ولید آل معلم: وزیر امور خارجه دیرینه سوریه معلم در سن 79 سالگی درگذشت | اخبار جهان

بیروت: وزیر امور خارجه سوریه ولید معلم، یک دیپلمات شغلی که در جریان قیام علیه یکی از چهره های برجسته کشور به جهان خارج شد رئیس جمهور بشار اسد، دوشنبه درگذشت. او 79 ساله بود.
معلم ، که از سال 1990 در جریان گفتگوهای صلح و گفتگوی صلح سوریه با اسرائیل به مدت 9 سال به عنوان سفیر در واشنگتن خدمت کرد ، یکی از نزدیکان اسد بود که به وفاداری و مواضع تند خود در برابر مخالفان شهرت داشت.
آل معلم ، مردی نرم و شوخ طبع و دارای شوخ طبعی خشک ، همچنین به دلیل توانایی در از بین بردن تنش ها با شوخی معروف بود.
در طول بحران کنونی ، او اغلب کنفرانس های خبری را با جزئیات بیشتر در دمشق برگزار می کرد دولت سوریهموقعیت. وی که در برابر انتقادات بین المللی متزلزل نبود ، بارها وعده داد که مخالفت هایی که به گفته وی بخشی از توطئه غرب علیه سوریه به دلیل مواضع ضد اسرائیلی بود ، درهم شکسته شود.
گفته می شود که در سالهای اخیر سلامتی وی رو به زوال است و مردی کوتاه قد و خوش اندام و موهای سفید دارد. خبرگزاری دولتی سانا خبر از مرگ وی داد ، بدون آنکه بلافاصله علت آن را ارائه دهد.
المعلم در سال 1941 در یک خانواده مسلمان سنی در دمشق متولد شد و در مدارس دولتی در سوریه تحصیل کرد و بعداً به مصر رفت و در آنجا در دانشگاه قاهره تحصیل کرد و در سال 1963 با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد. اقتصاد.
وی به سوریه بازگشت و در سال 1964 کار در وزارت خارجه را آغاز کرد و در سال 2005 به مقام عالی رسید.
اولین مأموریت وی در خارج از کشور به عنوان دیپلمات در دهه 1960 افتتاح سفارت سوریه در کشور آفریقایی تانزانیا بود. در سال 1966 به کار در سفارت سوریه در شهر جده عربستان سعودی و یک سال بعد به سفارت سوریه در مادرید نقل مکان کرد.
در سال 1972 ، وی رئیس مأموریت سوریه به لندن بود و در سال 1975 به رومانی نقل مکان کرد ، و در آنجا پنج سال را به عنوان سفیر گذراند. وی سپس به دمشق بازگشت و در آنجا ریاست دفتر اسناد وزارت را بر عهده داشت تا سال 1984 که از وی به عنوان رئیس دفتر وزیر خارجه نام برده شد.
وی در سال 1990 به عنوان سفیر سوریه در واشنگتن منصوب شد و 9 سال را در ایالات متحده گذراند و در آن مدت سوریه چندین دور مذاکرات صلح با اسرائیل برگزار کرد.
در سال 2005 ، وی در زمانی منصوب شد که به دنبال ترور نخست وزیر سابق لبنان ، دمشق توسط کشورهای عربی و غربی منزوی شد. رفیق حریری.
بسیاری از دولتهای لبنان ، عرب و غرب سوریه را مقصر انفجار گسترده ای که موجب کشته شدن حریری شد ، می دانند – اتهاماتی که دمشق بارها آن را انکار می کرد. سوریه مجبور شد نزدیک به سه دهه سلطه و حضور نظامی در همسایه کوچکتر خود پایان یابد و در آوریل همان سال نیروهای خود را بیرون بکشد.
در سال 2006 ، معلم پس از عقب نشینی نیروهای سوریه ، ارشدترین سیاستمدار سفر به لبنان شد. وی در جلسه وزرای خارجه عرب در جریان جنگ 34 روزه میان اسرائیل و گروه مبارز حزب الله لبنان ، متحد قدرتمند سوریه ، شرکت کرد.
المعلم در آن زمان در بیروت گفت: “ای كاش من یك رزمنده مقاومت بودم ، و انتقاد فعالان لبنانی ضد سوریه را به همراه داشت كه او را به دلیل اضافه وزن و ناتوانی در جنگ سرگرم كردند.
پس از آغاز شورش علیه اسد در مارس 2011 ، معلم موظف به برگزاری کنفرانس های خبری در دمشق برای دفاع از موقعیت دولت شد. او به طور مرتب به مسکو و ایران ، مهمترین حامیان دولت سوریه ، سفر می کرد تا با مقامات آنجا دیدار کند.
در طی یک کنفرانس خبری یک سال پس از آغاز درگیری ، از معلم خواسته شد تا در مورد اظهار نظر آلن ژوپه وزیر خارجه وقت فرانسه مبنی بر اینکه روزهای رژیم به شماره مانده است ، اظهار نظر کند.
آل معلم با لبخند بر لب پاسخ داد: “اگر آقای ژوپه باور دارد كه روزهای رژیم شمرده شده است ، من به او می گویم ، صبر كن تا خواهی دید.” معلم گفت: “این در صورتی است که خداوند به او سن بالایی بدهد.”
در فوریه 2013 ، او اولین مقام سوری بود که در سفر به مسکو گفت که دولت آماده گفتگو حتی با کسانی که “اسلحه حمل می کردند” است.
در اوایل سال 2014 ، وی در طی دو دور مذاکرات صلح با مخالفان در سوئیس ، ریاست تیم مذاکره کننده سوریه را بر عهده داشت. این مذاکرات که سرانجام به هم خورد ، اولین باری بود که اعضای دولت سوریه رودررو با چهره های مخالف سوری به گفتگو نشستند.
آل معلم به دلیل سخنرانی آشفته ای که در آغاز کنفرانس صلح سوریه در مونترو سوئیس ایراد کرد بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. سپس بان كی مون ، رئیس سازمان ملل بارها و بارها از او خواست كه از تریبون دور شود و از محدودیت زمانی خود عبور كرد.
معلم با نادیده گرفتن درخواست های بان ، مبادله ای متشنج را آغاز کرد که نشان از تنش در تلاش برای حل درگیری خونین سوریه بود.
“شما در نیویورک زندگی می کنید. من در سوریه زندگی می کنم. » “من حق دارم نسخه سوری را در اینجا در این بخش ارائه دهم. بعد از سه سال رنج ، این حق من است. ” سپس معلم سخنان خود را ادامه داد و گفت چند دقیقه دیگر باقی مانده است. بان از او خواست به قول خود وفا کند.
معلم پاسخ داد: “سوریه همیشه به وعده های خود عمل می کند” ، و خنده های موافق هیئت دولت سوریه را که پشت سر او بود و پوزخندی از بان تحریک کرد.
از معلم همسر وی ، ساوانس خیاط و سه فرزند به نامهای تارک ، شاتا و خالد باقی مانده است.