فضاپیمای چین بر روی ماه فرود می آید تا سنگ ها را به زمین بازگرداند

پکن: یک فضاپیمای چینی در این ناو فرود آمد ماه دولت اعلام کرد که برای اولین بار از دهه 1970 سنگهای قمری را به زمین بازگرداند.
اداره ملی فضایی چین گفت چانگ 5 “با موفقیت فرود آمد” در محل تعیین شده خود کمی بعد از ساعت 11 شب (1500 GMT) سه شنبه پس از ایجاد یک فرود قدرتمند از مدار خود. این تصاویر از صحنه بی ثمر در محل فرود را منتشر کرد ، از جمله جایی که سایه فرودگر دیده می شود.
این فرود در 24 نوامبر از جزیره گرمسیری جنوب هاینان به فضا پرتاب شد. این آخرین اقدام یک برنامه فضایی چین است که اولین فضانورد خود را در سال 2003 به مدار فرستاد ، دارای یک فضاپیما در مسیر مریخ است و در نهایت هدف آن فرود آمدن یک انسان بر روی ماه است.
طبق برنامه ها ، فرودگر باید حدود دو روز برای حفاری در سطح ماه و جمع آوری 2 کیلوگرم (4.4 پوند) سنگ و آوار صرف کند. نمونه مورد نظر به مدار منتقل شده و به كپسول برگشتی برای سفر به زمین منتقل می شود و در اواسط ماه در مراتع مغولستان داخلی قرار می گیرد.
در صورت موفقیت ، اولین بار است که دانشمندان از کاوشگر شوروی در دهه 1970 نمونه های تازه ای از سنگ های قمری را بدست می آورند. انتظار می رود این نمونه ها در دسترس دانشمندان سایر کشورها قرار گیرد ، اگرچه مشخص نیست که چقدر دسترسی دارد ناسا با توجه به محدودیت های شدید دولت ایالات متحده در زمینه همکاری فضایی با چین ،
دانشمندان امیدوارند که از میان سنگ ها و آوار بیشتر در مورد ماه ، از جمله سن دقیق آن و همچنین افزایش دانش در مورد سایر اجسام منظومه شمسی ، اطلاعات بیشتری کسب کنند. جمع آوری نمونه ها ، از جمله سیارک ها ، تمرکز فزاینده بسیاری از برنامه های فضایی است و تسلط چین بر این فن آوری ، بار دیگر آن را در زمره کشورهای پیشرو در فضا قرار می دهد.
فضانوردان آمریکایی با برنامه فضایی آپولو ناسا 842 پوند (382 کیلوگرم) نمونه ماه را از سال 1969 تا 1972 بازگرداندند که برخی از آنها هنوز در حال تجزیه و تحلیل و آزمایش است.
پرواز Chang’e 5 سومین فرود موفق ماه در چین است. سلف آن ، چانگ 4، اولین کاوشگری بود که در کناره ماه که کمی کاوش شده بود فرود آمد. مقامات برنامه فضایی چین گفته اند که آنها ماموریت های خدمه آینده را همراه با مأموریت های رباتیک پیش بینی می کنند ، از جمله احتمالاً ساختن نوعی پایگاه فضایی دائمی برای انجام تحقیقات. هیچ جدول زمانی یا جزئیات دیگری اعلام نشده است.
آخرین پرواز شامل همکاری با آژانس فضایی اروپا است که به نظارت بر ماموریت کمک می کند.
برنامه فضایی چین با احتیاط بیشتری نسبت به مسابقه فضایی ایالات متحده و شوروی در دهه 1960 پیش رفت ، که منجر به کشته شدگان و ناکامی های پرتاب شد.
در سال 2003 ، چین سومین کشور پس از اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده بود که یک فضانورد را به تنهایی به مدار می فرستد. همچنین یک ایستگاه فضایی خدمه پرتاب کرد.
چین ، به همراه همسایگان ژاپن و هند ، نیز به رقابت در حال رشد برای کشف مریخ پیوستند. کاوشگر تیانوان 1 که در ماه جولای به فضا پرتاب شد ، در حال حرکت به سمت سیاره سرخ است که یک لندر و مریخ نورد را برای جستجوی آب حمل می کند.