ماموریت چین با اولین غیرنظامی به ایستگاه فضایی

JIUQUAN: چین سه فضانورد را به خود فرستاد ایستگاه فضایی تیانگونگ در روز سه‌شنبه، یک غیرنظامی را برای اولین بار در مدار قرار داد، زیرا برنامه‌هایش برای ارسال یک ماموریت خدمه به ماه تا پایان دهه را دنبال می‌کند.
دومین اقتصاد بزرگ جهان میلیاردها دلار در برنامه فضایی نظامی خود سرمایه گذاری کرده است تا بتواند با ایالات متحده و روسیه پیشی بگیرد.
را Shenzhou-16 خبرنگاران خبرگزاری فرانسه و تلویزیون دولتی نشان دادند که خدمه در ساعت 9:31 صبح (0131 به وقت گرینویچ) از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین از بالای یک موشک Long March 2F به پرواز درآمدند.
زو لیپنگ، مدیر مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan گفت: پرتاب یک “موفقیت کامل” بود و “فضانوردان در شرایط خوبی هستند”.
فرماندهی خدمه جینگ هایپنگ در چهارمین ماموریت خود و همچنین مهندس ژو یانگژو و استاد دانشگاه بی هانگ، گوی هایچائو، اولین غیرنظامی چینی در فضا هستند.
چین سومین کشوری بود که انسان ها را در مدار قرار داد و تیانگونگ جواهرات اصلی برنامه فضایی آن است که مریخ نوردهای روباتیک را نیز بر روی مریخ و ماه فرود آورده است.
مقامات گفتند که Shenzhou-16 اولین ماموریت به Tiangong از زمانی است که وارد مرحله “کاربرد و توسعه” خود شد.
فضاپیمای Shenzhou در ماژول هسته Tianhe ایستگاه فضایی پهلو می گیرد.
سپس خدمه با سه همکار خود از پرواز Shenzhou-15 ملاقات خواهند کرد که به مدت شش ماه در ایستگاه بوده و در روزهای آینده به زمین بازخواهند گشت.
سخنگوی CMSA “در مطالعه پدیده‌های کوانتومی جدید، سیستم‌های فرکانس زمانی-فضایی با دقت بالا، تایید نسبیت عام و منشاء حیات، آزمایش‌های بزرگ مقیاس در مدار را انجام خواهد داد.” لین شی چیانگ روز دوشنبه به خبرنگاران گفت.
این ایستگاه فضایی با آب آشامیدنی، پوشاک، غذا و سوخت در این ماه برای آماده شدن برای ورود Shenzhou-16 تامین شد.
یکی از کارشناسان به خبرگزاری فرانسه گفت که ماموریت روز سه شنبه نشان دهنده “پرواز چرخشی منظم خدمه” بود، اما حتی این نیز قابل توجه بود.
جاناتان مک داول، ستاره شناس و اخترفیزیکدان در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، می گوید: «انباشته کردن عمق تجربه در عملیات پروازهای فضایی انسان مهم است و همیشه نقاط عطف دیدنی جدید را شامل نمی شود.
برنامه‌های “رویای فضایی” چین در زمان رئیس جمهور شی جین پینگ به اجرا گذاشته شده است و این کشور در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پایگاهی در ماه است.
لین، سخنگوی CMSA گفت: «هدف کلی دستیابی به اولین فرود خدمه چین روی ماه تا سال 2030 و انجام اکتشافات علمی ماه و آزمایش‌های فنی مرتبط است.»
ماژول نهایی Tiangong – که به معنای “کاخ بهشتی” است – سال گذشته با موفقیت به ساختار اصلی متصل شد.
خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش داد که این ایستگاه چندین قطعه از تجهیزات علمی پیشرفته را حمل می کند، از جمله “اولین سیستم ساعت اتمی سرد مبتنی بر فضای جهان”.
انتظار می رود تیانگونگ حداقل به مدت 10 سال در مدار پایین زمین در ارتفاعی بین 400 تا 450 کیلومتر (250 تا 280 مایل) باقی بماند.
به طور مداوم توسط تیم های چرخشی سه فضانورد خدمه می شود.
چین از سال 2011، زمانی که ایالات متحده ناسا را ​​از تعامل با این کشور منع کرد، عملاً از ایستگاه فضایی بین‌المللی کنار گذاشته شد و پکن را برای توسعه پست مداری خود تحت فشار قرار داد.
آژانس فضایی چین روز دوشنبه تکرار کرد که فعالانه به دنبال همکاری بین المللی در این پروژه است.
لین گفت، پکن مشتاقانه منتظر است و از مشارکت فضانوردان خارجی در مأموریت های پرواز ایستگاه فضایی کشور استقبال می کند.
طبق گزارش CMSA، چین قصد دارد هر سال دو مأموریت فضایی خدمه به تیانگونگ بفرستد.
بعدی خواهد بود Shenzhou-17، با عرضه مورد انتظار در ماه اکتبر.