پرایوت چان او چا: نخست وزیر تایلند در نبرد حقوقی حیاتی برای ماندن در دفتر پیروز شد | اخبار جهان

بانکوک: نخست وزیر تایلند پرایوت چان او چا، تحت فشار ماهها اعتراضات خیابانی ، از چالش قانونی چهارشنبه درمورد ترتیب زندگی خود که می توانست وی را از دفتر بیرون انداخته شود ، جان سالم به در برد.
دادگاه قانون اساسی با 9 قاضی پادشاهی پس از خروج از ارتش ، با اقامت در یكی از اقامتگاه های ارتش ، مقصر بودن تعارض منافع را به پریوت اعلام كرد.
رئیس قاضی گفت: “وضعیت ژنرال پریوت چان او چا به عنوان نخست وزیر و وزیر دفاع بدون تغییر است.”
دادگاه حکم داد که وضعیت پرایوت به عنوان نخست وزیر به او حق زندگی در خانه را می دهد حتی اگر در سال 2014 از سمت رئیس ارتش کناره گیری کند.
پس از صدور حکم ، سخنگوی دولت آنوچا بوراپاچایسری گفت: پرایوت “طبق معمول کار می کرد و برنامه رسمی خود را به طور عادی دنبال می کرد”.
این حکم ، اگرچه به طور گسترده مورد انتظار است ، اما به احتمال زیاد جنبش اعتراضی را که از ماه ژوئیه تایلند را متزلزل کرده است ، فراخواند و خواستار کنار کشیدن پرایوت ، که با کودتای 2014 به قدرت رسید ، شد.
با قرائت حکم ، حدود 3000 معترض برای تجمع تازه در یک تقاطع اصلی در شمال بانکوک تجمع کردند. آنها شامل دانش آموزان دبیرستانی با لباس متحدالشکل بود که کلیپس مو به شکل اردک های لاستیکی ، نمادی از جنبش دموکراسی خواهی پوشیده بودند.
ریدا ، 26 ساله ، دانشجوی تحصیلات تکمیلی ، در حالی که معترضین در تقاطع لات فرائو جمع شده بودند ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “من تعجب نمی کنم زیرا فکر می کنم دادگاه دستورالعمل را از بالا دریافت کرده است. دادگاه عادلانه نیست.”
“در گذشته آنها همیشه تصمیماتی می گرفتند که با احساس مردم مغایرت داشته باشد.”
حزب اصلی مخالف Pheu Thai این چالش قانونی را به وجود آورد که اگر موفق می شد پراوت و کابینه اش را از دفتر خارج می کرد.
معاون رئیس مخالف ، سامکید چواکونگ به خبرنگاران گفت: “رای امروز دادگاه نشان می دهد که در هزینه های دولت برای کارمندان دولت نابرابری وجود دارد.”
دادگاه گفت ارتش در سال 2012 وضعیت محل اقامت خود را از یک خانه ارتش به یک مهمانسرا تغییر داده است “از نظر فنی ، متهم دیگر در داخل یک خانه ارتش زندگی نمی کند”.
نخست وزیر قبلاً استدلال کرده بود که خانواده وی به دلایل امنیتی باید در خانه ارتش در یک پایگاه نظامی بمانند.
او قبل از تصمیم گیری آرام به نظر می رسید ، و تور نارگیل روز چهارشنبه در مزرعه ، وکلای خود را برای شنیدن حکم از طرف وی فرستاد.
وی روز سه شنبه به خبرنگاران در بانکوک گفت: “اگر دادگاه حکم کند که شما اشتباه مرتکب شده اید ، پس شما هم اشتباه کرده اید … اگر نه پس این پایان ماجرا است.”
برخی از منتقدان می گویند دادگاه قانون اساسی ناخواسته مداخله گر است.
تیتيپول فكدوانيچ ، دانشمند علوم سياسي با دانشگاه اوبن راتچاتاني ، گفت كه پيروزي پرايوت تعجب آور نبود.
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “آنها همیشه سعی می کنند یک حفره قانونی برای محافظت از او پیدا کنند.”
دانشگاه چولالونگ کورن دانشمند سیاسی تیتینان پونگسودیراک انعکاس دیدگاه
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “کسی که در 15 سال گذشته سیاست تایلند را دنبال کرده باشد ، فکر خواهد کرد که این یک نتیجه گیری قبلی است … زیرا دادگاه قانون اساسی از سال 2006 چنان سیاسی شده است که اعتماد عمومی را به دنبال ندارد.”
جنبش دموکراسی خواهی با برخورد قانونی پنج تن از رهبران اصلی که روز دوشنبه تحت قوانین سختگیرانه افترا سلطنتی تایلند متهم شده اند – اولین باری است که در دو سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.
معترضین علاوه بر درخواست برای رفتن به پرایوت ، خواهان اصلاحاتی در قانون اساسی پیش بینی شده توسط ارتش و تغییر در سلطنت هستند – این خواسته ای تابو در کشوری است که مدتهاست به خانواده سلطنتی خود احترام می گذارد.