وزیر دارایی پاکستان سفر به آمریکا را به دلیل بحران سیاسی لغو کرد

کراچی: اسحاق دار وزیر دارایی پاکستان روز شنبه گفت که سفر خود به این کشور را لغو کرده است واشنگتن برای نشست های بهاری صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به دستور نخست وزیر با توجه به شرایط سیاسی کشور.
با این حال، دار گفت که در جلسات مهم دوجانبه و چندجانبه به صورت مجازی شرکت خواهد کرد و یک هیئت پاکستانی در واشنگتن حضور خواهد داشت.
پاکستان در خطر عدم پرداخت بدهی خود قرار دارد و برنامه کمک مالی صندوق بین المللی پول از نوامبر متوقف شده است، در حالی که یک جنگ سیاسی کبود بین دولت و نخست وزیر سابق عمران خان در جریان است.
دار گفت که این بحران با حکم اخیر دیوان عالی کشور مبنی بر لغو برنامه های به تعویق انداختن انتخابات دو مجلس استانی که برای ماه آینده برنامه ریزی شده بود، تشدید شده است. این حکم باعث ایجاد بن بست بین دولت و دادگاه شده است.
“ما به عنوان یک کشور در یک آشفتگی عجیب گیر کرده ایم… بنابراین در این شرایط، به دستور نخست وزیر، برنامه های حضور در آنجا را کنار گذاشتم. [in Washington] دار در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: از نظر فیزیکی.
وزیر گزارش ها مبنی بر ارتباط این سفر لغو شده با توقف برنامه کمک مالی صندوق بین المللی پول پاکستان را رد کرد.
وی افزود که یک “بحران قانون اساسی” توسط دادگاه عالی ایجاد شده است که از دولت خواسته است تا روز دوشنبه 21 میلیارد روپیه پاکستانی (74 میلیون دلار) به مقامات انتخاباتی برای انجام رای گیری ها ارائه کند.
کمک مالی صندوق بین المللی پول
دار گفت که پاکستان به نوبه خود، تمام الزامات بازنگری برنامه صندوق بین المللی پول را برای آزادسازی بیش از 1.1 میلیارد دلار از بودجه حیاتی برای این کشور دارای کمبود نقدینگی تکمیل کرده است.
او گفت که تنها چیزی که باقی مانده بود تأییدیه یک کشور مبنی بر اینکه پاکستان یک میلیارد دلار برای تامین نیازهای حساب خارجی خود در اختیار پاکستان قرار می دهد، بود. وی افزود که کشور دیگری قبلاً تأیید کرده بود که 2 میلیارد دلار ارائه خواهد کرد.
در حالی که دار به نام دو کشور اشاره نکرد، وزیر دارایی کوچک پاکستان روز پنجشنبه گفت که عربستان سعودی تعهد خود را برای تامین مالی پاکستان به صندوق بین المللی پول اعلام کرده است.
رسانه های محلی به طور گسترده گزارش داده اند که دو میلیارد دلار توسط عربستان سعودی تعهد شده است، در حالی که امارات متحده عربی منتظر تایید یک میلیارد دلاری آن بود.
وزیر گفت که پس از تایید یک میلیارد دلار، توافق در سطح کارکنان حاصل خواهد شد. وی وجود هرگونه مشکل دیگری را تکذیب کرد.
پاکستان به شدت به منابع مالی نیاز دارد و ذخایر ارزی آن در حدود 4.2 میلیارد دلار است که به سختی یک ماه پوشش واردات را فراهم می کند.