“ما نمی توانیم هیچ چیز را بپردازیم”: بحران هزینه های زندگی ترکیه، انتخاب مجدد اردوغان را تهدید می کند

استانبول: آرایشگر استانبولی حکیم ایکینجی، یکی از حامیان قدیمی طیب اردوغان، یکشنبه آینده به رئیس جمهور رای نخواهد داد و سیاست های اقتصادی او را عامل کاهش قدرت خرید ترک ها و ناتوانی بسیاری از خرید حتی مواد غذایی اولیه می داند.
اردوغان و ریشه های اسلامگرای او حزب عدالت و توسعه توانستند پایگاه رأی دهندگان خود را که عمدتاً از افراد کم درآمد و محافظه کار تشکیل شده بود، حفظ کنند ترک های مسلمان، به لطف رشد اقتصادی قوی در 10 سال اول حکومت او.
اما بحران هزینه زندگی ناشی از برنامه اقتصادی غیرمتعارف اردوغان در 1-1/2 سال گذشته، محبوبیت او را کاهش داده است و بزرگترین چالش انتخاباتی را برای تسلط 20 ساله او در قدرت ایجاد کرده است.
برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اردوغان از رقیب اصلی‌اش کمال قلیچداراوغلو پیش از رای‌گیری در دور اول یکشنبه عقب‌تر است – اگرچه این شکاف اخیراً کاهش یافته است. رقابت پارلمانی همچنان بر لبه تیغ باقی می ماند و اپوزیسیون احتمالا اکثریت محدودی را به دست آورده است.
اکینچی، 63 ساله، گفت: “ما می توانستیم سه تا چهار کیسه مواد غذایی را به قیمت 150 تا 200 لیر (7.7 تا 10 دلار) بخریم. من و همسرم به سختی می توانستیم آنها را حمل کنیم. اکنون به سختی می توانیم دو کیسه را پر کنیم.” موهای مشتری را در سالن او در منطقه بشیکتاش استانبول کوتاه کنید.
“من می توانم بگویم کسانی که مسئول ما هستند، کسانی هستند که ما را اداره می کنند. فکر می کنم این تصمیمات اشتباهی است که آنها گرفته اند. من قبلاً از طرفداران حزب عدالت و توسعه بودم اما به این فکر نمی کنم که به آنها رای بدهم.”
دیدگاه های اکینچی نماینده میلیون ها ترک است که سال ها با تورم سرسام آور مقابله کرده اند. قیمت مواد غذایی در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد افزایش یافت و تورم کل پس از رسیدن به 85.5 درصد در اکتبر به 43.7 درصد کاهش یافت.
تورم سالانه تقریباً در تمام پنج سال پس از انتخابات عمومی در سال 2018 دو رقمی باقی مانده است. پس از یک بحران ارزی در اواخر سال 2021، که با یک سری کاهش نرخ بهره همراه با دیدگاه های غیرمتعارف اردوغان همراه بود، شروع به افزایش کرد.
ایکینجی گفت که او به دلایل اقتصادی مدت کوتاهی پس از انتخابات 2018 شروع به زیر سوال بردن حمایت خود از رئیس جمهور و حزب عدالت و توسعه کرد و تصمیم قطعی گرفت که پس از بحران ارزی در سال 2021 به آنها رای ندهد.
لیر ترکیه در سال 2021 44 درصد و در سال 2022 30 درصد از دست داد. در دوره دوم ریاست جمهوری اردوغان 76 درصد کاهش یافته است که با چندین بحران ارزی به دلیل سیاست های غیرمتعارف، تحولات ژئوپلیتیکی مانند جنگ اوکراین و اختلافات بین آنکارا و واشنگتن مشخص شده است.
اکینچی گفت: “نرخ ارز غیرقابل کنترل است. ما نمی توانیم هیچ چیزی را بپردازیم. هیچ چیزی که آنها گفته اند ثابت نشده است، بنابراین آنها هیچ اعتمادی را ایجاد نمی کنند.”
کلمات و عمل
آرایشگر پس از اخراج دو کارمند خود به تنهایی کار می کند و گفت که با وجود کاهش نرخ ها نمی تواند وام بانکی را تضمین کند زیرا مقامات وام های مصرفی را محدود به تورم می کنند. وام های ارزی او نیز با کاهش ارزش پول بر حسب لیر چند برابر شد.
اما بسیاری از رای دهندگان حزب عدالت و توسعه هنوز معتقدند که تنها اردوغان می تواند اقتصاد را اصلاح کند یا عوامل دیگری را برای وضعیت فعلی آن مقصر بداند. حلیمه دومان، ساکن استانبول، گفت که افرادی که قیمت ها را برای کسب سود بیشتر افزایش می دهند، مقصر افزایش هزینه های زندگی هستند. او در حالی که از خرید در یک بازار کشاورزان در مرکز استانبول استراحت می کند، گفت: «(اردوغان) می تواند با یک تکان دادن مچ خود مشکل را حل کند. اپوزیسیون، از جمله ائتلاف اپوزیسیون کیلیچداراوغلو، به عقیده او، همه حرف می زنند.
او گفت: “آنها اقدامی نمی کنند.”
بیرول باسکان، نویسنده و تحلیلگر سیاسی که به هیچ حزبی وابسته نیست، گفت حتی حامیان «سخت‌تبار» اردوغان منکر این نیستند که اقتصاد به خوبی پیش از این در دوران حکومت او عمل نمی‌کند.
“دلیل اینکه این حزب همچنان برنده می‌شود این بود که به رای‌دهندگان مزایای مادی ارائه می‌کرد. این اولین باری است که به نظر می‌رسد جادو به دلیل اقتصاد، به دلیل تورم بالا (و) افزایش هزینه زندگی کارساز نیست.”
این به شدت به جیب مردم آسیب زد و به همین دلیل است که حدس می‌زنم پیروزی در این انتخابات دیگر چندان مطمئن نیست.»
“هیچ چیزی جز گرسنگی”
برخی از رای دهندگان مطمئن نیستند که مخالفان بلافاصله نگرانی های اقتصادی را نیز کاهش دهند. طلعت گل، سنگ‌تراش سنگ مرمر، هرگز به حزب عدالت و توسعه یا متحدانش رأی نداده است. او در حال حاضر “چیزی جز گرسنگی” را در اطراف خود نمی بیند، اما تردید دارد که در صورت پیروزی مخالفان، اوضاع به سرعت تغییر کند.
او با قدم زدن در بازار کشاورزان گفت: “آنها در 21 سال گذشته ترکیه ای ایجاد کرده اند که نمی توان آن را تغییر داد. 20 سال طول می کشد تا هرکس به قدرت برسد، بهبود یابد. اما من فقط می خواهم (اردوغان) برود.”
ایکینجی، آرایشگر، هنوز تصمیم نگرفته است که از میان سه نامزد مخالف اردوغان به چه کسی رای دهد. او گفت: “(قیلیچداراوغلو) ممکن است فرد صادقی باشد… اما آنها چیزی برای متقاعد کردن من اعلام نکرده اند.”
ایکینجی گفت: “من می خواهم نرخ دلار (پس از انتخابات) کاهش یابد. من می خواهم قیمت بنزین کاهش یابد. من می خواهم تورم کاهش یابد.”
“من می خواهم به زندگی پنج یا شش سال پیش خود برگردم. می خواهم بتوانم به یک پیک نیک بروم، به خارج از کشور سفر کنم.”