“ما پشت شما هستیم” – مشاور ترامپ قول حمایت ایالات متحده در دریای چین جنوبی را می دهد

مانیلا: رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ، روز دوشنبه به فیلیپین و ویتنام ، کشورهایی که هر دو در صف های دریایی با چین حبس شده اند ، اطمینان داد که واشنگتن پشت دارد و برای آزاد و باز نگه داشتن منطقه هند و اقیانوس آرام می جنگد.
اوبران در سفر به فیلیپین پس از پایان سفر به ویتنام در روز یکشنبه گفت: “پیام ما این است که ما اینجا خواهیم بود ، ما پشت شما را گرفته ایم و دیگر نمی رویم.”
اوبراین گفت: “من فکر می کنم وقتی این پیام را می فرستیم – آن پیام صلح از طریق قدرت – راهی برای بازدارندگی چین است. این راهی برای اطمینان از صلح است.”
ویتنام و فیلیپین سرسخت ترین مخالفان منطقه ای برای آنچه بیش از حد چینی ها در دریای جنوب چین و بی توجهی به مرزهای مشخص شده در قوانین دریایی بین المللی می دانند ، بوده اند.
چین ادعا می کند 90 درصد از انرژی بالقوه غنی از انرژی دریای چین جنوبی است ، اما برونئی ، مالزی ، فیلیپین ، تایوان و ویتنام هرکدام ادعای بخشی از آن را دارند.
ایالات متحده مدتهاست که با ادعاهای گسترده چین مخالفت می کند و کشتی های جنگی را به طور منظم از طریق آبراه راهبردی برای نشان دادن آزادی ناوبری در آنجا ارسال می کند.
چین معتقد است که این نیرویی برای صلح در منطقه است و حضور ایالات متحده را تحریک آمیز و مداخله خارجی می داند.
اوبراین ، که گردش مالی 18 میلیون دلاری مهمات هدایت دقیق را در مانیل رهبری می کرد ، گفت که ایالات متحده در حمایت از حقوق منابع دریایی خود در کنار فیلیپین ایستاده است.
وی گفت: “این منابع به فرزندان و نوادگان مردم اینجا تعلق دارد.”
وی افزود: “آنها به كشور دیگری تعلق ندارند كه فقط به این دلیل كه ممكن است از فیلیپین بزرگتر باشند” ، افزود: “این فقط اشتباه است.”
سفر وی بیش از یک هفته پس از آن بود که فیلیپین برای دومین بار لغو توافق نامه نیروهای بازدید (VFA) با ایالات متحده را متوقف کرد ، زیرا متحدان پیمان بر روی یک توافق دفاعی طولانی مدت کار می کنند.
سال گذشته ، مایك پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا به فیلیپین اطمینان داد كه در صورت حمله در دریای جنوب چین به دفاع از خود خواهد پرداخت.