وزیر تجارت ایالات متحده می گوید ، چین “اصلی ترین تهدید اقتصادی ، اقتصادی” در آسیا است

واشنگتن: ویلبر راس وزیر بازرگانی ایالات متحده روز سه شنبه چین را به دلیل عدم رعایت قوانین تجارت بین المللی تحریک کرد و پکن را تهدید اصلی نظامی و اقتصادی در منطقه آسیا خواند.
CNBC گزارش داد که راس این سخنان را هنگام سخنرانی در اجلاس آسیا موسسه میلکن بیان کرد.
راس گفت: “چین همچنان بزرگترین بازار بالقوه و تهدید اصلی نظامی و اقتصادی در منطقه است.”
وزیر بازرگانی آمریكا با بیان اینکه چین بخش مهمی از فهرست نهادهای آمریكایی است كه دسترسی شركت ها به تأمین كنندگان آمریكایی را به دلایل امنیت ملی محدود می كند ، افزود: پكن 210 مورد از 539 دستورالعمل ضد دامپینگ و خنثی كننده تحمیل شده توسط آمریکا
عوارض ضد دامپینگ و خنثی کننده کالاهایی است که مشکوک به فروش با قیمت ناعادلانه کم هستند.
شرکت های چینی که در فهرست نهادها قرار گرفته اند ، غول ارتباطات از راه دور هواوی است.
راس در مورد مشارکت اقتصادی گسترده منطقه ای بین چین و 14 کشور دیگر آسیا و اقیانوسیه که اخیراً امضا شده است ، گفت که این پیمان “حساس ترین موضوعات” تجارت را حل نخواهد کرد. وی گفت که این مسائل شامل یارانه شرکت های دولتی ، حمایت از مالکیت معنوی و دسترسی برابر به بازار است.
وی گفت: “ضروری است كه ما ضمن حمایت از امنیت ملی و منافع اقتصادی خود ، به تجارت آزادتر و منصفانه تر در همه جا ادامه دهیم.” “ایالات متحده در واقع کمترین اقتصاد بزرگ حمایت گرایانه است.”
چین و ایالات متحده از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور دونالد ترامپ بر سر بسیاری از موضوعات از جمله تجارت ، هندو-اقیانوسیه ، ویروس کرونا و اویغورها با یکدیگر اختلاف دارند. در چند وقت اخیر تنش ها بین دو کشور بالا گرفته است.
طی دو سال گذشته ، دو کشور تعرفه های تلافی جویانه ای بر محصولات یکدیگر وضع کرده اند که باعث جنگ تجاری می شود و اقتصاد جهانی را تهدید می کند.
هنگامی که هر دو طرف توافق نامه تجارت “فاز یک” را امضا کردند ، توافق نامه تعرفه ای امسال متوقف شد ، که راس روز سه شنبه گفت “با برخی از موضوعات دو جانبه ما سروکار دارد.” از جمله ، این معامله چین را متعهد می کند که بیش از خریدهای خود در سال 2017 حداقل 200 میلیارد دلار کالا و خدمات آمریکایی بیشتر – در سال های 2020 و 2021 – خریداری کند.
راس گفت چین از آن زمان بیش از 23 میلیارد دلار محصولات کشاورزی ایالات متحده خریداری کرده است – یا حدود 70 درصد مبلغ توافق شده برای امسال. وی افزود ، با این حال ، چین “درصد کمتری” سایر اقلام تحت این معامله را خریداری کرده است.
راس گفت: “اکنون که چین بهبود خود را از بیماری همه گیر اعلام کرده است ، امیدواریم که – در نتیجه – هدف دو ساله مرحله یک را برآورده کنند.”