وزیر دفاع چین روز یکشنبه به نپال سفر می کند

کاتماندو: ژنرال وزیر دفاع چین وی فنگه روز یکشنبه وزارت امور خارجه در اینجا اعلام کرد که روز یکشنبه به نپال می رود و با رهبران عالی کشور دیدار می کند.
وی ، همچنین یک مشاور ایالتی ، در جریان سفر کاری یک روزه خود ، خواستار احترام رئیس جمهور بیدیا دوی بهندری و نخست وزیر حزب کمونیست شارما اولی خواهد بود.
در بیانیه وزارت گفت: “وزیر دفاع چین همچنین با رئیس ستاد ارتش ژنرال پورنا چاندرا تاپا ارتش نپال دیدار خواهد کرد. وی در پایان دیدار کوتاه خود همان شب به پکن باز خواهد گشت.”
اعلامیه این وزارتخانه یک روز پس از پایان دیدار دو روزه نخست وزیر خارجه وردان شرینگلا ، در اولین سفر خود به نپال صورت گرفت.
دیدار وی همچنین در جریان یک شکاف سیاسی مداوم در حزب حاکم کمونیست نپال (NCP) است که پس از دیدار نخست وزیر اولی و رقیب او پوشپا کمال داهال “پراچاندا” دوباره ظاهر شد.
مشخصات سیاسی چین در نپال طی سالهای اخیر با میلیاردها دلار سرمایه گذاری تحت طرح کمربند و راه چند میلیارد دلاری پکن (BRI) ، از جمله ساخت شبکه اتصال چند بعدی ترانس هیمالیا ، در حال افزایش است.
علاوه بر سرمایه گذاری ها ، هو یانقی ، سفیر چین در نپال تلاش های آشکاری را برای جلب حمایت از اولی انجام داده است ، که در حزب خود به رهبری “پراچاندا” با یک شورش گسترده روبرو شد.
در آگوست سال جاری ، شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت که وی اهمیت زیادی برای توسعه روابط چین و نپال قائل است و مایل است با همتای نپالی خود ، بهندری ، همکاری کند تا برای پیشرفت مستمر روابط دو جانبه فشار بیاورد.
رئیس جمهور شی در سفر دو روزه دولت خود – اولین بار توسط رهبر چین در 23 سال گذشته – در اکتبر سال گذشته گفت که چین طی دو سال آینده 56 میلیارد روپیه نپال به کاتماندو کمک خواهد کرد تا به برنامه های توسعه نپال کمک کند و محصور در خشکی را تغییر دهد. کشور را به کشوری متصل به زمین تبدیل کنید.