پاکستان ممکن است وام 2 میلیارد دلاری سعودی پس دهد: گزارش

اسلام آباد: پاکستان ممکن است وام 2 میلیارد دلاری به عربستان سعودی بازگرداند و این کشور محروم از پول نقد به دنبال گزینه های مختلف برای تأمین وام بیشتر با هدف حفظ ذخایر رسمی ارز ناخالص در سطح فعلی بیش از 12 میلیارد دلار است ، یک گزارش رسانه ای روز شنبه گفت.
بسته کمک مالی عربستان سعودی ، که در ابتدا 6.2 میلیارد دلار تخمین زده می شد ، به دولت نخست وزیر عمران خان کمک کرده بود تا از عدم پرداخت پیش پرداخت تعهدات بدهی بین المللی جلوگیری کند.
اکسپرس تریبون به نقل از منابعی در وزارت دارایی گفت: دومین بخش از وام 1 میلیارد دلاری عربستان ماه آینده در حال بلوغ است و احتمال بازپرداخت این پول توسط دولت وجود دارد – دو سال پس از استقراض.
وزارت دارایی روز جمعه در یک پاسخ کوتاه گفت: “این یک موضوع محرمانه دو جانبه است.”
اما یک مقام ارشد دولت به شرط ناشناس ماندن گفت که احتمال بازگشت پاکستان از پول ماه آینده وجود دارد.
نخست وزیر خان پس از به قدرت رسیدن ، برای تأمین بسته ، دو بار به عربستان سعودی پرواز کرده بود که این امر دولت او را قادر به مذاکره در مورد توافق با صندوق بین المللی پول (IMF) کرد.
عربستان سعودی توافق کرده بود که به مدت 6 سال بسته مالی 6.2 میلیارد دلاری به پاکستان ارائه دهد. این شامل 3 میلیارد دلار کمک نقدی و 3.2 میلیارد دلار تأمین سالانه نفت و گاز بابت پرداخت های معوق بود.
در این توافق نامه ، تسهیلات نقدی و نفتی عربستان برای مدت یک سال در نظر گرفته شده بود که می توانست مبلغ را در پایان سال برای مدت سه سال جمع کند.
طبق اطلاعاتی که وزارت دارایی با شورای ملی به اشتراک گذاشت ، پاکستان 3.2 درصد سود تسهیلات 3 میلیارد دلاری را پرداخت می کرد.
تاسیسات نفتی عربستان قبلاً به حالت تعلیق درآمده در حالی که پاکستان نیز از 3 میلیارد دلار در ماه مه سال جاری 1 میلیارد دلار به عربستان سعودی پس داده است.
این منابع گفتند که دولت گزینه های مختلفی را برای بازپرداخت وام سعودی در دست بررسی دارد که در ترازنامه بانک دولتی پاکستان ثبت شده است.
یک مقام ارشد وزارت دارایی گفت که پاکستان می تواند 2 میلیارد دلار از چین بگیرد ، مثل آخرین باری که یک میلیارد دلار به عربستان پس داد. این مقام رسمی توضیح نداد که وام های چینی اعطایی یا وام های تجاری خواهد بود.
در این گزارش آمده است که مقامات چینی به طور خصوصی در مورد پیشرفت کند در کریدور اقتصادی چین پاکستان (CPEC) اظهار نظر می کنند ، اما به دلیل ماهیت استراتژیک روابط ، احتمالاً اسلام آباد را نجات خواهند داد.
دولت همچنین نتوانسته است برنامه تعلیق شده 6 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول را بازیابی کند ، که ادامه جریان بی وقفه خارجی را برای آن دشوار می کند. منابع گفتند اگر برنامه صندوق بین المللی پول در آینده نزدیک احیا نشود ، ممکن است جریان ورودی بانک جهانی خشک شود.
صندوق بین المللی پول به دو شرط معرفی یک بودجه کوچک و افزایش تعرفه های برق خم نمی شود ، که این امر امور پیچیده ای را برای دولت ایجاد کرده است که قبلاً با انتقاد از تورم بالا روبرو شده است.
وام های برنامه از دو طلبکار چندجانبه دیگر نیز برای بازگرداندن 10.6 میلیارد دلار وام سررسید در سال مالی جاری بسیار مهم بود ، به استثنای بدهی های عربستان سعودی و امارات.
ذخایر ناخالص رسمی ارز خارجی پاکستان در حدود 12.2 میلیارد دلار عمدتا با گرفتن وام های خارجی ساخته می شود.
پاکستان همچنین از سه میلیارد دلار تسهیلات تأمین مالی تجارت چین برای جبران ذخایر خود استفاده کرده است. این تسهیلات 3 میلیارد دلاری نیز در ماه مه سال آینده منقضی می شود ، که پاکستان تصمیم گرفته است از چین درخواست کند تا دوباره کار کند.
بر اساس داده های SBP ، از سپتامبر سال جاری ، بانک مرکزی همچنین 5.8 میلیارد دلار از بانک های تجاری تحت ترتیب سوآپ و ارز مبادله ای وام گرفته است.
فقط شش ماه پیش ، در فوریه سال 2020 ، هنگامی که پاکستان برنامه وام صندوق بین المللی پول را اجرا می کرد ، وام SBP تحت مبادله و قراردادهای آینده 2.9 میلیارد دلار بود که شامل 1.6 میلیارد دلار در قراردادهای بلند مدت بود.
در این گزارش آمده است: پس از حذف کلیه بدهی های کوتاه مدت ، ذخایر بانک مرکزی حدود 10 میلیارد دلار منفی است.