هواداران عمران خان به مقر ارتش پاکستان یورش بردند و شعارهایی علیه استقرار سر دادند

لاهور/اسلام آباد: در صحنه‌های بی‌سابقه‌ای، هواداران عمران خان، نخست‌وزیر سابق، روز سه‌شنبه به هجوم آوردند. مقر ارتش پاکستان در شهر پادگان راولپندی و اقامتگاه فرمانده سپاه در لاهور پس از دستگیری چشمگیر وی در یک پرونده فساد.
خان که از لاهور به اسلام‌آباد پایتخت فدرال سفر کرده بود، در دادگاه عالی اسلام‌آباد تحت یک فرآیند بیومتریک بود که تکاوران شبه‌نظامی پنجره شیشه‌ای را شکستند و پس از ضرب و شتم وکلا و کارکنان امنیتی خان، او را دستگیر کردند.
دستگیری رئیس 70 ساله تحریک انصاف پاکستان یک روز پس از آن صورت می گیرد که ارتش قدرتمند او را به طرح اتهامات بی اساس علیه یک افسر ارشد سازمان جاسوسی آی اس آی متهم کرد.
با انتشار خبر دستگیری وی توسط تکاوران، اعتراضات گسترده ای در چندین شهر در سراسر پاکستان به راه افتاد. معترضان در چندین مکان به خشونت پرداختند و خودروهای پلیس را سوزاندند و به اموال عمومی آسیب رساندند.
تکاورها که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کنند معمولاً توسط افسرانی که از ارتش اعزام می شوند فرماندهی می شوند.
برای اولین بار، هواداران خان دروازه اصلی ستاد گسترده ارتش در راولپندی را شکستند، جایی که سربازان خویشتن داری کردند. معترضان شعارهایی علیه نظام سر دادند.
در لاهور، تعداد زیادی از کارگران PTI به محل اقامت فرمانده سپاه لاهور هجوم بردند و دروازه و شیشه‌های پنجره را شکستند. پرسنل ارتش که در آنجا مشغول انجام وظیفه بودند، اما تلاشی برای متوقف کردن معترضان خشمگینی که آنها را محاصره کرده بودند و شعارهایی را علیه “مدیران” دولت به رهبری PML-N در تشکیلات نظامی سر دادند، نکردند. معترضان تظاهراتی را در منطقه کانتون برگزار کردند.
لاهور به دلیل اعتراض در جاده های اصلی از جمله مبادی ورودی و خروجی عملاً با بقیه استان قطع شد.
دولت موقت پنجاب از تکاوران خواست تا وضعیت نظم و قانون را در پرجمعیت ترین استان کنترل کنند و بخش 144 را تحمیل کرد که طبق آن بیش از پنج نفر نمی توانند در یک نقطه جمع شوند.
به گفته وزارت کشور، ممنوعیت تجمعات به مدت دو روز ادامه دارد.
دولت پنجاب همچنین از اداره مخابرات پاکستان درخواست کرد تا خدمات اینترنت و تلفن همراه را در مناطقی از این استان که اعتراضات خشونت آمیز برگزار شده است، متوقف کند.
شمار زیادی از کارگران تحریک انصاف نیز به سمت محل اقامت رعنا صنع الله وزیر داخله در شهر فیصل آباد سنگ پرتاب کردند. به همین ترتیب، تظاهرات در شهرهای مولتان، جنگ، گجرانوالا، شیخپورا، کسور، خانوال، وهاری، گجرانوالا، حفیظ آباد و گجرات برگزار شد.