مشاوره دیپلماتیک نپال و چین: چین پس از سکوت نپال در مورد BRI، GDI را ترویج می کند

پکن: پانزدهمین نشست مکانیزم مشاوره دیپلماتیک دوجانبه در سطح وزیر امور خارجه بین نپال و چین روز جمعه در وزارت امور خارجه چین در پکن برگزار شد.
به گزارش پردافاس، در این نشست تاکید بر اجرای به موقع پروژه های سرمایه گذاری چین، سکوت در مورد BRI و بحث در مورد GDI به نتیجه رسید.
پس از اینکه نپال هیچ علاقه رسمی به پروژه جاه طلبانه چین کمربند و جاده (BRI) و اتحاد نظامی ابتکار امنیت جهانی (GSI) نشان نداد، طرحی را برای گسترش نفوذ خود در نپال از طریق ابتکار توسعه جهانی (GDI) ارائه کرده است. توسط رئیس جمهور شی جین پینگ راه اندازی شد. که توسط نپال به عنوان یک برنامه توسعه و کمک بشردوستانه مورد توجه قرار گرفته است. چین در نشست روز جمعه به طرف نپالی درباره اهمیت GDI اطلاع داد.
پس از این دیدار، در بیانیه ای که سفارت نپال در شامگاه جمعه منتشر کرد، نپال از چین درخواست کرد تا صادرات محصولات نپالی به چین را تسهیل کند. به گزارش پردافاس، طرف چینی قول داده است که همه حمایت های ممکن را برای توسعه و شکوفایی نپال ارائه دهد.
در بیانیه صادر شده از سوی سفارت هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است که آیا موضوع BRI مطرح شده است یا خیر. ذکر شده است که هر دو طرف توافق کرده اند که پروژه های کمک مالی چین را به سرعت در نپال اجرا کنند.
به گزارش پردافاس، در این دیدار که پنج ساعت به طول انجامید، مشارکت اقتصادی، توسعه تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری، ایجاد ارتباط، کشاورزی، آموزش، فرهنگی و روابط مردمی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این دیدار، ریاست هیات نپالی را بهاراتراج پائودیال وزیر امور خارجه و هیات چینی را سان ویدونگ، معاون وزیر امور خارجه بر عهده داشتند. در این دیدار سفیر شرستا، دبیر مشترک بخش شمال شرق امور خارجه، لوک بهادر تاپا حضور داشتند.
معاون وزیر چین در این دیدار ابراز خوشحالی کرد که مواضع مستمر نپال در قبال سیاست چین واحد و اصول پنج گانه همزیستی مسالمت آمیز رعایت می شود. به گزارش پردافاس، وزیر امور خارجه پائودیال موضع نپال در قبال سیاست چین واحد را تکرار کرد.
وزیر امور خارجه پائودیال از سیاست چین در عدم مداخله و احترام به حاکمیت، تمامیت جغرافیایی و استقلال سیاسی نپال قدردانی کرد. در بیانیه ای که سفارت نپال منتشر کرد، در این دیدار دو طرف تمامی ابعاد روابط نپال و چین و مسائل همکاری مورد بررسی قرار گرفت. همچنین درباره ادامه تبادلات دیدارهای دو کشور بحث و تبادل نظر شد.
به گزارش پردافاس، در این نشست موافقت شد که پروژه های زیرساختی مختلف در حال ساخت با کمک بلاعوض چین و پروژه های قراردادی توسط چینی ها در موعد مقرر تکمیل شود.
وزیر امور خارجه پائودیال پیشنهاد کمک به صادرات محصولات اولیه نپال به چین را برای کاهش کسری تجاری نپال با چین داد. وی خواستار ایجاد محیطی برای صادرات چای، قهوه، گیاهان دارویی، گوشت گاومیش و محصولات کشاورزی به چین شد. طرف چینی پاسخ مثبت داده است.
معاون وزیر چین همچنین قول داد که سرمایه گذاران چینی را برای سرمایه گذاری در مناطق مورد علاقه دوجانبه در نپال تشویق کند. وزیر امور خارجه پائودیال از چین به دلیل گنجاندن نپال در فهرست مقاصد خارجی برای گردشگری گروهی تمجید کرد.
به گزارش پردافاس، در بیانیه سفارت نپال آمده است: دو طرف همچنین در مورد ارتقای روابط عمومی و همکاری های فرهنگی، افزایش تعداد بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان و متخصصان نپالی در چین، افزایش ظرفیت کارشناسان فنی نپال گفتگو کردند.
در این دیدار همچنین بر همکاری دو کشور در سازمان ملل و مجامع چند جانبه و حمایت متقابل از نامزدی یکدیگر توافق شد. آنها همچنین موضوعاتی از جمله همکاری در اجرای اهداف توسعه پایدار را مورد بحث و بررسی قرار دادند.