحاری و افراد مسلح اسلامگرا به استادیوم ، بارها و رستوران های Stade de France در مرکز پاریس و سالن کنسرت باتاکلان حمله کردند.
وحشت ناگهانی این حملات ، که به ادعای افراط گرایان گروه “دولت اسلامی” (داعش) ایجاد شد ، جای زخمهایی باقی ماند که هنوز بهبود نیافته اند. نگرش فرانسه مدرن به اسلام همچنان مسئله بحث و جدال است.
منابع امنیتی می گویند ، تهدید امنیتی برای فرانسه کاهش نیافته است ، حتی اگر ماهیت خطر تغییر کرده باشد زیرا مهاجمان تنها از یک ایدئولوژی کشنده بیش از عضو یک گروه سازمان یافته ، تنها افراط گرایان باشند.
پنجمین سالگرد اعتصابات نوامبر 2015 در حالی فرا می رسد که فرانسه هنوز در سه حمله در هفته های گذشته احساس آرامش کرده است: حمله چاقو به بیرون دفاتر سابق اداره چارلی ابدو هفتگی ، سر بریدن یک معلم و یک خشم چاقو کشنده در یک کلیسای نیس.
یک منبع امنیتی فرانسوی که خواست نامش فاش نشود ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “شما ممکن است فکر کنید که تهدیدات با ظهور مشکلات دیگر کمرنگ شده است.”
“اما در واقعیت ، ارقام نشان می دهد که از سال 2015 همچنان بالا مانده است.”
در پنج سال گذشته ، 20 حمله به خاک فرانسه انجام شده است ، 19 نقشه شکست خورده و 61 مورد خنثی شده است.
روند فزاینده ای از حملات توسط افراد منزوی ، که قبلاً برای سرویس های اطلاعاتی ناشناخته بودند ، انجام می شود که از تبلیغات جهادی الهام گرفته و با سلاح های سرد نیاز به آمادگی کمی دارند ، حملاتی را انجام می دهند.
اما تهدید به حمله برنامه ریزی شده از خارج فرانسه – همانطور که در 13 نوامبر 2015 اتفاق افتاد – همچنان جدی است.
یک مقام فرانسوی درگیر در مبارزه با تروریسم ، که خواست نامش فاش نشود ، گفت: “صرف اینکه داعش شکست نظامی دیده است ، به معنای نابودی ظرفیت های نظامی آن نیست.”
اعتقاد بر این است که هنوز بین 100 تا 200 جهادگر فرانسوی در سنگرهای سابق داعش در شمال عراق و سوریه هستند و فکر این است که آنها توانایی بازگشت مخفیانه به فرانسه را ندارند “یک توهم” است.
در ژانویه 2015 ، افراد مسلح اسلامگرا پرسنل هفته نامه طنز “شارلی ابدو” را قتل عام کردند و ادعا کردند که آنها انتقام انتشار کارتون های پیامبر محمد (ص) را می کشند.
این مجله به اعتبار شهرت سرسخت خود ، کارتون ها را به مناسبت آغاز محاکمه همدستان مظنون در این قتل ها منتشر کرد.
در پی آن حرکت ، مرد پاکستانی الاصل در 25 سپتامبر در خارج از دفاتر سابق شارلی ابدو دو نفر را با دستگاه گوشت زخمی زخمی کرد.
معلم ساموئل پتی ، كه كارتون را به كلاس خود نشان داده بود ، در تاریخ 16 اكتبر در خارج از مدرسه خود توسط یك تندرو اسلامگرا از چچن سر بریده شد. و در تاریخ 29 اکتبر شخصی به تازگی از تونس وارد شد که در یک کلیسای نیس سه نفر را با چاقو کشت.
این حملات بحث های دردناک در مورد ادغام اقلیت های مسلمان را دوباره در فرانسه آغاز کرد و همچنین سخنان شدیدتری را از رئیس جمهور برانگیخت امانوئل مکرون علیه اسلام رادیکال.
این منبع امنیتی گفت: خطرات موجود در دادگاه شارلی ابدو و دادگاه دیگری درباره این پرونده بیشتر است حملات پاریس، که قرار است اوایل سال آینده افتتاح شود.
این منبع امنیتی گفت: این جلسات “نوعی سر و صدای پس زمینه” را با خطر “اقدامات حمایت از کسانی” که در دادگاه هستند ، حفظ می کنند.
در دادگاه 2021 در مورد حملات پاریس ، فقط یکی از عاملان مشکوک در اسکله – صلاح عبدسلم-فرانسوی-بلژیکی مشاهده خواهد شد.
نوزده مظنون دیگر که به ارائه پشتیبانی های مختلف لجستیکی متهم شده اند ، با او محاکمه خواهند شد ، گرچه پنج نفر در عراق کشته شده اند یا سوریه به صورت غیابی محاکمه خواهد شد.
هماهنگ کننده مظنون حملات – عبدالحمید اباود بلژیکی که آن شب بی هدف به سمت تراس های کافه ای مملو از گلوله شلیک کرد – پنج روز بعد در حمله پلیس به حومه سنت دنیس پاریس کشته شد.