پسر نخست وزیر ژاپن پس از خشم عمومی در مورد مهمانی خصوصی در محل اقامت رسمی استعفا داد

توکیو: فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن روز دوشنبه گفت پسرش از سمت وزیر سیاست اجرایی خود استعفا می‌دهد تا مسئولیت استفاده از اقامتگاه نخست‌وزیر را برای یک شخص خصوصی بر عهده بگیرد. مهمانی – جشن که در آن این شادی در عکس‌های مجله آشکار شد که خشم عمومی را برانگیخت.
شوتارو کیشیدا، دبیر اجرایی پدرش در امور سیاسی و پسر بزرگش، گروهی از افراد از جمله بستگانش را به مهمانی پایان سال در 30 دسامبر در اقامتگاه رسمی نخست وزیر.
عکس‌های منتشر شده توسط هفته نامه شوکان بونشون، پسر کیشیدا و بستگانش را نشان می‌دهد که بر روی پله‌های فرش قرمز به تقلید از عکس‌های گروهی گرفته شده از کابینه‌های تازه منصوب شده، با پسرش در مرکز – موقعیتی که برای نخست‌وزیر محفوظ است. عکس‌های دیگر مهمانان را نشان می‌داد که روی یک تریبون ایستاده‌اند، انگار در حال برگزاری یک کنفرانس خبری هستند.
کیشیدا دوشنبه شب به خبرنگاران گفت: «به عنوان وزیر امور سیاسی (نخست‌وزیر)، یک موقعیت عمومی، اقدامات او نامناسب بود و من تصمیم گرفتم او را جایگزین کنم تا او مسئولیت را به عهده بگیرد. او گفت که پسرش روز پنجشنبه با منشی دیگری به نام تاکایوشی یاماموتو جایگزین خواهد شد.
کیشیدا اذعان کرد که به طور مختصر با مهمانان احوالپرسی کرده است اما گفت که در مهمانی شام نمانده است.
او گفت که به شدت پسرش را برای حزب توبیخ کرده است، اما این امر نتوانست انتقادات مداوم قانونگذاران مخالف و خشم عمومی را که باعث کاهش رتبه حمایتی او شده است، فروکش کند.
کیشیدا پسرش را به عنوان وزیر سیاست، یکی از هشت پست منشی نخست وزیر، در ماه اکتبر منصوب کرد. این انتصاب که به عنوان گامی برای اصلاح او به عنوان وارثش تلقی می شد، به عنوان خویشاوند گرایی که در سیاست ژاپن رایج است، مورد انتقاد قرار گرفت و مدت هاست که قانونگذاران موروثی بر آن حاکم بودند. پسرش قبلاً منشی خصوصی پدرش بود.
این اولین بار نیست که پسر کیشیدا به دلیل استفاده از موقعیت رسمی خود برای فعالیت های خصوصی مورد انتقاد قرار می گیرد. او به دلیل استفاده از ماشین های سفارت برای گشت و گذار خصوصی در بریتانیا و پاریس و خرید سوغاتی برای اعضای کابینه در یک فروشگاه بزرگ لوکس در لندن زمانی که پدرش را در سفرها همراهی می کرد، مورد توبیخ قرار گرفت.
هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، قبلاً مهمانی پسر در اقامتگاه رسمی را “نامناسب” خواند و قول داد از مدیریت صحیح این مرکز برای جلوگیری از سوء استفاده در آینده اطمینان حاصل کند.
این ساختمان نزدیک به 100 ساله قبلاً دفتر نخست وزیری بود و در سال 2005 با ساخت دفتر جدید به محل زندگی تبدیل شد.