قانون گذاران پاکستان به طور دسته جمعی استعفا می دهند تا دولت را فلج کنند: رئیس PDM رحمان

اسلام آباد: بحران سیاسی در پاکستان پس از تعمیق 11 حزب مخالف مخالفت اعلام کرد که نمایندگان مجلس تا پایان ماه جاری دسته جمعی از پارلمان استعفا می دهند تا دولت را فلج کند و نخست وزیر عمران خان را وادار به تماس زودهنگام کند.
این تصمیم پس از جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) ، یک اتحاد 11 نفره گرفته شد احزاب مخالف در سپتامبر سال جاری برای سرنگونی دولت نخست وزیر خان تشکیل شد ، یک جلسه ماراتن در برگزار کرد اسلام آباد.
مولانا فضل الرحمان ، رئیس PDM سه شنبه شب اعلام کرد که در مورد استعفا از پارلمان اجماع حاصل شده است.
وی گفت: “همه قانونگذاران نامه استعفای خود را تا 31 دسامبر به روسای احزاب خود ارسال می كنند.”
رحمان گفت ، زمان دقیق خارج شدن از مجامع بعداً تصمیم می گیرد.
به زودی پس از انتخابات در سال 2018 ، وی اصرار داشت رهبران مخالف سوگند خوردن برای عضویت در مجلس به دلیل ادعای تقلب اما ایده او توسط دیگران ، به ویژه توسط حزب مردم پاکستان (PPP) و اتحادیه مسلمانان پاکستان – نواز (PML-N)
اعتقاد بر این است که استعفای دسته جمعی تنها راه به زانو درآوردن دولت و مجبور کردن وی به برگزاری انتخابات زودهنگام است.
دولت PPP در استان سند به عنوان یک مانع در نظر گرفته شد زیرا مطمئن نبود که دولت خود را برای کمک به اتحاد مخالف فدا می کند.
رهبران همچنین موافقت کردند که در 13 دسامبر در لاهور راهپیمایی نمایند تا قدرت را نشان دهند. این ششمین تجمع پس از گردهمایی های مشابهی است که در گوجرانوالا ، کراچی ، کویته ، پیشاور و ملتان برگزار شده است.
احزاب مخالف علی رغم موانع ایجاد شده توسط دولت ، موفق به جذب تعداد زیادی از مردم شدند.
عمران خان ، نخست وزیر ، تقاضای کناره گیری یا فراخوانی انتخابات زودهنگام را رد کرد و مدام از مخالفت مخالفان برای فشار برای جلوگیری از تحقیق در پرونده های فساد علیه رهبران خود دفاع می کرد.
وی روز سه شنبه در گفتگو با جمعی از روزنامه نگاران ارشد و ستون نویس ها گفت که “انتخابات میان دوره ای در صندلی های خالی برگزار خواهد شد” و هیچ امتیازی به احزاب معترض داده نخواهد شد.
با این حال ، کارشناسان و رهبران مخالف استدلال می کنند که وقتی صدها قانونگذار از مجامع ملی و استانی استعفا می دهند ، اجتناب از انتخابات عمومی عملاً غیرممکن است.
احسان اقبال ، رهبر PML-N ، با هشدار نسبت به ادامه اعتراضات در صورت عدم برگزاری انتخابات ، گفت: “دولت مجبور خواهد شد انتخابات عمومی را برگزار کند ، در غیر این صورت مشروعیت کل روند کار زیر سوال خواهد رفت.”
اتحاد مخالف ادعا کرده است که خان در انتخابات توسط “دستگاه” پشتیبانی می شود و همچنین در اداره کشور و رسیدگی به مسائل مزمن ناکام مانده است.
نواز شریف ، رئیس PML-N ، مستقیماً رئیس ارتش را ژنرال قمر معرفی کرده است جاوید باجوا و ستوان ISI جنرال فیض حامد برای دخالت در امور سیاسی