فیلیپین در گفتگو با چین نگرانی خود را در مورد تایوان افزایش می دهد

مانیل: مانیل روز شنبه گفت که دیپلمات ارشد فیلیپین نسبت به تشدید تنش ها در آب های اطراف تایوان به وزیر امور خارجه چین، «کین گانگ» ابراز نگرانی کرده است.
وزارت امور خارجه فیلیپین (DFA) در بیانیه‌ای پس از مذاکرات اعلام کرد، انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین در حالی که دو کشور به دنبال تعمیق روابط اقتصادی و همچنین مدیریت اختلافات خود در دریای چین جنوبی هستند، با شین دیدار کرد.
DFA گفت: “وزیر مانالو بر پایبندی فیلیپین به سیاست چین واحد تاکید کرد و در عین حال نگرانی خود را نسبت به تشدید تنش ها در سراسر تنگه تایوان ابراز کرد.”
چین تایوان را قلمرو خود می‌داند و متعهد شده است که روزی در صورت لزوم با زور این جزیره را تحت کنترل خود درآورد.
کوین چین و فیلیپین را «همسایگان نزدیک در سراسر دریا» توصیف کرد.
چین در جریان این گفتگوها گفت: «در میان شرایط سیال و متلاطم منطقه‌ای، روابط سالم و باثبات چین و فیلیپین نه تنها خواسته‌های دو ملت ما را برآورده می‌کند، بلکه در راستای خواسته‌های مشترک کشورهای منطقه است».
او روز جمعه در یک مجمع در شانگهای گفت که لفاظی های اخیر که چین را به برهم زدن صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان متهم می کند، می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.
او در شانگهای گفت: «این گونه ادعاها برخلاف عقل سلیم اساسی در روابط بین‌الملل و عدالت تاریخی است.
“منطق پوچ و عواقب خطرناک است.”
چین در این ماه تمرینات نظامی را در اطراف تایوان خودگردان برگزار کرد که حملات هدفمند و محاصره جزیره را شبیه سازی کرد.
این در واکنش به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا بود.
چین و فیلیپین نیز در یک مناقشه دریایی تلخ در دریای استراتژیک چین جنوبی گرفتار شده اند.
مانالو گفت اختلافات در دریای چین جنوبی “مجموع” روابط بین دو کشور نیست که توافق کرده اند اختلافات را از طریق گفتگو و همکاری مدیریت کنند.
پکن تقریباً کل آبراه را مدعی است و تصمیم دادگاه بین‌المللی در سال 2016 را نادیده گرفته است که ادعا می‌کند هیچ مبنای قانونی ندارد.
DFA گفت: سایر موضوعات منطقه ای نیز در دستور کار مذاکرات روز شنبه بود.