همسرش می گوید برنده جایزه صلح نوبل به زندان بی رحمانه در بلاروس منتقل شده است

تالین (استونی): آلس برنده جایزه صلح نوبل بیالیاتسکی همسرش روز چهارشنبه گفت که او به یک زندان وحشیانه بدنام در بلاروس منتقل شده است و یک ماه است که از او خبری نیست.
ناتالیا پینچوک به آسوشیتدپرس گفت که بیالیاتسکی که در حال گذراندن یک محکومیت 10 ساله است، از زمان انتقالش به مستعمره N9 برای مجرمان مکرر در شهر گورکی، که در آن زندانیان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و تحت اعمال شاقه قرار می‌گیرند، در خاموشی اطلاعات نگهداری می‌شود. .
پینچوک در تماس تلفنی گفت: “مقامات شرایط غیرقابل تحملی را برای آلس ایجاد می کنند و او را در انزوای اطلاعاتی شدید نگه می دارند. نه نامه ای از او برای یک ماه وجود دارد و نه نامه های من را دریافت می کند.”
در ماه مارس، دادگاهی بیلیاتسکی 60 ساله – مدافع حقوق بشر بلاروس و یکی از برندگان جایزه صلح نوبل 2022 – و سه تن از همکارانش را به اتهام تامین مالی اقدامات ناقض نظم عمومی و قاچاق محکوم کرد.
این آخرین اقدام در سرکوب چندین ساله مخالفان بود که از سال 2020 کشور را فراگرفته است.
بیالیاتسکی از زمان دستگیری‌اش در سال 2021، 20 ماه را پشت میله‌های زندان گذرانده است و پینچوک نگران است وضعیت سلامتی‌اش رو به وخامت گذاشته شود.
او گفت: “در نامه های اخیر من می بینم که چگونه قلم او تغییر کرده است و می بینم که اوضاع برای او چه از نظر سلامتی و چه از نظر بینایی اش بدتر شده است و من بسیار بسیار نگران این هستم.” او از سازمان ملل خواست تا مداخله کند.
مجازات سخت بیالیاتسکی و سه تن از همکارانش پاسخی به اعتراضات گسترده در مورد انتخابات سال 2020 بود که به رئیس جمهور مستبد الکساندر لوکاشنکو یک دوره دیگر در قدرت داد.
لوکاشنکو، متحد دیرینه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرد، از سال 1994 با مشت آهنین بر این کشور حکومت کرده است. در جریان اعتراضات سال 2020، که بزرگترین اعتراضات تاریخ بلاروس بود، بیش از 35000 نفر دستگیر شدند و هزاران نفر دستگیر شدند. مورد ضرب و شتم پلیس
به گفته مرکز حقوق بشر ویانا که توسط بیالیاتسکی تأسیس شده است، هر چهار فعال بی گناه خود را حفظ کرده اند. او جایزه صلح 2022 را با مموریال، یک گروه برجسته حقوق بشر روسیه، و مرکز اوکراین برای آزادی های مدنی به اشتراک گذاشت.
Viasna تا به امروز 1516 زندانی سیاسی در بلاروس شمارش کرده است. مدافعان حقوق بشر می گویند که مقامات عمدا شرایط غیر قابل تحملی را برای بسیاری از آنها ایجاد می کنند.
28 روز است که از سرنوشت امید زندانی سابق ریاست جمهوری اطلاعی در دست نیست ویکتار بابریکااو که گفته می شود در سلولش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شده است. هیچ کس نشنیده است نیکولای استاتکویچیکی از چهره های سرشناس اپوزیسیون در حال گذراندن 14 سال حبس به مدت 100 روز.