ماموریت JUICE اروپا به سمت قمرهای یخی مشتری منفجر می شود

KOUROU: آژانس فضایی اروپا آب میوه کاوشگر فضایی روز جمعه با موفقیت به فضا پرتاب شد تا کشف کند آیا قمرهای یخی مشتری قادر به میزبانی حیات فرازمینی در اقیانوس های وسیع و پنهان خود هستند یا خیر.
پرتاب موشک آریان 5 از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه پس از آن انجام شد که تلاش قبلی در روز پنجشنبه به دلیل خطر صاعقه متوقف شد.
با وجود آسمان ابری، موشک طبق برنامه در ساعت 09:14 صبح روز جمعه به وقت محلی (1214 به وقت گرینویچ) به پرواز درآمد، زیرا مهمانانی از جمله پادشاه بلژیک فیلیپ از مرکز فضایی گویان تماشا می کردند.
کمی کمتر از نیم ساعت بعد، فضاپیمای شش تنی بدون سرنشین از موشک در ارتفاع 1500 کیلومتری (930 مایلی) جدا شد که باعث شد تا مرکز مورد تشویق قرار گیرد.
استفان اسرائیل، مدیر عامل شرکت فرانسوی آریانسپیس که مسئول این موشک است، گفت که پرتاب این موشک “موفقیت آمیز” بود.
پس از چند دقیقه، کنترل زمین برای دریافت اولین سیگنال از فضاپیما راحت شد.
سپس فضاپیما شروع به باز کردن مجموعه ای از صفحات خورشیدی خود کرد که به وسعت 85 متر مربع، به اندازه یک زمین بسکتبال، رکورددار است. به تمام انرژی که بتواند در نزدیکی مشتری دریافت کند، نیاز دارد، جایی که نور خورشید 25 برابر ضعیف تر از زمین است.
Carole Larigauderie، رئیس پروژه JUICE در آژانس فضایی CNES فرانسه، گفت که پرتاب آغاز یک سفر طولانی است که “اصلا آرام نخواهد بود”.
کاوشگر قمرهای یخی مشتری (JUICE) مسیری طولانی و پر پیچ و خم را به سمت غول گازی که 628 میلیون کیلومتر (390 میلیون مایل) از زمین فاصله دارد، طی خواهد کرد.
در طول مسیر، از چندین نیروی گرانشی استفاده خواهد کرد، ابتدا با انجام یک پرواز از کنار زمین و ماه، سپس با تیراندازی به دور زهره در سال 2025 قبل از اینکه دوباره در سال 2029 از کنار زمین تاب بخورد.
هنگامی که کاوشگر سرانجام در جولای 2031 وارد مدار مشتری شد، 10 ابزار علمی آن بزرگترین سیاره منظومه شمسی و همچنین سه قمر یخی آن را تجزیه و تحلیل خواهند کرد. اروپا، گانیمد و کالیستو.
این قمرها برای اولین بار توسط ستاره شناس گالیله گالیله بیش از 400 سال پیش کشف شدند، اما مدتها به عنوان نامزدهای بالقوه برای میزبانی حیات نادیده گرفته شدند.
با این حال، کشف اقیانوس‌های عظیم آب مایع – عنصر اصلی حیات آنطور که ما می‌شناسیم – کیلومترها زیر پوسته‌های یخی آن‌ها، گانیمد و اروپا را به نامزدهای اصلی برای میزبانی بالقوه حیات در حیاط خلوت آسمانی ما تبدیل کرده است.
JUICE بر روی گانیمد، بزرگترین قمر منظومه شمسی و تنها قمری که میدان مغناطیسی خاص خود را دارد، تمرکز خواهد کرد که از آن در برابر تشعشعات محافظت می کند.
در سال 2034، JUICE به مدار گانیمد می‌لغزد، اولین باری که یک فضاپیما این کار را در اطراف ماه دیگری غیر از ماه ما انجام می‌دهد.
ماموریت ناسا اروپا کلیپر، که قرار است در اکتبر 2024 پرتاب شود، بر خواهر و برادر گانیمد، اروپا متمرکز خواهد شد.
هیچ یک از این ماموریت ها قادر به تشخیص مستقیم وجود حیات بیگانه نیستند، اما در عوض امیدوارند که مشخص شود آیا قمرها شرایط مناسبی برای نگهداری حیات دارند یا خیر.
لاریگودری خاطرنشان کرد که نوعی مخاط در دریاچه ای در زیر یخچال طبیعی در قطب جنوب پیدا شده است که نشان می دهد زندگی می تواند در چنین محیط های شدید زنده بماند.
او افزود: “اگر JUICE بتواند ثابت کند که گانیمد قابل سکونت است تا بتوانیم در آینده برویم و دریابیم که زندگی وجود دارد، شگفت انگیز خواهد بود.”
فضانورد فرانسوی توماس پسکت، که در پرتاب شرکت کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت که “اکتشاف فضایی مرزهای دانش را در گام های کوچک به عقب می راند.”
او گفت: “اگر ما در موقعیتی هستیم که چند سال دیگر به ماه بازگردیم، به دلیل پیش سازهای روباتیک است.” اکتشاف رباتیک و خدمه دو بخش از یک تلاش هستند.
این ماموریت 1.6 میلیارد یورویی (1.7 میلیارد دلار) اولین باری است که اروپا یک فضاپیما را به خارج از منظومه شمسی، فراتر از مریخ ارسال می کند.
فیلیپ باپتیست، رئیس CNES گفت: “این یک ماموریت فوق العاده است که نشان می دهد اروپا چه توانایی هایی دارد.”
جمعه دومین پرتاب موشک آریان 5 بود، قبل از اینکه با نسل بعدی آریان 6 جایگزین شود.
تأخیرهای مکرر برای آریان 6 و همچنین خروج روسیه از موشک های سایوز در واکنش به تحریم های جنگ در اوکراین، اروپا را در تلاش برای یافتن ماموریت پرتاب خود به فضا قرار داده است.